hirdetés
hirdetés

Szakkiállítások

Vásárfia

Német szakkiállítások térhódítása

A nagy német vásártársaságok – egyebek mellett a hannoveri, a frankfurti, a kölni, a düsseldorfi és a müncheni – tavaly több mint 130 nemzetközi, illetve több régiót érintő expót rendeztek, összesen mintegy 160 ezer kiállító részvételével.

hirdetés

Az európai piacra más kontinensekről törekvő cégek egyre gyakrabban tesztelik reménybeli piacaikat a németországi szakkiállításokon és vásárokon – hívta fel a figyelmet Hans-Joachim Boekstegers, a Német Szakmai Vásárok Szövetsége, az AUMA elnöke. Miután a gazdasági-pénzügyi válság hatására sok nyugat- és dél-európai vásárközpont veszített korábbi vonzerejéből, a német kiállítóhelyek az előző évek látogatottságát több mint 3 százalékkal fölülmúló érdeklődőszámra, mintegy 9 millió látogatóra számíthattak.

Mára három nemzetközi vásárból kettőt Németországban rendeznek. - Nem becsüljük alá a hazai cégek körében tapasztalt, jóval szerényebb mértékű, mindössze 1 százalékos növekedést sem - hangsúlyozta az AUMA elnöke. Erre leginkább az a magyarázat, hogy a német cégek esetében a piac már telített, nemigen lehet nagy számú új céget mozgósítani. Nem lehet túl nagy bővülésre számítani a vásárterek kiterjedtségét illetően sem, a látogatók száma kapcsán azonban sikerült megfordítani az utóbbi évek trendjét.

A növekedés nemcsak a kedvező konjunkturális feltételeknek, hanem a német beruházási javak iránti keresletnek is köszönhető
A növekedés nemcsak a kedvező konjunkturális feltételeknek, hanem a német beruházási javak iránti keresletnek is köszönhető

A 2009-ben tapasztalt 8, majd a tavalyelőtti 1 százalékos visszaesés után ismét növekedni kezdett az érdeklődők száma. Nem maradtak érzéketlenek a konjunktúra lanyhulása iránt a német vállalatok, ami a hazai vásári és kiállítási részvételükön is meglátszott. A szakmai vásárok szövetsége éppen ezért idén 182 ezer kiállítóval és 10,3 millió látogatóval számol, az összesen mintegy 160 nemzetközi és több térségen átnyúló expó alkalmával. Noha a hazai kiállítók aránya csökken, a vállalatok érdeklődése összességében nem lett kisebb a vásárok iránt.

Marketingtevékenysége szempontjából a német kiállítók 85 százaléka tartja fontosnak vagy rendkívül fontosnak a vásári-kiállítási részvételt. A kiállító vállalatok mintegy harmada kívánja tovább növelni büdzséjének a vásári részvételre fordított részét, 55 százalékuk vásári célú kiadásai mértékének megőrzését, 15 százalékuk viszont annak mérséklését tervezi. A vásári részvétel ugyanakkor hozzá is járulhat a spóroláshoz, hiszen a vásárok népszerűségének a növekedésével az egyéni – úgynevezett face-to-face – találkozások veszítettek korábbi jelentőségükből.

Külföldi szereplések

A német kis- és középvállalatok külföldi kiállítási-vásári részvételéhez 2010-ben 215 vásár esetében biztosított szervezési és pénzügyi támogatást a szövetségi kormány. A juttatásokat főként az Európai Unión kívüli viszonylatokban lehetett igénybe venni. Idén már 260 látogatást támogatnak, összesen 42 millió eurónyi szövetségi pénzből. A vállalatok elsősorban a gyors fejlődési dinamikát produkáló országok, például Brazília iránt érdeklődnek.

A dél-amerikai országban 2008-ban még csak négy, idén azonban már tucatnyi vásár felkeresését támogatja a szövetségi kormány. A növekedés nemcsak a kedvező konjunkturális feltételeknek, hanem a német beruházási javak iránti keresletnek is köszönhető. A Brazíliába irányuló német export még nagyobb mértékben növekedhetne, ha kedvezőbbek lennének a kereskedelempolitikai feltételek – állította az AUMA elnöke. A szövetségi szintű támogatásokat egyébként az egyes tartományi gazdasági kormányzatok hasonló célú és tartalmú akciói is kiegészítik.

A METAV a Messe Düsseldorf egyik legsikeresebb gépipari szakkiállítása
A METAV a Messe Düsseldorf legsikeresebb gépipari szakkiállítása
Élénkül a német vásártársaságok határokon túli szereplése is, ugrásszerűen erősödött a legnagyobb piaci szereplők külföldi aktivitása. Tavaly 266 különféle kiállítást és vásárt rendeztek a világ különböző országaiban, ami 16 százalékos növekedést jelentett az előző évi teljesítményükhöz képest. Az idénre tervezett mintegy 280 különféle rendezvénynek köszönhetően további növekedéssel kell számolni – értékelte az idei terveket Peter Neven, az AUMA ügyvezető igazgatója. A gép- és berendezésgyártók, az autógyárak, valamint a villamosipari vállalatok igényeinek megfelelően kiválasztott elsődleges úti célok – Kelet-Ázsia, Közel-Kelet, Oroszország – mellett újabb és újabb térségeket és célországokat igyekeznek meghódítani a nagy vásárrendezők. A legtöbb szakkiállítást és vásárt, persze, Kínában (80), Oroszországban (42) és Indiában (29) tervezik, ugyanakkor idén a korábban jóformán teljesen fehér foltnak számító Afrikában is szerveznek öt nagy vásárt.

Iskolapéldák

A szakkiállításoknak és a vásároknak a német gazdaságban betöltött kiemelkedő szerepe arra ösztönzi a szakmai vásárok szövetségét, hogy fokozott figyelmet fordítson a gazdasági profilú szakfőiskolákkal való együttműködésre. Az AUMA tavaly ősszel ennek jegyében kötött együttműködési megállapodást a szakfőiskolák gazdasági tanszékeit összefogó közösséggel.

Az általános képzést nyújtó oktatási intézmények körében ugyancsak törekszenek a vásárokkal és a kiállításokkal kapcsolatos oktatás fejlesztésére. Ezért is dolgoztak ki – az oldenburgi gazdasági képzési intézet segítségével – egy olyan oktatási programot, amelyet a kiválasztott iskolákban már 2012 tavaszán beépítenek a tananyagba.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés