hirdetés
hirdetés

Elektromos járművek és kerékpáros futárok Amszterdamban

Városi logisztika zölden

Hogyan lehet élhetőbbé tenni a környezetünket urbanizálódó világunkban? Milyen intézkedésekkel javítható a városok levegőminősége? Mit tehet a károsanyag-kibocsátásának mérsékléséért, sőt kiküszöböléséért egy nagyvárosi logisztikai szolgáltatás? Ezekre a kérdésekre adnak választ a DHL Express Amszterdamban bevezetett innovatív kézbesítési megoldásai.

hirdetés

Mára különös jelentőséget kapott a logisztikai operátorok szolgáltatásának utolsó szakasza, a házhoz szállítás. A kitüntetett szerep korunk két megatrendjéből következik: egyrészt rohamosan terjednek az e-kereskedelmi megoldások, amelyekkel együtt jár az online megrendelt termékek tömeges eljuttatása a vásárlókhoz, másrészt a világ növekvő népességének 80 százaléka már ma is városokba tömörül, és egészséges életkörülményeihez fenntartható környezetre van szüksége. Az első tényező a logisztikai szolgáltatók gyors ütemű fejlődését feltételezi, amely vállalatoknak folyamatosan bővülő saját flottával kell eleget tenniük az iparágra nehezedő új kihívásoknak. De ezzel párhuzamosan teljesíteniük kell a levegőminőségre vonatkozó helyi előírásokat, tehát már csak hosszú távú versenyképességük megőrzése érdekében is fenntartható szállítmányozási rendszert, járműparkot kell kialakítaniuk.

A kerékpáros kézbesítők lényegesen gyorsabban haladnak a kisáruszállítóknál (forrás: DHL Express)
A kerékpáros kézbesítők lényegesen gyorsabban haladnak a kisáruszállítóknál (forrás: DHL Express)

Ezeknek a problémáknak a megoldására összpontosít a világ egyik legjelentősebb szállítmányozója, a DHL Express globális GoGreen programja, amelynek egyedülálló adottságainál fogva kitüntetett terepe Amszterdam csatornákkal szabdalt történelmi városmagja. Ezért is adott otthont a nagy múltú holland főváros a DLH Express idei európai médiatúrájának, amelynek keretében a mintegy száz szigetre tagolt vizek városában mutatták be a fenntartható szállítmányozás gyakorlatát.

Emissziómentesen az utolsó kilométereken

Jelenleg a közúti szállítmányozás a teljes károsanyag-kibocsátás mintegy 27 százalékáért felelős, és ha valahol jelentősen javítani igyekeznek a levegő minőségén, akkor gyökeresen változtatni kell a helyi logisztikai rendszereken. Ennél nagyobb ívű tervvel állt elő Amszterdam városa: a történelmi városmag közösségi közlekedését, áru- és személyszállítását 2025-ig zéró emissziósra kívánják leszorítani, ami azt jelenti, hogy néhány éven belül hagyományos robbanómotoros (köz)járművel már nem lehet majd behajtani az érintett területre. A célkitűzés valóra váltásához jó partner az elsősorban a kis méretű csomagok gyors célba juttatására szakosodott DHL Expressnek a szállítás utolsó szakaszára kidolgozott, a környezeti lábnyomot minimalizáló programja. A világ 220 országában jelen lévő, 90 ezer dolgozót foglalkoztató és mintegy két és fél millió ügyfelet évente 195 millió küldemény gyors házhoz szállításával kiszolgáló nagyvállalat GoGreen kezdeményezésével számos helyszínen és formában szolgálja a környezetvédelem ügyét. Hollandia fővárosa élen jár abban a mintaprojektben, amelyben elektromos járművek és kerékpáros kézbesítők váltják ki a levegőszennyező hagyományos szállítóflottát.

Küldeményszortírozás a vízi központon (forrás: DHL Express)
Küldeményszortírozás a vízi központon (forrás: DHL Express)

Az elektromos járművek tekintetében sem elsősorban e-kisáruszállítókra kell gondolni. Ezek többnyire csak a csatornákkal behálózott belváros határáig jönnek, hiszen onnan az amszterdami szűk utcákban, rakpartokon bármilyen gépkocsival nehézkes a közlekedés. Hogy az expressz csomagszállítás pontos időzítését tartani tudják, a továbbiakban inkább vízi központok – jelenleg még dízelmotoros kis hajók, de hamarosan már elektromos árammal hajtott vízi járművek – folytatják a szállítási feladatot. A hajókon történik a legtöbbször boríték méretű küldemények osztályozása is. A szállítmányozás legutolsó szakaszához a kis csomagokat az elektromos közlekedési eszközökből biciklikre rakják, és a futárok villámsebesen tűnnek el a városi forgalomban. A kerékpárosok napi három járatot teljesítenek, ezek akár 14-15 megállót is beiktatnak a 25-30 kilométeres szakaszokon. A két napközbeni házhoz szállítás inkább az üzleti címzetteknek szól, míg az esti B2C-körben a végfelhasználókat keresik fel. A hatékonyságot jól méri, hogy míg autóval óránként átlagosan hat megállót lehet teljesíteni, addig a kétkerekűek tíznél több címet érintenek egy óra alatt.

Kis csomagok a vízi központból közvetlenül a parcycle rakodódobozába (fotó: a szerő)
Kis csomagok a vízi központból közvetlenül a parcycle rakodódobozába (fotó: a szerő)

Három változatban

Az utolsó kilométeres kiszállítás járművét csak gyűjtőfogalomként nevezik kerékpárnak. Igaz ugyan, hogy a flottában szokásos nyolcsebességes városi kerékpárok is megtalálhatók, amelyek nyergében hátizsákos futárok a kézbesítők. Ennél speciálisabb a parcycle elnevezésű, ugyancsak kétkerekű jármű. Ennél a kormány előtt egy a bicikli meghosszabbított első részén egy 60 literes tárolódobozt helyeztek el még az első kerék előtt. Ezekre a járművekre kisegítő elektromos hajtást is szereltek. A leginkább különleges a négykerekű, egy modern tricikli és egy pedálos nyitott autó összegyúrását eszünkbe juttató cubicycle. Itt a „vezető” pedálmunkája tölti be – az előbbi változathoz képest éppen fordítva – a rásegítő szerepet, hiszen a mögötte rögzített egyendoboz akár 300 liternyi befogadóképessége jelentős terhet jelent.

A 300 literes tárolódoboz a kisáruszállító rakteréből közvetlenül a cubycle nevű kézbesítő járműre kerül (fotó: a szerző)
A 300 literes tárolódoboz a kisáruszállító rakteréből közvetlenül a cubycle nevű kézbesítő járműre kerül (fotó: a szerző)

Nem egyedüli projekt

Egyébként Amszterdamban a DHL GoGreen programja csak a fenntarthatóság megőrzésének egyik jó példáját jelenti. A mintegy 800 ezer lakosú városban számos olyan kezdeményezés van, amelyek hozzájárulnak a zéró károsanyag-kibocsátási terv megvalósulásához. Ilyen többek között a Connekt és az Air Quality program. A környezeti fenntarthatóság előmozdítása jegyében az elektromos autók vásárlói 5000 euró központi támogatást kapnak, ennek (is) köszönhetően 2018-ra négyezer e-személygépkocsival számolnak Amszterdamban.

A város az e-mobilitás támogatásával is a fenntarthatóságot ösztönzi (fotó: a szerző)
A város az e-mobilitás támogatásával is a fenntarthatóságot ösztönzi (fotó: a szerző)

És hogy üzemeltetésük is könnyebb legyen, a már most is több száz dupla töltésre alkalmas oszlopból álló töltőhálózatot úgy bővítik, hogy a következő töltőt az újdonsült elektromosautó-tulajdonos lakhelyéhez telepítik. Az amszterdami repülőtér személyszállítási megoldásához pedig olyan tendert írnak ki, amely előnyben részesíti az elektromos flottával szolgáltató taxitársaságot a kontinens ötödik legforgalmasabb légikikötőjének számító Schipholon. Követendő példa tehát bőven van.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés