hirdetés
hirdetés

Energiahatékonyság a nagyoknál

Zöldbe fordul a logisztika

Expresszlevelek kézbesítésétől a csomagküldésen át teljes beszállítói láncok működtetéséig a nagy logisztikai szolgáltatók gyakran élénk – piros, sárga, lila – színekben pompázó arculattervükkel is igyekeznek kitűnni. Napjainkban azonban ugyanazt a színt tűzik zászlajukra, hogy felhívják a figyelmünket: a szállítmányozás fenntarthatóvá tételén fáradoznak. És erre jó okuk van.

hirdetés

Októberben adta közre példátlanul súlyos figyelmeztetést megfogalmazó, speciális jelentését a gazdaság és a klímaváltozás összefüggéseit vizsgáló kutatásokat összegző, nemzetközi szervezet, az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), amely szerint a globális felmelegedés mértékét az eddigi célként megjelölt 2 helyett 1,5 Celsius-fok határérték alatt kell tartanunk századunkban, különben már 2050-re olyan folyamatok indulnak be, amelyek következtében a Föld élhetetlenné válik. Ha a történelem során még soha nem látott, világméretű összefogással 2030-ra nem változtatunk gyökeresen a természeti erőforrások felhasználásán, mindenekelőtt az emberiség energiatermelésén és -fogyasztásán, akkor kifutunk az időből, tették hozzá a kormányközi panel munkájában részt vevő szakemberek.

Az üvegházhatású gázok legnagyobb kibocsátói közé tartozik az energiatermelés, az ipar, a közlekedés és a mezőgazdaság, a gazdaság digitális átalakulásával, az adatközponti szolgáltatások iránti kereslet lendületes növekedésével azonban az informatika is gyorsan felzárkózik hozzájuk. De miközben a megújuló energiaforrások hasznosításával az áramtermelés egyre nagyobb eredményeket ér el a fenntartható modellek kialakításában, addig a másik három szektorról ez ma még kevéssé mondható el. A közlekedés például az Egyesült Államokban már az üvegházhatású gázok legnagyobb kibocsátójának számít, miután tavaly átvette a vezetést az energiaipartól, és az Eurostat adatai szerint Európában is jó úton halad efelé.

DHL futár kerékpáron
DHL futár kerékpáron

Hiába érdeklődik ugyanis a lakosság az elektromos autók iránt, a személygépkocsik világszinten a közlekedéshez köthető kibocsátás alig több mint tíz százalékáért felelnek – a többi a köz- és vasúti, valamint a légi és a tengeri szállítmányozásból származik. A kis-, közép- és nagy teherbírású kamionok részesedése ezen belül elsöprő, az Egyesült Államokban eléri a 83 százalékot. Világszinten sem jobb a helyzet, a Statista előrejelzése alapján 2050-re a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásából a nagy tehergépkocsik 38, a kicsik 36 százalékkal részesülhetnek, ami cseppet sem biztató kilátás. Viszonyításképp a tengeri és a légi szállítmányozás 14, illetve 11 százalékkal növelheti a közlekedés kibocsátását a század derekán.

Kamionok napelemmel

Mindez akkor lesz így, ha minden marad a régiben – a nagy logisztikai szolgáltatók utóbbi években indított programjai azonban arra utalnak, hogy a szektor szereplői keresik a módját, miként változtassanak a bevett gyakorlaton.

A Német Postához tartozó DHL-csoport GoGreen fenntarthatósági programján keresztül 2050-re például teljesen megszüntetné az üvegházhatású gázok logisztikához köthető kibocsátását. A bevallottan ambiciózus cél elérése érdekében a szolgáltató 2025-re a 2007-es szinthez képest 50 százalékkal csökkentené szénlábnyomát, és 70 százalékkal csökkentené helyi légszennyezését is azáltal, hogy a kézbesítés utolsó kilométerén kerékpárokat és elektromos járműveket használ. A DHL erre a határidőre értékesített szolgáltatásait is több mint 50 százalékban zöldmegoldásokra akarja építeni, hogy ügyfeleit segítse a beszállítói lánc fenntarthatóbbá tételében, és alkalmazottainak 80 százalékát GoGreen-szakértővé képezné, akik a partnerekkel és a helyi közösségekkel további kezdeményezésekben vennének részt, például évente egymillió fát ültetnének a szén-dioxidot megkötő erdők védelméért.

Trailar: a DHL a teherautók tetején termel áramot
Trailar: a DHL a teherautók tetején termel áramot

Tíz éve, 2008-ban indította GoGreen-programját a DHL, akkor még azzal a céllal, hogy 2020-ra 30 százalékkal javítsa szénhatékonyságát – de ezt a szintet már 2016-ra elérte, ami azt mutatja, hogy a mégoly merésznek tűnő vállalások is teljesíthetők.

A program egyik eredményeként a DHL-csoport ma az elektromos járművek legnagyobb flottáját működteti Németországban, amelyben több mint 10 ezer elektromos kerékpár és tricikli mellett saját fejlesztésű és gyártású StreetScooter kisteherautóiból is 5 ezernél több rója az utakat. Szeptemberben, a kereskedelmi járművek hannoveri mustráján, az IAA 2018 kiállításon a DHL a StreetScooter nagyobb teherbírású és mintegy 200 kilométeres hatósugarú, valamint hűtött rakterű modelljeit is bemutatta.

Ugyancsak Hannoverben jelentette be a DHL Trailar megoldását, amely 5 százalékkal csökkenti a járművek energiafogyasztását, valamint szén-dioxid-kibocsátását és karbantartási költségeit is. A könnyű dobozos felépítményű teherautók tetejére ragasztható, napelemeket tartalmazó filmréteg által termelt és kis tömegű, mégis strapabíró, fedélzeti akkumulátorokban tárolt elektromos árammal többek között a kamionok emelőhátfala és légkondicionálója működtethető. 

Az újrahasznosítás és naperőmű-építés is megy

EarthSmart néven hasonló programot indított a fenntarthatóság előmozdítására a FedEx is, amely két éve felvásárolta egyik nagy versenytársát, a TNT-t. A FedEx egyrészt hangsúlyt fektet a küldemények környezetbarát csomagolására: száz százalékban újrahasznosítható Reusable Sturdy Pak megoldását az ügyfelek például kétszer használhatják nagyobb dokumentumok, lefűzők és mappák postázásához. Életciklusuk végén újrahasznosíthatók az alumíniumból készült ULD- (unit load device) konténerek is, amelyek pehelysúlyuknál fogva különösen a légi szállítmányozásban segítik az üzemanyag-fogyasztás csökkentését, az Electronic Trade Documents pedig egy automatizált, papírmentes szolgáltatás, amelyen keresztül elektronikusan adhatók fel a dokumentumok, így azokat csak a kézbesítés előtt, a címzettekhez közeli helyszínen nyomtatják ki.

Másfelől a FedEx elektromos, gázüzemű és hibrid meghajtású járművek flottáját működteti, 14 létesítménye – összesen több mint 218 ezer négyzetméter alapterülettel – megkapta a zöldépületeket elismerő LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) tanúsítványt, és mostanáig 20 telephelyén alakított ki naperőművet. A logisztikai szolgáltató EarthSmart-programján keresztül a 2005-ös szinthez képest 2025-re például 50 százalékkal növelné gépjárműveinek üzemanyag-hatékonyságát. Idei fenntarthatósági jelentése szerint a 2017-es pénzügyi évre ebből 37,9 százalékot már elért. 

Blokklánc az óceánon

Kiterjedésüket és költségszerkezetüket tekintve mind összetettebbé válnak a világ kereskedelmi ökoszisztémái. Évente 4 billió dollárnál nagyobb összértékű árutömeget mozgatnak ezek a rendszerek, amelynek több mint 80 százaléka a tengereken, konténerszállító teherhajókon keresztül jut el a fogyasztókhoz. Mindezt hihetetlen méretű adminisztráció kíséri, a dokumentumok kezelése olyan sokba kerül, hogy becslések szerint a tényleges szállítási költségek ötödét is eléri.    

Az IBM és a Maersk, a világ vezető tengeri szállítmányozó vállalata januárban jelentette be, hogy a blokklánc-technológia – valamint az ugyancsak az IBM felhőjében elérhető AI, IoT, big data és más technológiák – alapjain olyan digitális platformot fejleszt, amely átláthatóbbá, egyszerűbbé és követhetőbbé, így biztonságosabbá és fenntarthatóbbá teszi az áruk mozgását a kereskedelmi zónákon és országhatárokon át.

TradeLens: az IBM és a Maersk megoldása hatékonyabbá teheti a világ beszállítói láncát
TradeLens: az IBM és a Maersk megoldása hatékonyabbá teheti a világ beszállítói láncát

Szeptemberben a két vállalat bemutatta a platformra épülő TradeLens megoldását, amelyet a globális beszállítói lánc 94 szereplője – közöttük kikötők, tengeri szállítmányozók és más logisztikai szolgáltatók, valamint vámhatóságok – már bevezetett. A felhőben, szolgáltatásként elérhető TradeLens a bejelentés időpontjáig több mint 154 millió, tengeri szállítmányozással összefüggő eseményt kezelt, de ezek száma már napi közel egymillióval nő.

Az eddigi tapasztalatok szerint a TradeLens segítségével a csomagolóanyagok például 40 százalékkal gyorsabban eljuttathatók a gyártó vállalatok gépsoraihoz, az áruk nyomon követése pedig még ennél is hatékonyabbá vált. Ahol korábban az alapkérdést, hogy „hol a konténerem”, öt ember tíz lépésben tudta csak megválaszolni, ott ezzel a megoldással egy ember egyetlen lépésben kinyeri a friss információt.

Bár a blokklánc-technológia alkalmazása – a segítségével létrehozott okosszerződések és egyéb dokumentumok kezelése – számítás- és ezért energiaigényes, ilyen globális méretekben, a legnagyobb energiahatékonyságú, felhőszolgáltató adatközpontokban fenntarthatóvá tehető, így a TradeLens közvetett módon, mégis jelentős mértékben előmozdíthatja a logisztika további kizöldítését.

Kis Endre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés