hirdetés
hirdetés

Kutatás-fejlesztés

Új emissziómérési technológiát fejlesztenek

Új, fotoakusztikai elven működő gépjármű kipufogógáz emisszió mérési technológia fejlesztésébe kezdett uniós támogatással az Energotest Kft. és a Contireg Mérnökiroda Kft. a Szegedi Tudományegyetem  kutatóival együttműködve. 

hirdetés

Szabó Gábor akadémikus a 713 millió forintos uniós támogatással megvalósuló kutatás-fejlesztési projektet bemutató sajtótájékoztatón elmondta, egyre nagyobb az igény olyan technológiákra, melyek alkalmasak arra, hogy menet közben mérjék a gépjárművek károsanyag-kibocsátását.

A professzor hangsúlyozta, a belsőégésű motorok fejlesztésében az elmúlt 25 évben hatalmas előrelépés történt, a továbbiakhoz nyújthat segítséget a kutatási program. A hároméves projekt célja az SZTE-n kidolgozott technikával olyan fedélzeti eszköz fejlesztése, amely energiafelvételével, méretével, kezelhetőségével sem változtatja meg a gépjármű tulajdonságait.

Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója (b), Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kancellára és Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora (fotó: MTI)
Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója (b), Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kancellára és Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora (fotó: MTI)

Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a kutatás-fejlesztési projektben az egyetem kutatói a lézertechnológiáért, a fotoakusztikus mérésekért, a két cég szakemberei a mérés-adatgyűjtésért felelősek.

A projekt eredményeként megvalósulhat a megbízható, gyors, közel valós idejű, nagy tömegű emissziós adatgyűjtés és -feldolgozás. A fedélzeti műszer lézeres-fotoakusztikus analizátor egysége várhatóan szinte minden fontos paraméterében felül fogja múlni a jelenleg a részecskekibocsátás mérésére alkalmazott technológiákat, olyan újszerű, az emissziós bázisú motorfejlesztéshez elengedhetetlenül szükséges mennyiségi és minőségi információkhoz juttatva az autógyártókat, melyek révén hatékonyabb, az egyre szigorodó kibocsátási normáknak is eleget tevő dízel- vagy benzinüzemű motorok fejlesztése válik lehetővé – fejtette ki a szakember. 

Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta, a projekt magában hordozza a továbblépés lehetőségét is: a kidolgozott technológia kiindulása lehet olyan fejlesztéseknek, melyek célja a vezérléstechnika átalakítása úgy, hogy a járművek kibocsátása az adott üzemi körülmények között a lehető legkisebb legyen.

(forrás: GyártásTrend/MTI)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés