hirdetés
hirdetés

Több mint flottakövetés

Magasabb színvonalú szolgáltatás, hatékonyságnövelés, költségcsökkentés

Amikor egy fuvarvállalatnak ötven, száz, ötszáz vagy esetleg ezer gépjárműve közlekedik Magyarország vagy Európa útjain, akkor a flottakövetés szükséges, ám jellemzően nem elégséges megoldás. Számottevő az a megtakarítás, ami a flotta igazi menedzselésével – például a sofőr és a központ valós idejű adatkapcsolatával, a hatékony fuvarszervezéssel, az üzemanyag-fogyasztás nyomon követésével – elérhető.

hirdetés

A műholdas helymeghatározó rendszer azonban korántsem csak navigációra alkalmas. A személy- és teherfuvarozásban – más rendszerekkel együttműködve -- ennél sokkal több feladatot lát el: lehetővé teszi a gépjárművek követését, sőt beépülhet a teljes flotta menedzselésébe is. A flottakövetés lényege, hogy a járműpark üzemeltetője, a gépjárműbe helyezett eszköz, illetve a GPS segítségével minden pillanatban (vagy bizonyos időközönként) tudja, hogy a jármű pontosan hol tartózkodik. A fedélzeti eszközökkel – kiegészítő szolgáltatásként -- esetleg korlátozható a gépjárműhöz való hozzáférés. További kiegészítése lehet a flottakövetésnek az elektronikus menetlevél, ami automatikusan készül, emberi beavatkozás nélkül. Lényegesen megkönnyítheti az üzemeltető mindennapi életét, ha például minden hónapban kézhez kapja a kitöltött menetleveleket, ráadásul az APEH által elfogadott formátumban.

Összekapcsolódás más rendszerekkel

A flottakövetésnél jóval magasabb színvonalú szolgáltatás a flottamenedzsment. Lényege, hogy a flottakövetést számos egyéb szolgáltatással integrálja. Egy jól működő rendszerben a gépjárművek fedélzeti eszközei, a földi mobilhálózaton keresztül, különféle információkat juttatnak el a fuvarozó vállalat központjába, ahol ezen adatok bekerülhetnek a cég belső számítógépes rendszereibe – tájékoztat Bóday Tamás, a nagy földrajzi kiterjedésű ipari rendszerekkel foglalkozó Cason Mérnöki Zrt. üzletfejlesztési igazgatója. Egy lehetőség például a tankolási, üzemanyag-fogyasztási adatok továbbítása a központba. Ezen adatok összekapcsolhatók azzal a számlázási rendszerrel, ahova az üzemanyag-ellátó partnerek számlái is megérkeznek. Kézenfekvő tehát az összehasonlítás, illetve rögtön kiszűrhetők az esetleges visszaélések.

Léteznek olyan megoldások, amelyek figyelemmel kísérik, értékelik (pontozzák) a sofőrök vezetési stílusát. A rendszert jellemzően a flotta üzemeltetőjével, az ő elvárásaival összhangban célszerű kialakítani. A kapott paraméterek alapján, megfelelő premizálással hatást lehet gyakorolni a gépjárművezetőkre, hogy üzemanyag-takarékosan és kíméletesen bánjanak a járművel.  Mód van a logisztikai rendszer, valamint a gépjárművek flottamenedzsment-rendszerének összakapcsolására is. Ezáltal lényegesen megnövelhető a diszpécserek munkájának hatékonysága. Egy diszpécser a hagyományos, telefonos kommunikációval, viszonylag rövid távú (belföldi) árufuvarozást feltételezve, átlagosan 20-30 gépjárművel tud kapcsolatot tartani, illetve egyszerre ennyi sofőr munkáját tudja szervezni.

Még akkor sem növelhető lényegesen ez a szám, ha a diszpécser egy képernyőn, valós időben látja az adott gépjármű tartózkodási helyét. Ha azonban a logisztikai rendszer összekapcsolódik a flottamenedzsment-rendszerrel, akkor minőségi változás következik be. Az üzenetek nem szóban hangzanak el, hanem megjelennek a gépjárműben elhelyezett konzolon. A sofőr biztosan megkapja az összes információt, félreértés kizárva. Írásban, bármikor visszakereshetően áll rendelkezésére minden szükséges adat, így például a fuvarlevélszámok, a címek, a kontaktszemélyek, a várható időpontok, a pihenőhelyekre vonatkozó adatok, a közúti információk.

Sőt alkalmasint e rendszeren keresztül a diszpécser meg tudja adni (változtatni) azokat a telefonszámokat, amiket a sofőr az adott fuvarral kapcsolatban – esetleg csupán egy gomb megnyomásával -- hívhat. Igény esetén az adatgyűjtés visszirányban is megoldható. Így például a diszpécser nyomon követheti, hogy az X fuvarlevélszámú küldemény rakterében mennyi a hőmérséklet, elég hideg van-e ahhoz, hogy a küldemény az előírt állapotban jusson el a megrendelőhöz. Természetesen annak sincs műszaki akadálya, hogy ezen fontos információkhoz – az interneten keresztül -- maga a megrendelő is hozzáférjen.

Üzleti modellek

A flottamenedzsment-rendszerek piacán jelenleg többféle üzleti modell létezik. Az egyik lehetőség, amikor a flotta üzemeltetője minden eszközt (központi egység és alkalmazás, fedélzeti eszközök és alkalmazások) előre megvásárol. Járható út az is, hogy a megrendelő mindent bérbe vesz. A két véglet között gyakorlatilag bármilyen konstrukció, a bérlet és a saját tulajdon tetszőleges megosztása elképzelhető. Általános gyakorlat, hogy a gépjárműbe helyezendő eszközöket a flotta üzemeltetője megvásárolja.

Flottakövetésnél ez általában egy egyszerű GPS-alapú kommunikációs eszköz, amit jellemzően – a szabotázst megelőzendő – elrejtenek a gépjárműben. Igazi flottamenedzsmentnél a gépjárműbe kerül egy vezetői konzol (ezen keresztül tartja a kapcsolatot a sofőr és a diszpécser), valamint beszerelnek különféle szenzorokat (a hőmérséklet, a fogyasztási adatok stb. mérésére). A központi egység általában egy vagy több szerverből áll, amelyek bérelt vonalon, egy úgynevezett APN-en (Access Point Name) keresztül a GSM-szolgáltatók rendszereihez kapcsolódnak. A szervert a feladat, illetve a flotta mérete alapján célszerű megválasztani.

Egy viszonylag kis flotta üzemeltetéséhez akár egy egész kis méretű, kis teljesítményű, saját tulajdonú és üzemeltetésű szerver is megfelelő. A növekedésre gondolva azonban ajánlott valamilyen skálázható megoldást választani, és esetleg már az induláskor a bérletben, a kihelyezett üzemeltetésben gondolkozni. Van olyan lehetőség, hogy a flottamenedzsment-szolgáltatás keretében - akár a GSM-szolgáltatással együtt, akár anélkül - kapjon a flotta üzemeltetője központi alkalmazást. Ilyenkor mindössze egy webes böngészőre van szüksége ahhoz, hogy nyomon követhesse gépjárműveit, illetve hozzákapcsolódjon a rendszerhez. Értelemszerűen a flotta üzemeltetőjének kell gondoskodnia arról is, hogy a flottamenedzsment-rendszer és az egyéb vállalati rendszerek (logisztikai, számlázási rendszer stb.) között létrejöhessen az adatkapcsolat.

Akár 10 százalék megtakarítás

Flottamenedzsment alkalmazása esetén, induláskor jellemzően a fedélzeti eszközök beszerzésének egyszeri költségével kell a vállalatnak számolnia. Az összeg – a gyártótól, a konzoltól, a szenzorok számától, a felszereltség színvonalától stb. függően – meglehetősen tág határok között mozoghat. Az alsó határ, gépjárművenként 40 ezer forint körül van, de a felső határ elérheti akár a 120 ezer forintot is. Ehhez járul a központi szerver és alkalmazások ára vagy bérleti díja. Megjegyzendő, hogy manapság egyre inkább az a konstrukció terjed, hogy a fuvarvállalat semmit sem vásárol meg, hanem a teljes flottamenedzsmentet – az eszközökkel és az alkalmazásokkal együtt - szolgáltatásként veszi igénybe.

Mivel a flottamenedzsment lényegi eleme a valós idejű követés, illetve a távoli beavatkozás, valamint a sofőrrel való rendszeres adatkapcsolat, értelemszerűen számolni kell adatkommunikációs költségekkel is. Egy jól átgondolt, helyesen megtervezett rendszernél azonban a ténylegesen továbbított adat mennyisége rendkívül alacsony értéken tartható, a költségek előre kalkulálhatók. Az igények jellemzően egy normál GPRS-alapú adatelőfizetéssel kielégíthetők. Vannak például már olyan intelligens rendszerek, amelyek mindig csak az éppen szükséges információt továbbítják – hívja fel a figyelmet Bóday Tamás. Így egy-egy gépjármű havi adatforgalma általában 2-3, legfeljebb 4 megabájt.

Természetesen más helyzetben vannak azok a fuvarozók, amelyek külföldre szállítanak. Az ő számlájukat az adatroaming költsége is terheli. Jó hír, hogy manapság már elérhetők olyan előfizetéses csomagok, amelyeket kifejezetten a fuvarozók számára alakítottak ki a szolgáltatók (jellemzően virtuális szolgáltatók), és amelyek – egy bizonyos adatmennyiségig – nem tesznek különbséget a hazai és a nemzetközi forgalom között, illetve fix díjért kínálnak mobil-adatátviteli szolgáltatást egész Európában. A flottamenedzsment alkalmazásának egyik fontos hozadéka a fuvarozó vállalat költségeinek csökkenése.

Ez több tényezőből tevődik össze, így például a hatékonyabb fuvarszervezésből, az üzemanyag-megtakarításból, vagy a sofőrök vezetési stílusának változásából (a járművel való kíméletesebb bánásmódból). Általános tapasztalat, hogy egy jól tervezett és helyesen alkalmazott flottamenedzsment-rendszerrel 6-8, esetleg 10 százalék összes megtakarítás érhető el.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Több mint flottakövetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés