Nem csak a sör miatt

Utazás új ügyfelekért

Miért mennek a magyar cégek a brnói MSV-re?

Külföldi nagyvállalatok felpörgő termelése, a német gazdaság elképesztő hajrája – sokak szerint kizárólag ez húzza a magyar ipar szekerét. Ezzel együtt húzhatná más is, például a magyar kis és közepes vállalkozások sikere – mondja Jiří Kuliš. A brnói (brünni) vásártársaság vezérigazgatója szerint ehhez, vagyis az új piacok és ügyfelek eléréshez nagyon hatékony eszköz az őszi MSV gépipari szakvásáron való részvétel.

hirdetés

Lapunknak adott tavalyi interjújában úgy fogalmazott, a válság évei a felkészülés évei a későbbi erőpróbákra. Mit gondol: véget értek a felkészülés évei?

A cseh gépiparban, elektronikai és autóiparban már újjáéledés figyelhető meg, miközben Csehországban a bankszektor egészségesnek bizonyult, ezért a pénzügyi válság inkább másodlagos volt. A cseh gazdaság nagyban függ az exporttól, főként a Németországba irányuló kiviteltől.

Az ipar már túllendült a mélyponton, és ez számunkra is biztató, hiszen az ipari szakvásárok jellemzően együtt sírnak vagy nevetnek a képviselt ágazatokkal. Ezzel együtt mérsékelt optimizmussal tekintek a jövőbe.

A kiállítók és a látogatók száma 2009-ben csökkent: előbbieké 20, utóbbiaké 10 százalékkal.Visszatért azóta az érdeklődés?

Az idei évben a gépipari ágazatokban már érezhető a válság utáni lendület, és ez előrevetíti a magas részvételt mind az MSV-n, mind a Wood-tec fafeldolgozási technológiai szakvásáron. A cseh építőipar válsága ellenére az IBF építőipari vásárnak is jó foglalási mutatói vannak.

Mindez a „last minute” kedvezményekre várakozó kiállítók számára csalódást okozott és okozhat. Nagyon sikeres volt az AMPER elektrotechnikai szakvásár, amely idén első ízben – Prága helyett – Brnóban jelentkezett 580 kiállítóval és minden várakozást felülmúlva, 42 ezer szakmai látogatóval. Ez a számadat azt jelenti, hogy az AMPER látogatottsága negyedével magasabb volt idén Brnóban, mint tavaly Prágában.

Mi a titok: mitől tud a BVV a térség legerősebb, és európai mércével is meghatározó vásárvállalat lenni?

Jiří Kuliš: A cseh ipar nélkül mi sem lehetnénk sikeresek
A cseh ipar nélkül mi sem lehetnénk sikeresek
A cseh ipar alapjai szélesebbek, mint a magyarországié, ami a Brnói Vásárt, vagyis társaságunkat, a BVV-t erőssé teszi. A cseh gépipar, elektronikai ipar, autóipar ereje és eredményei nélkül Brnóban sem lennének olyan sikeres kiállítások, mint az MSV, a Wood-tec, az AMPER, az Autotec, vagy éppen az Autosalon. A BVV tehát nagyban támaszkodhat a cseh iparra, a megmunkálási ágazatokra, amelyek hagyományos bemutatkozó platformjává váltunk.

Társaságunk másik támasza, hogy Brno (Brünn) ősidők óta az európai kereskedelmi utak kereszteződésében fekszik, és hagyományosan Közép-Európa kiállítási városaként ismert. További előnyünkké kovácsoltuk azt, hogy az utóbbi években kitűnő kiállítási infrastruktúrát építettünk ki, a várossal együttműködve pedig a közlekedési infrastruktúrát is erősítettük. Olyan fejlett kiállítási környezettel büszkélkedhetünk, amellyel egyetlen cseh, szlovák, lengyel vagy magyar kiállítási terület sem rendelkezik.

Korábban említette, hogy a „divatvásárokból”, amelyeket „vegyesebb” érdeklődő közönség is látogatott, koncentrált szakmai fórumokat alakítottak ki. Mely ágazatokat, és konkrétan mely vásárokat érintette ez?

A Styl/Kabo szakvásárokat a cseh és a közép-európai ruha, illetve cipőipar számára „fogalmaztuk meg” kereskedelmi platformként. Olyan sikeres vásárok ezek, amelyeken gyártók, kis-, és nagykereskedők találkoznak, és kötnek szerződéseket. Azok a vásárok, amelyek a nagyközönség számára voltak nyitottak, és közvetlen értékesítésnek is teret adtak, a bevásárlóközpontok megjelenésével elvesztették létjogosultságukat.

Műszaki területen a specializáció sikerességének szép példája a vízgazdálkodási és környezetipari kiállítás, a WATENVI, vagy a digitális nyomtatás vására, a PRINTexpo, illetve a rozsdamentes acéltermékek területét megjelenítő STAINLESS. Valamennyi kiállításunkat színvonalas kísérőrendezvények, kongresszusok gazdagítják. Annak ellenére, hogy ezekre a szakkiállításokra csak néhány ezer látogató kíváncsi, a kiállítók mégis elégedettek, ugyanis itt a látogatók szakmaisága, „minősége” a fontos.

Az egy évvel ezelőtt bemutatott stratégiájukban fontos szerepet kapott az új vásártémák kialakítása. Milyen eredményt sikerült elérniük eddig?

Az új vásári témák keresése állandó, és nehéz feladat. Megfigyelhető, hogy inkább a végfelhasználóra fókuszált rendezvények terén jelennek meg az új kiállítási témák. Társaságunk széles körűen, tematikusan lefedi a cseh gazdaság minden fő ágazatát. Nem titkolom, hogy nagyobb rendezvények keretein belül néha ott bujkál a lehetőség új, önálló rendezvényekre.

Az MSV számokban: idén 2000 kiállítót és 80 ezer látogatót várnak
Az MSV számokban: idén 2000 kiállítót és 80 ezer látogatót várnak

Ilyen önállósodás eredménye a már említett STAINLESS a maga 150 kiállítójával és 1500 szakmai látogatójával. Ehhez hasonló fajsúlyos témákból több is létezik a 2000 kiállítóval büszkélkedő MSV-n belül, és időről időre fel is merül egy-egy tematikus csoport önállósodása, aztán idővel „lecsendesednek” ezek a felvetések. Ahhoz, hogy egy adott téma ténylegesen kiemelkedjen, több tényezőnek is be kell érnie.

Tavaly új arculatot kapott, és újabb kiállításokkal bővült a MSV Nemzetközi Gépipari Vásár. Mit hoz az idei esztendő?

Az MSV néhány témáját kiemelten kezeljük, így például a fémmegmunkáló berendezések kiállítását, az IMT-t, az AUTOMATIZACE automatizálási kiállítást, valamint a szállítási és logisztikai szolgáltatások és termékek szakvásárát (Transport a Logistika). A kiállítók kérésére újra az MSV-hez társítottuk a Welding (hegesztéstechnika), Fond-ex (öntészeti), Plastex (műanyagipari), Profintech (felülettechnikai) szakkiállításokat.

Az MSV, mint ipari szakvásár most tulajdonképpen szakosodott műszaki vásárok halmaza, amelyen számos kiállító minden évben részt vesz, mások csak kétévente egyszer, bizonyos iparágak hangsúlyosabb megjelenése alkalmával.

A magyar érdeklődés elsősorban a MSV-re irányul. A visszajelzések alapján mit lehet mondani: miből és hogyan profitálhatnak a magyar kiállítók Brnóban?

Brno logikus első lépés az új piacok és üzletek felé
Brno logikus első lépés az új piacok felé
Az MSV az az ipari szakvásár Közép-Európában, amelyre nem csak Csehországból, Szlovákiából, Dél-Lengyelországból, Ausztriából és Magyarországról jönnek kiállítók és látogatók. Sokkal szélesebb a nemzetközi részvétel és megjelenés. A magyar kiállítók éppen ezért öt nap alatt nem csak a már meglévő cseh vagy szlovák ügyfelekkel, hanem új, leendő partnerekkel is találkozhatnak. A magyar vállalatok és vállalkozások számára az MSV valóban egyedülálló nemzetközi kínálatot jelent az ipari, gépipari megoldások, valamint anyagkínálat területén.

Ha azt vesszük alapul, hogy az MSV-n 600 német cég vesz részt, és ebből fele cseh-német, csehországi központtal, akkor a magyar cégek számára is egyértelmű: tavasszal Hannoverbe, ősszel Brnóba érdemes látogatni… A magyar gazdaság mélyen be van ágyazva a globális gazdaságba, ugyanakkor számos sikeres kis- és középvállalkozás létezik, tisztán magyar tőkével. Ezek bizonyára külföldön is be szeretnének mutatkozni, ezért Brno logikus első lépés az új piacok és üzletek felé, ahogy ezt a szlovák cégek is felismerték már. Ráadásul Magyarország gyakorlatilag szomszédos ország Csehországgal, még akkor is, ha nincs közös határ. Ez a földrajzi közelség – kiváltképpen Brno esetében – pedig további ösztönző lehet a részvételre.

Tudható már, hogy mely magyar cégek és milyen kínálattal vesznek részt a MSV-n?

Az MSV-t idén október elején rendezzük meg, ezért még csak most fogadjuk a jelentkezéseket, de már vannak visszaigazolt magyar kiállítóink. Többek között az Ampco Metal Kft., és az ISD Dunaferr Zrt.

Kiemelne néhány fontosabb és érdekesebb pontot – beleértve a kísérőrendezvényeket – az MSV 2011-es tematikájából?

A megmunkáló és formázógépek, a hegesztéstechnika, a műanyagipari berendezések, berendezések, az automatizálás, valamint az ipar számára elérhető energiatakarékos megoldások lesznek a fókuszban. Az a tény, hogy az MSV-re csaknem 2000 kiállítót és 80 ezer látogatót várunk, már önmagában különlegesség teszi a szakvásárt, hiszen az ipari szakemberek, termékek és szolgáltatások jelentős koncentrációjáról van szó.

Az MSV szakosodott műszaki vásárok halmaza
Az MSV szakosodott műszaki vásárok halmaza
Az idei MSV partnerországa Lengyelország, amely nemcsak hogy harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere Csehországnak, de valamennyi brnói szakvásár harmadik legnagyobb kiállító országa is. A szakmai programok közül biztosan nagy érdeklődés övezi majd a nemzetközi logisztikai konferenciát, és a hagyományos elektrotechnikai találkozót, vagy éppen a felsőoktatási intézmények, kutatóhelyek eredményeit bemutató technológiatranszfer rendezvény.

Mit kínál az MSV az oktatás területéről érkezőknek?

Már harmadik éve fordítunk megkülönböztetett figyelmet a műszaki oktatásra, a felsőoktatási intézményekben zajló alkalmazott kutatások bemutatásra, és a technológiai transzferre. Az MSV-n számos műszaki egyetem mutatkozik be, és üdvözüljük ugyanezen magyarországi intézmények jelenlétét is. A fejlett országokban, mint az USA, Japán, vagy Németország, a felsőoktatási intézmények fontos részét képezik az ipari kutatásnak és fejlesztésnek. Egy sor kiváló megoldás születik az egyetemeken, és ezeket az ötleteket utána az ipari gyakorlatban is felhasználják.

Brno közel van
Ősszel Brnóba érdemes látogatni
Az ipari kutatás és fejlesztés éppen ezért az egyetemek számára jelentős anyagi jövedelmet is jelent. Így kellene ennek működnie, de Csehországban jelenleg még nem ilyen jó a helyzet, ezért igyekszünk segítséget nyújtani abban, hogy ez megváltozzon. Szeretettel várjuk a műszaki képzés bármely szintjén résztvevő diákokat. Jelenlétük nagyon fontos, hiszen a kiállítók leendő ügyfeleiket, munkatársaikat látják bennük. Ez egyben biztatás is lehet a diákság számára, hogy egy ilyen alkalomra – ahogy a vizsgákra is – a szokásosnál valamelyest elegánsabban, konvencionálisabban öltözzenek fel.

Elszakadva az üzlettől: a csehek és a morvák is híresek a vendégszeretetükről, a magyarok pedig arról, hogy szívesen kóstolják meg a helyi ételeket, söröket. Mint vendéglátó, mit ajánl a Brnóba érkező magyaroknak?

A magyar konyha kitűnő, és a magyarok számos specialitással rendelkeznek. Hiszem, hogy ízleni fog nekik a „svíčková” (hátszín áfonyával, vadas jellegű mártással, és cseh knédlivel), de vigyázat, érdemes a jó helyeket keresni, mert nem minden étteremben lehet megtalálni az igazit!

Milyen a kapcsolata Magyarországgal?

Szerencsére nagyon jó az intézményi együttműködésünk a magyar követség kereskedelmi részlegével, a magyar gazdasági szervezetekkel és egyesületekkel. Személyesen pedig mindig örülök, ha a kiváló ételekben és gyógyfürdőkben bővelkedő Budapestre látogatok. Elárulom: azért az zavar, hogy – úgy tűnik – talán már soha nem tanulok meg magyarul…

Szabó Márton
a szerző cikkei

Kelemen Szilvia
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés