hirdetés
hirdetés

Elektromobilitás

Tesla-gyár épül a berlini repülőtér közelében

Felszállt a füst: Elon Musk, a Tesla elnöke – jegyezzük meg a dátumot – 2019. november 12-én, az Auto Bild és a Bild am Sonntag által alapított „Arany kormánykerék” díj átadási ünnepségén bejelentette, hogy Németországban, közelebbről Brandenburg tartományban, a (még mindig építés alatt lévő) Berlin-Brandenburg repülőtér közelében tervezi új, elektromos meghajtású autókat gyártó európai üzeme megépítését. 

hirdetés

A szövetségi főváros központjától 35 kilométerre lévő terület egyszer már felmerült egy új autógyár telephelyéül; akkor a BMW új gyára helyszíneként került szóba. Az új üzemben az autók mellett akkumulátorokat és hajtóműveket fognak előállítani. Emellett – Musk ígérete szerint – a szövetségi fővárosban egy új mérnöki és dizájnközpont is megépítésre kerül. A berlini tartományi gazdasági hatóság adatai szerint a beruházás nyomán mintegy 6-7 ezer új munkahely létesül. „A Teslának fontos volt a Berlinhez és az új repülőtérhez való közelség” – mondta a cég szóvivője.

A Tesla hosszú idő óta foglalkozott egy új, akkumulátorokat és a járműveket egyaránt előállító „gigagyár” Európában történő létrehozásának gondolatával. Jóllehet más országok is érdeklődést mutattak a projekt iránt, a Tesla elnöke már viszonylag korán azzal bátorította a németeket, hogy jó esélyük van az új gyár odatelepítésére. Más kérdés, hogy telephelyként a nagy autóipari hagyományokkal rendelkező Saar-vidék és Alsó-Szászország került szóba, Berlin és Brandenburg sikere egyértelműen meglepetésnek számít.

Elon Musk
Elon Musk

Termelés két év múlva?

A jelenlegi ismeretek szerint a gyár előreláthatóan 2021 végén kezdi el a termelést. Musk első, a beruházás bejelentése utáni twitter-üzenete szerint először Y modellt fognak kibocsátani, a gyártás és értékesítés darabszámát tekintve volumenhordozó modell azonban mégis a Németországban jelenleg 44 ezer euróról induló 3-as modell lesz. Az első „gigaüzem”, amely ma még csak akkumulátorokat gyárt, a Nevada államban lévő sivatagban jött létre. A közelmúltban – nem egészen féléves építés után – Kínában is elkészült egy gyár, melynek évi kapacitása el fogja érni a 150 ezret, részint a 3-as, részint az Y modellből.
A 3-as modellt eddig a szilikon-völgyben lévő Fremontban, az anyaüzemben építettek. Ami Európát illeti – eddig csak Hollandiában állítottak elő néhány darabot a drágának számító S és X sorozatból, de – mint Musk hangsúlyozta – a jövő modelljének a 3-ast és az Y-t tartják.

A Tesla kétségkívül az elektromobilitás éllovasa, termékei azonban kimondottan drágák, a választék korszerűsítése nehézkes; mindezek pedig súlyos veszteségekhez vezettek. Emellett a cégnél nagy viták vannak arról, hogy az elektromos autók iránti kereslet van-e egyáltalán olyan erős, ami alátámasztaná a Musk által ambicionált növekedési terveket. Ráadásul nagyon erős a kínai versenytársak oldaláról tapasztalható nyomás is úgy, hogy az ottani termelés számottevő állami támogatásban részesül. Abban a döntésben, miszerint az új gyár Németországban fog felépülni, nyilván nagy szerepet játszik, hogy prémiumtípusról van szó, s hogy az elektromos meghajtású autók széles választékát kívánják biztosítani. A szándék komolyságát igazolja az a tény is, hogy a Tesla három évvel ezelőtt megvásárolt a gyártósorok előállítására specializálódott Grohmann gépgyárat.

Tesla Model 3 kiszállításra készen
Tesla Model 3 kiszállításra készen

Pozitív visszhang

„Musk bejelentése jó hír Németország, mint autóipari telephely számára”, fogalmazott Ferdinand Dudenhöffer, a duisburgi és esseni egyetem német autópápának is nevezett szakértője. „Elon Musk Németország melletti döntése erősít bennünket és azt jelenti, hogy az elektromobilitás fontosabb, mint tíz, a témához kapcsolódó berlini kancellári találkozó.” Dudenhöffer ugyanakkor abban kételkedik, hogy már 2021-ben megkezdődne a termelés, mert Kína vélhetően nagyobb szerepet játszik be a németországi telephelynél, két üzem nagyjából azonos időben történő fejlesztése pedig meghaladná a Tesla pénzügyi lehetőséget.

Dietmar Woidke, Brandenburg szociáldemokrata miniszterelnöke a tartomány szempontjából „kitűnő hír”-nek nevezte a döntést, ami hosszú és jó érvekkel alátámasztott tárgyalások végeredménye; Ramona Pop, Berlin zöldpárti gazdasági szenátora pedig úgy fogalmazott, hogy „akiknek vannak víziói, azok Berlinbe jönnek”.
Német sajtóhírek szerint a Tesla elnökének a berlini díjátadáson való megjelenése egyértelműen meglepetés volt. A Herbert Diess-szel, a Volkswagen-cégcsoport elnökével való közös fellépés során Musk bizonyos megértést tanúsított a német autógyárak elektromos meghajtás iránti késlekedése iránt, mert – mint fogalmazott – nehéz bevezetni egy olyan technológiát, ami ennyi emberi és technikai feltétellel van összekötve.

A német elektromobilitás 

November elején Angela Merkel kancellár vezetésével, a közlekedésben, illetve az autóiparban érintett miniszterek, tartományi miniszterelnökök és nagy cégek képviselői részvételével tartották meg azt a második csúcsértekezletet, melynek középpontjában az elektromobilitás térnyerése meggyorsításával összefüggő kérdések álltak. A berlini kormányzat – többek között – vásárlási prémiumok nyújtásával és az infrastruktúra fejlesztésével, azaz a töltőhálózat a jelenleginél jóval sűrűbbé tételével szeretné felgyorsítani a folyamatot. A szövetségi kormány szándéka szerint 2030-ra egymillió darab töltőpontnak kell rendelkezésre állnia úgy, hogy annak létrehozásában az ipar is aktív szerepet vállal. Az elektromobilitás elterjedésének harmadik kulcstényezője annak a foglalkoztatásra gyakorolt hatása; (és ennek megfelelően a beszállítók képviselőit is meghívták a november eleji csúcstalálkozóra). Az új technológiák – melyekbe az autonóm vezetés és az elektromobilitás mellett a hidrogén alapú meghajtás is beleértendő – döntő mértékben megváltoztatják a németországi mobilitást. A mobilitásnak a jövőben klímabarátnak, rugalmasnak, költséghatékonynak és kényelmesnek kell lennie, fogalmazott az elektromobilitási csúcs előtti videóüzenetében Angela Merkel német szövetségi kancellár. 

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

(forrás: DPA/VGO)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés