hirdetés
hirdetés

Változások a kínai autópiacon

A 2011-2015. évre szóló 12. ötéves terv ez év eleji elfogadása nyomán átalakul a kínai autópiac

Kínában a március végén elfogadott 12. ötéves terv kínál új értékesítési perspektívákat az országba autót exportálni, illetve ott gyártani szándékozók számára.

hirdetés

A pekingi vezetés a korábbi öt esztendő – bár évről évre csökkenő mértékű, mégis kétszámjegyű növekedési üteme után – a tízes évtized első felére a nemzetközi összehasonlításban még mindig rendkívül magasnak számító 7 százalékban határozta meg az éves gazdasági növekedés elérendő ütemét, de abban a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt helyeznek a társadalmi egyenlőtlenségek, elsősorban a városi és a falusi lakosság életkörülményei különbségeinek mérséklésére, továbbá a rendelkezésre álló források hatékonyabb felhasználására és a környezetvédelemre.

A vidéki vásárlóktól várják a további növekedést
A vidéki vásárlóktól várják a további növekedést

A kínai autópiac kiváló ismerőjeként számító Wolfgang Rohroff, a Volkswagen egykori főmegbízottja az Automobilwoche megkeresésére elmondta, hogy „a piac rövid távra szóló taktikai felügyelete” mellett körvonalazódni látszik egy új „stratégiai piaci szerkezetváltás”, melynek részét képezi a magánszemélyek autóvásárlásainak hitelekből történő segítése, a kisebb kategóriájú gépkocsik vásárlására történő ösztönzés adópolitikai eszközökkel való támogatása, s nem utolsósorban a vidéki lakosság autóvásárlásainak támogatása, lendületet kölcsönözve a világ elsőszámú exportőr nemzetévé előlépett Kína belföldi keresletének.

Autóvásárlással a társadalmi egyenlőtlenségek ellen

A vidéki lakosság életszínvonalának az átlagot meghaladó mértékű növelése azért is rendkívül fontos, mert így akarnak gátat vetni a vidéki lakosság városba menekülésének. A terv emellett fokozottan számol a kínai autógyártás, illetve az alternatív üzemeltetési rendszerek kialakítását szolgáló tevékenység fejlesztésével. A német szakértő úgy véli, hogy mindezek nyomán „a vásárlási szándékoknak azon vidéki vásárlói rétegekre történő eltolódása várható, melyek eddig többé-kevésbé el voltak vágva az autózástól”. Ez pedig új esélyeket teremt azon nagy autókonszernek, (mint például a Volkswagen) számára, melyek kezdettől fogva aktív szerepet vállaltak a kínai autópiac növekedésében.

Martin Winterkorn, a Volkswagen-cégcsoport elnöke nem is hagyott kétséget atekintetben, hogy a VW „piacvezetőként az új gyárakba és járművekbe történő beruházásokkal sokat fog ebből profitálni”. Az ötéves terv a beszállítók számára is értékes perspektívákat kínál. Az Automobilwoche által megkérdezett szakértő úgy látja, hogy „a nemzetközi szállítók mindinkább a világ vezető autógyáraira koncentrálnak”, megkísérelve „a költségelőnyöknek a hazai termelés biztosítását szolgáló kihasználását”. Jellemző, hogy a Bosch 2015-ig meg kívánja duplázni, 50 ezer főre kívánja emelni Kínában foglalkoztatott munkatársai létszámát. Mindent egybe vetve az új kínai ötéves terv újabb perspektívákat nyújt mind a nyugati tőkével, mind know-how-val rendelkező nagy autógyárak és beszállítóik számára.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[93340] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés