hirdetés
hirdetés

Halált nem okozó fegyver

Új nem halálos fegyvert állít hadrendbe a Pentagon

A közelmúltban elkövetett, „járműves” terrortámadásokhoz hasonló akciókat lehet megakadályozni az eszközzel.

hirdetés

Új, a szárazföldi közlekedési járművek lebénítására szakosodott rendszerrel bővíti halált nem okozó fegyvereinek arzenálját a Pentagon.

A rádiófrekvenciás járműmegállító (Radio Frequency Vehicle Stopper, avagy RFVS) erős mikrohullámú sugárzással bombázva teszi magatehetetlenné a modern autók elektronikáját.

A civilek elleni teherautós támadások ellehetetlenítésében például kardinális szerepet játszhat a fejlesztés.

A DefenseOne nevű portál így jellemzi a fegyvert: „A zavaró[eszköz] újra- és újraindításra kényszeríti a motorvezérlő egységet, és így le is állítja a hajtóművet. A mikrohullámok láthatatlan kézként tartják egy helyben az autót.”

A Védelmi Technikai Információs Központ (Defense Technical Information Center) egyik 2012-es dokumentuma így írja le a szisztémát működtető technológiát: „Az RFVS rendszer nagy teljesítményű magnetroncsövek segítségével erős rádiófrekvencia-impulzusokat generál. Ezek az impulzusok megzavarják a járművek elektronikáját, és így ideiglenesen működésképtelenné teszik a közlekedési eszközt. Amíg az RFVS be van kapcsolva, a motort nem lehet újraindítani. A kikapcsolásával viszont a hajtómű rögtön újraindul.”

Forrás: U.S. Army

A cikk megemlíti még azt is, hogy az elektronikus célpontok ellen bevetett, nem halálos mikrohullámú sugárzással operáló fegyvereknek egyszersmind több mikrohullámú frekvenciát kell kibocsátania, mivel a célpont különböző kritikus elektronikus komponensei általában különböző frekvencián sérülékenyek.

Az embertömegbe hajtó autók és kamionok megállítását célzó lőfegyveres akciók rendkívül veszélyesek, és a kivitelezésük akár növelheti is a halálos áldozatok számát. Az M4AI gépkarabélyhoz hasonló, kisebb harceszközök használata emellett nem is megbízható megoldás, mert nem lehet tudni, hogy hány golyót kell a járműbe ereszteni, amíg végre sikerül megállítani.

Az RFVS esetében viszont egyáltalán nem kell számolni ezekkel a problémákkal.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés