hirdetés
hirdetés

Városlakó

Vezetéstámogatás MI-vel

A Knorr-Bremse ütközéselkerülő rendszer (KB-CAS) egy innovatív vezetőtámogató rendszer, mely közúti villamosok és villamos-metró hibridek számára készült, és a forgalomban részt vevő járművekkel és gyalogosokkal való ütközést segít elkerülni.

hirdetés

Az innováció

Alapadatok

A vasúti járművek modernkori előnye, hogy helytakarékosan és energiatakarékosan képesek nagy tömegű árut, személyt mozgatni, köszönhetően a kerék-sín kapcsolat két előnyös tulajdonságának: a csekély gördülési ellenállásnak és a szerelvény hosszától nem függő nyomvonalszélességnek, azaz akárhány tengely ugyanazt a nyomvonalat használja. Jelzett előnyöknek ára van: mivel a vas a vason könnyen csúszik, a vonatok fékútja sokkal nagyobb a közúti járművekénél, illetve a váratlan akadályokra sem tud kitéréssel reagálni. 

A KB-CAS feladata a járművezető támogatása annak tekintetében, mikor használja a féket, és mikor jelezzen a pályacsengővel.A közúti vasút esetében a vasúti pálya és a közút olyan mértékben összefonódik, hogy a nagyvasúti infrastruktúra csak speciális esetekben nyújt érdemi védelmet: egyvágányú szakaszokon, alagutaknál, végállomásokon. A közúti járműveket nem lehet úgy kezelni, mint egy másik vonatot, nem lehet garantálni a biztonságos utat a villamos számára, így jelentős teher nehezedik a járművezető vállára az ütközések, veszélyek elkerülésében. Ehhez mindössze két eszköz áll rendelkezésre: a fékezés és a pályacsengő, mellyel kapcsolatban a vezető a látása alapján dönti el, mikor használja. A villamos a berendezései által úgy igyekszik növelni a biztonságot, hogy figyeli a vezető éberségét, és ha az nem avatkozik be aktívan egy ideje, akkor a járműelektronika fékezést kezdeményez. 

Három alapvető pillére van a rendszernek, amelyekkel a biztonságot növeli:

  1. A járművezető megosztott figyelmének irányítása. A járművezető egyszerre figyeli a pályát, a jelzőket, a megengedett sebesség betartását és a forgalmat. A KB-CAS-rendszer elsődleges képessége, hogy a járművezető figyelmét egy veszélyforrásra irányítja.
  2. A távolság és a sebesség helyes felmérése. A KB-CAS-rendszer méri a potenciális veszélyforrások távolságát, és pontosabb értéket szolgáltat, mint a járművezető. Figyelmezteti a járművezetőt, ha a követési távolság ráfutásos baleset lehetőségét hordozza.
  3. Forgalmi helyzetek figyelése. A balesetek egy részében a teljes fékezés sem elég annak elkerülésére.

Mitől innovatív a termék?

Az innováció alapját az észlelés komplexitása adja. Mesterséges intelligenciával történik a látótérben található forgalmi viszonyok feltérképezése, az egyes résztvevők beazonosítása, viselkedésének becslése. Az egzakt számítások, a figyelmeztetés szükségességének megállapítása egy háromdimenziós világ feltérképezését feltételezi, ahol annak eldöntése, hogy egy észlelt akadály mennyire veszélyes a járműre nézve, egy úgynevezett tanulási folyamatnak az eredményeképpen létrejött szempontrendszer szerinti összevetést igényel. Egy egyszerű példával szemléltetve: egy szorosan a pálya mentén elhelyezkedő oszlop ritkán jelent veszélyt a villamosra, ellenben egy ugyanott tartózkodó gyalogos, aki egy hirtelen mozdulat után akár a ruhájával is beakadhat a járműbe, teljesen valós potenciális veszélyforrás.

Természetesen a döntési mechanizmusoknak valós időben kell elkészülniük, hiszen egy 50 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő villamos számára minden elvesztegetett másodperc 17 méterrel rövidíti a hasznosítható fékutat.

Mi az innováció előnye, mely területeken alkalmazható?

A KB-CAS előnyei olyan vasúti járművek esetén érvényesülnek leginkább, amelyek legalább részben közúti forgalommal közös térben közlekednek, mert ilyenkor jelenleg az elsődleges és csaknem egyetlen biztonsági tényező a járművezető.

Csapat vagy cég rövid bemutatása

A KB-CAS terméken a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest telephelyének R&D osztályán dolgozik egy motivált kreatív csapat, amelyet végzettségüket tekintve zömében informatikusok, gépészmérnökök és villamosmérnökök alkotnak. A széles körű feladatok a csoportban a forgalmi szituációk elemzésétől a komplex szoftverfejlesztésen át a szenzorok integrációjáig terjed.

A Knorr-Bremse a világ piacvezető vasútiszerelvény- és haszongépjárműfékrendszer-gyártója. A vállalat 30 országban 25 000 munkatársat foglalkoztat, akik fék-, beszálló-, vezérlő- és energiaellátó rendszerek, fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszerek, vezető-asszisztens rendszerek, valamint erőátviteli és átvitelvezérlő megoldások fejlesztésével, gyártásával és szervizelésével foglalkoznak.

(Az innováció a Top 30 Innováció 2017 című kiadványunkban jelent meg.)

(forrás: Knorr-Bremse/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[219859] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés