hirdetés
hirdetés

Elemzés

Technológiai fölényben a német autógyártók

Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke jobbnak találja az ágazat aktuális helyzetét, mint a hangulatát. 2014-ben mind a termelés, mind az export, az ágazat össz-forgalma és a foglalkoztatás vonatkoztatásában sikeres évet zár.

hirdetés

A világ, s ezen belül Németország autóipari kilátásait olyan bizonytalanságok és „geopolitikai konfliktusok” befolyásolják, mint az ukrán-orosz ellentét kiéleződése, valamint a Közel-Keleten történtek. Ehhez társul néhány fontos európai partnerország konjunktúrájának elakadása, valamint az a tény, hogy a különféle, gazdasági előrejelzések foglalkozó intézmények rendre lefelé korrigálták mind az erre, mind a jövő évre szóló növekedési prognózisaikat.

A világ autóipara ennek ellenére nem panaszkodhat

• Nyugat-Európában – négy év visszaesése után jó 4 százalékkal, 12 millió fölé emelkedik a személygépkocsik értékesítési darabszáma, míg az unió új tagországaiban kétszámjegyű, 12 százalékos növekedést regisztrálnak,

• Kínában – a növekedési pályán maradva – 10 százalékos növekedéssel, 17,9 milliós értékesítési darabszámmal lehet számolni,

• az Egyesült Államokban pedig az egy évvel korábbinál 4 százalékkal több, 16 milliós értékesítési darabszám valószínűsíthető, s ezzel sikerül elérni a válság előtti szintet.

A német autógyárak világtermelése 2014-ben 4,0 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit 14,7 millió darabra emelkedik
A német autógyárak világtermelése 2014-ben 4,0 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit 14,7 millió darabra emelkedik

Mindezekkel szemben Oroszországban gyönge a személygépkocsik iránti kereslet, s a világ legnépesebb országai között Brazíliában is visszaesés tapasztalható. A három nagy értékesítési régió, tehát Nyugat-Európa, az Egyesült Államok és Kína növekedése ellensúlyozza mások visszaesését. Mindezek együttes hatására a világ országaiban 2014-ben 74,7 millió darab új személygépkocsit hoznak forgalomba, s ez 2 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A nyugat-európai kereslet 4 százalékos növekedése jelentős különbségeket takar: a válságból való kilábalásra utal, hogy az év első tizenegy hónapjában Spanyolországban 18, Portugáliában csaknem 35, míg Írországban kereken 30 százalékkal több személygépkocsit bocsátottak ki, mint 2013 azonos időszakában. Az Egyesült Királyságban egészen kiváló, 8, míg Olaszországban 3 százalékos a növekedés, de ez utóbbiban – Nagy-Britanniával ellentétben - a teljes értékesítési mennyiség még mindig elmaradt a válság előttitől. Franciaországban hasonló a helyzet, bár ott az idén csak 1 százalékos növekedést regisztráltak.

Németországban január és november között 2,8 millió darab új személygépkocsit hoztak forgalomba, 3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ez praktikusan azt jelenti, hogy az év végéig sikerül meghaladni a 3 milliós határt. A magyarországi beszállítók szempontjából sem közömbös, hogy a német autógyárak hazai termelése 2 százalékkal, 5,5 millió darab fölé, míg a külföldi termelés 6 százalékkal 9,2 millió darabra emelkedik. Ez azt jelenti, hogy a német autógyárak világtermelése 2014-ben 4,0 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit 14,7 millió darabra emelkedik. A németországi autógyárak exportja várhatóan 3 százalékkal haladja meg a 2013. évit, s eléri a 4,3 millió darabot.

A foglalkoztatottak száma az év folyamán 23,4 ezerrel, 783,2 ezer főre emelkedett. Az év felső kilenc hónapjában jó 6 százalékkal, 284,6 milliárd euróra emelkedett úgy, hogy mind a személy- és haszonjárműveket összeszerelő üzemek, mind a beszállítók forgalma növekedett.

Kedvező kilátások

A VDA előrejelzése szerint a világ személygépkocsi-termelése a jövő évben újabb 2 százalékkal, 76,4 millió darabra emelkedik. Ezen belül a kínai és az amerikai piac idén tapasztalt fejlődési üteme valamelyest mérséklődik: előbbiben várhatóan 6 százalékkal, 19 millióra, utóbbiban 2 százalékkal, 16,4 millióra emelkedik az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma. Nyugat-Európában ugyancsak 2 százalékos növekedés, 12,2 milliós darabszám valószínűsíthető úgy, hogy az Egyesült Királyságban elérték a válság előtti szintet, ott nincs több növekedési játéktér, amit ellensúlyozhat az olasz és a francia piac enyhe növekedése. Németországban 1 százalékos növekedés, a 3 milliót meghaladó értékesítési darabszám megismétlődése várható.

A németországi autógyárak termelése újabb 2 százalékkal, 5,65 millió darabra, a külföldi termelés 5 százalékkal, 9,6 millió darabra, az össz-termelés így 4 százalékkal, 15,25 millió darabra emelkedik, a német márkáknak a világtermelésben elért részesedése pedig eléri a világ teljes személyautó-termelésének egy ötödét.

Wissmann a világ és a német autóipar fejlődésének berlini bemutatását összekötötte az ágazat helyzetének általános értékelésével. Az ágazat technológiai, továbbá verseny- és kereskedelempolitikai kihívásait illetően három pontot emelt ki: az elektromobilitást, Európa versenyképességének növelését, valamint az Európai Unió és az Egyesült Államok között tervezett szabadkereskedelmi övezet kérdését. Az elektromobilitással kapcsolatban felhívta figyelmet arra, hogy az év első tíz hónapjában csaknem 10,4 ezer darab elektromos üzemeltetésű autót hoztak forgalomba a szövetségi köztársaságban, 68 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Már csak a piaci fölény hiányzik 

A technológia tekintetében a német autóipar egyértelműen vezető pozícióra tett szert, mert sehol másutt nincs olyan sok elektromos meghajtású modell forgalomban, mint ott. Ez év végéig a német autógyárak 17 elektromos üzemeltetésű szériamodellt bocsátottak ki, s ezt jövőre újabb tucatnyi követi. Ahhoz azonban még nagyon messze áll, hogy Németország piaci oldalról is vezető szerepet játsszon. Ehhez olyan politikai lépésekre van szükség, mint az elektromobilitási törvény jövő évre tervezett elfogadása, amely kiterjed – egyebek között – az autóbuszoknak fenntartott sávok használatának engedélyezésére és a kedvezményes parkolás lehetőségére.

Emellett a nemzeti elektromobilitási plattform (NPE) aktualizált, a kancellár asszonynak átadott változata komoly adókedvezményekkel támogatná az elektromos autók elterjesztését. Az állami tulajdonban lévő vállalatoknak, valamint a szövetségi, tartományi és önkormányzati intézményeknek azzal a jó példával kellene elől járniuk, hogy gépjárműparkjukat elektromos meghajtású autókkal újítanák meg, amihez a megfelelő töltési infrastruktúra megteremtése is szükséges lenne.

A politikának a gazdaság és az ipar versenyképességi javítását kell tevékenysége középpontjába állítani. Ez vonatkozik mind Németországra, mind Európára. Németországban a foglalkoztatási helyzet kedvező alakulása ellenére sem téveszthető szem elől az energiaköltségek nemzet-közi összehasonlításban magas és várhatóan tovább emelkedő szintje, valamint azok a szociálpolitikai intézkedések – minimálbér, nyugdíjkorhatár csökkentése –, amelyek terhet jelentenek a német gazdaság számára.

A megoldást az jelenti, hogy – mint azt ez év őszén készített és a kancellár asszonynak néhány héttel ezelőtt átadott elemzésében az „öt bölcs”-nek nevezett független szakértői tanács is megfogalmazta – először a gazdasági folyamatok hatékonyságát kell növelni, s ennek eredményeit csak később lehet az adó- és elosztási rendszereken keresztül elosztani; nem pedig fordítva. Sürgető követelmény, hogy a politika a növekedést és a foglalkoztatást tekintse világos prioritásnak.

Nem az államtól várják a segítséget

A VDA elnöke szerint az ipar versenyképességének növelése az új összetételű Európai Bizottság tevékenységében is prioritást kell, hogy élvezzen. „Aki az elmúlt években az iparnak a bruttó értékteremtésben elért részaránya változását figyelemmel kísérte, nem dőlhet hátra” – fogalmazott Wissmann; hozzátéve, hogy az egyes uniós tagországoknak is el kell végezniük a maguk házi feladatát.

Azok az országok, melyek európai fejlesztési pénzekhez kívánnak jutni, mint Franciaország, meg kell tenniük a maguk reformlépéseit. „Nem a magasabb állami kvóta teremt tartós növekedést és foglalkoztatást, azt csak a sikeres és exportképes vállalatok érik el, beleértve a kis- és középvállalatokat is”, mondta a német autóipar elsőszámú reprezentánsa. Az ágazat stratégiai fontosságúnak tartja az Európai Unió és az Egyesült Államok szabadkereskedelmi megállapodásának létrehozását. S itt nem csak a vámok évi 1 milliárd eurót kitevő leépítéséről van szó, hanem azokról a normákról és szabványokról is, melyeknek idővel az egész világra ki kell terjedniük.

Wissmann utalt azokra a szakértői számításokra, hogy az EU és az Egyesült Államok között jelenleg fennálló kettős szabályozások és bürokratikus akadályok annyi többletköltséget jelentenek a vállalatoknak, mintha termékeiket 26 százalékos vám terhelné. Ezért a nem-tarifális kereskedelmi korlátok megszüntetése a legvalódibb konjunktúra-élénkítő programnak tekinthető; s a remélhetően minél hamarabb létre jövő és életbe lépő megállapodás „stratégiai jelentőségű nyugati értékrendszerünk két legfontosabb kontinense cselekvőképessége szempontjából”.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[161054] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés