Veszélyben a német prémiumautók?

Az Audi, a BMW és a Mercedes a prémiummárkák körében elért együttes világpiaci részesedése ma eléri a 78 százalékot, ami tíz százalékponttal magasabb az öt évvel korábbinál.

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Ezt az egészen kivételes eredményt egy offenzív expanziós stratégiával, a költségek csökkentésével, (az értékesítés költségeit is beleértve), valamint a termékválaszték növelésével, új modellek bevezetésével sikerült elérni, a kisebb és megfizethetőbb típusok gyártását és kínálatát is beleértve.

A nemzetközi konjunktúra lanyhulása, egyes, az euróövezethez tartozó országok válsága, valamint a kínai gazdasági fejlődési dinamikában tapasztalható lendületvesztés nem termelési terveik visszafogására, hanem éppen ellenkezőleg, azok további bővítésére sarkallják a nagy német autógyárakat: mind a BMW, mind a Mercedes, mind az Audi a következő évekre a termelési és értékesítési darabszám további növekedését tervezi. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy a BMW a tavalyi 1,67 millió darabos termelését 2020-ra 2,6 millió darabra, a Mercedes a múlt évit több mint megduplázva 2,7 millió darabra szeretné emelni, az Audi pedig – ugyancsak az évtized végén - 2 milliós éves darabszámot szeretne elérni.

Egyes szakértői vélemények szerint az ambiciózus bővítési tervek megvalósítása nem csak növekvő piaci részesedést, magasabb nyereséget, hanem komoly kihívásokat, sőt kockázatokat is jelent. Minél több prémium-kategóriába tartozó gépkocsi fut a világ útjain, annál nagyobb a veszély, hogy az érintett márkák elveszítik exkluzivitásukat.

Luxusmárkák süllyesztőben

"A féktelen növekedés könnyen a márkaimázs rovására mehet. Nem kevés prémium- és luxusmárka veszítette el egykori rangját és süllyedt a jelentéktelenségbe”, mondta egy, a közelmúltban a Die Welt című napilapnak adott interjúban Willi Diez, a nürtingen-geislingeni gazdasági és környezeti főiskola járműgazdasági intézetének (IFA) igazgatója.

Az autóipari szakértők többsége egyetért abban, hogy a világ országaiban a következő időszakban évről évre egyre több új gépkocsi kerül forgalomba, s a drágább típusok értékesítési darabszáma az átlagot meghaladó mértékben fog emelkedni. „Abból indulunk ki, hogy a prémiummárkák termelése és értékesítése 2020-ra 8,54 millió darabra emelkedik, ami évi 5,0 százalékos növekedésnek felel meg, meghaladva a teljes piac 4,4 százalékos növekedési dinamikáját” – idézi a lap Diez szavait, aki szerint egyre több „nemes karosszériát lehet majd látni az utakon, s ez nem feltétlenül növeli az exkluzivitás elfogadottságát, ami pedig fontos tényező egy prémiummárka megvásárlásánál”.

Erejük ellenére a német autógyárak nem engedhetik meg maguknak a gyöngeséget
Erejük ellenére a német autógyárak nem engedhetik meg maguknak a gyöngeséget

Az IFA igazgatója hivatkozik az intézet azon (reprezentatívnak aligha nevezhető) felmérésére, melyben az autósok vásárlási motívumait kutatták. A felmérés eredményei szerint a design vagy az innovatív műszaki megoldások – talán meglepő módon - kevéssé fontosak, ugyanakkor a válaszadók annál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az „egyéni vevőgondozásra”. A felmérése során a válaszadók több mint 82 százaléka ezt, azaz az egyéni vevőgondozást, nevezte a legfőbb vásárlási tényezőnek, amit 76,6 százalékkal az „értékesítési körülmények színvonala” követett, miközben az adott modellek alacsony darabszámának a válaszadók nem egészen egy harmada tulajdonít jelentőséget.

A felmérés szerint „a gyorsan növekvő prémiummárkák kockázata nem abban van, hogy az adott márka növekvő elterjedése az exkluzivitás romlásához vezetne; nagyobb veszély az intenzív és egyénre szabott vevőkapcsolatok elvesztése. Ha pedig ez az emelkedő darabszámnál nem biztosítható, a vevők elvesztése fenyeget”, idézi a német napilap a szakértő szavait. Már pedig a vevők egyénre szabott kiszolgálása egyre nagyobb kihívást jelent a nagy német autógyárak számára.

Diez szerint erejük ellenére a német autógyárak nem engedhetik meg maguknak a gyöngeséget, mert minden hiba azokat a prémiummárkákat erősítené, amelyek az imázs és az értékesítési darabszám tekintetében eddig egyértelműen elmaradtak a német márkák mögött. A vevők esetleges elfordulásának nyertesei olyan gyárak lennének, mint a Jaguar, a Range Rover vagy a Volvo, amelyek világszerte jól bevezetett és ismert márkák, de a három nagy német márkához képest jóval áttekinthetőbb, (azaz kétségkívül szerényebb) választékot kínálnak.

Emellett olyan, eddig zömében az amerikai piacra koncentráló regionális prémiummárkák is új lendületet kaphatnak, mint a Lincoln, a Cadillac, a Lexus, valamint az Infinity. Az IFA igazgatója szerint a Németországon kívüli versenytársak a vevőkapcsolatok minőségének javítására irányuló innovatív koncepciókkal „valóságos veszélyt jelenthetnek a német autógyárak számára”.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[113570] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés