Szakkiállítások
Vásárfia
Német szakkiállítások térhódítása
A nagy német vásártársaságok – egyebek mellett a hannoveri, a frankfurti, a kölni, a düsseldorfi és a müncheni – tavaly több mint 130 nemzetközi, illetve több régiót érintő expót rendeztek, összesen mintegy 160 ezer kiállító részvételével.
Az európai piacra más kontinensekről törekvő cégek egyre gyakrabban tesztelik reménybeli piacaikat a németországi szakkiállításokon és vásárokon – hívta fel a figyelmet Hans-Joachim Boekstegers, a Német Szakmai Vásárok Szövetsége, az AUMA elnöke. Miután a gazdasági-pénzügyi válság hatására sok nyugat- és dél-európai vásárközpont veszített korábbi vonzerejéből, a német kiállítóhelyek az előző évek látogatottságát több mint 3 százalékkal fölülmúló érdeklődőszámra, mintegy 9 millió látogatóra számíthattak.
Mára három nemzetközi vásárból kettőt Németországban rendeznek. - Nem becsüljük alá a hazai cégek körében tapasztalt, jóval szerényebb mértékű, mindössze 1 százalékos növekedést sem - hangsúlyozta az AUMA elnöke. Erre leginkább az a magyarázat, hogy a német cégek esetében a piac már telített, nemigen lehet nagy számú új céget mozgósítani. Nem lehet túl nagy bővülésre számítani a vásárterek kiterjedtségét illetően sem, a látogatók száma kapcsán azonban sikerült megfordítani az utóbbi évek trendjét.

A 2009-ben tapasztalt 8, majd a tavalyelőtti 1 százalékos visszaesés után ismét növekedni kezdett az érdeklődők száma. Nem maradtak érzéketlenek a konjunktúra lanyhulása iránt a német vállalatok, ami a hazai vásári és kiállítási részvételükön is meglátszott. A szakmai vásárok szövetsége éppen ezért idén 182 ezer kiállítóval és 10,3 millió látogatóval számol, az összesen mintegy 160 nemzetközi és több térségen átnyúló expó alkalmával. Noha a hazai kiállítók aránya csökken, a vállalatok érdeklődése összességében nem lett kisebb a vásárok iránt.
Marketingtevékenysége szempontjából a német kiállítók 85 százaléka tartja fontosnak vagy rendkívül fontosnak a vásári-kiállítási részvételt. A kiállító vállalatok mintegy harmada kívánja tovább növelni büdzséjének a vásári részvételre fordított részét, 55 százalékuk vásári célú kiadásai mértékének megőrzését, 15 százalékuk viszont annak mérséklését tervezi. A vásári részvétel ugyanakkor hozzá is járulhat a spóroláshoz, hiszen a vásárok népszerűségének a növekedésével az egyéni – úgynevezett face-to-face – találkozások veszítettek korábbi jelentőségükből.
Külföldi szereplések
A német kis- és középvállalatok külföldi kiállítási-vásári részvételéhez 2010-ben 215 vásár esetében biztosított szervezési és pénzügyi támogatást a szövetségi kormány. A juttatásokat főként az Európai Unión kívüli viszonylatokban lehetett igénybe venni. Idén már 260 látogatást támogatnak, összesen 42 millió eurónyi szövetségi pénzből. A vállalatok elsősorban a gyors fejlődési dinamikát produkáló országok, például Brazília iránt érdeklődnek.
A dél-amerikai országban 2008-ban még csak négy, idén azonban már tucatnyi vásár felkeresését támogatja a szövetségi kormány. A növekedés nemcsak a kedvező konjunkturális feltételeknek, hanem a német beruházási javak iránti keresletnek is köszönhető. A Brazíliába irányuló német export még nagyobb mértékben növekedhetne, ha kedvezőbbek lennének a kereskedelempolitikai feltételek – állította az AUMA elnöke. A szövetségi szintű támogatásokat egyébként az egyes tartományi gazdasági kormányzatok hasonló célú és tartalmú akciói is kiegészítik.

Iskolapéldák
A szakkiállításoknak és a vásároknak a német gazdaságban betöltött kiemelkedő szerepe arra ösztönzi a szakmai vásárok szövetségét, hogy fokozott figyelmet fordítson a gazdasági profilú szakfőiskolákkal való együttműködésre. Az AUMA tavaly ősszel ennek jegyében kötött együttműködési megállapodást a szakfőiskolák gazdasági tanszékeit összefogó közösséggel.
Az általános képzést nyújtó oktatási intézmények körében ugyancsak törekszenek a vásárokkal és a kiállításokkal kapcsolatos oktatás fejlesztésére. Ezért is dolgoztak ki – az oldenburgi gazdasági képzési intézet segítségével – egy olyan oktatási programot, amelyet a kiválasztott iskolákban már 2012 tavaszán beépítenek a tananyagba.