hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Támogatással elérhető az egymillió

Miközben Németországban jobbára csak beszélnek, az óceán túlpartján – úgy látszik – cselekednek. 2014 tavaszán Európa vezető hatalmának fővárosában még csak az előkészítés stádiumában van a környezetvédelmi és a közlekedési tárca által kidolgozandó, az elektromobilitás elterjedését szolgáló törvény.

hirdetés

Egy május első napjaiban nyilvánosságra hozott és a Frankfurter Allgemeine Zeitung által ismertetett tanulmány szerint 2013-ban a világ országaiban csaknem 200 ezer tisztán elektromos vagy villamosmotorral is felszerelt hibrid üzemeltetésű járművet hoztak forgalomba, s ezek csaknem fele az Egyesült Államokban közlekedik. Ez egészen elképesztően magas darabszám a 2009-ben – ugyancsak világméretekben – forgalomba hozott 10 ezer villamos meghajtású autóval szemben.

Azóta a piac minden évben nagyjából megduplázódott, melynek fő oka a tanulmány szerzői szerint az elektromos meghajtású autók állam forrásokból történő támogatásában és/vagy az adókedvezményekben/mentességekben keresendő. Franciaországban a támogatás felső határát 7 ezer euróban határozták meg; a kormányok így akarják a drága akkumulátorokat és az egy töltéssel megtehető viszonylag alacsony távolságot ellensúlyozni, hogy lépést tartsanak a klímavédelemmel.

2013-ban a világ országaiban csaknem 200 ezer tisztán elektromos vagy villamosmotorral is felszerelt hibrid üzemeltetésű járművet hoztak forgalomba
2013-ban a világ országaiban csaknem 200 ezer tisztán elektromos vagy villamosmotorral is felszerelt hibrid üzemeltetésű járművet hoztak forgalomba

Az elektromos meghajtású gépkocsik száma és aránya a leggyorsabban Norvégiában, Hollandiában és Kaliforniában növekedett. Kína egyelőre nem ért el látványos eredményt az elektromobilitás elterjesztésében, noha a világ legnépesebb országában áttörést hozna a dugók és a smog ellen vívott harcban. Peter Mock, az ICCT főtitkára szerint „Norvégia és Hollandia jó példái azoknak a piacoknak, ahol egyértelműen megfigyelhető, hogy az adókönnyítések magasabb darabszámot eredményeznek az elektromos meghajtású járművek forgalomba hozatalában”.

A holland állam 2013-ban csaknem 38 ezer euróval támogatta egy tipikus hibrid üzemeltetésű elektromos jármű üzemeltetését, ami a jármű vételára három negyedének felel meg. A magas támogatás mindenek előtt azon alapszik, hogy az elektromos meghajtású járművek teljesen mentesülnek a forgalomba hozatalnál fizetendő egyszeri, valamint az évente rendszeresen fizetendő gépjárműadó alól.

Az adókönnyítések, valamint az üzemanyagoknál jelentkező költségelőny mellett – amint Kalifornia példáján jól látható – az is fontos, hogy ott működik a Tesla elektromosautó-gyár. S bár Kalifornia legfeljebb a középmezőnyben található az elektromos meghajtású járművek adópolitikai eszközökkel történő támogatásában, az ottani autógyárakat évek óta arra kötelezik, hogy egy meghatározott éves darabszámban károsanyag-kibocsátás nélküli járműveket hozzanak forgalomba; s természetesen az ezen állomány kiszolgálásához szükséges infrastruktúra megteremtéséről sem feledkeznek el.

Így azután az Egyesült Államok az egyetlen olyan nagyobb autópiaccal rendelkező ország a világon, ahol az elektromos meghajtású autók aránya meghaladja az 1, (ezen belül Kaliforniában eléri a 4,0) százalékot. (A gépkocsik darabszáma tekintetében vezető piacnak aligha nevezhető Norvégiában egyébként ez az arány 2013-ban 6,1, míg Hollandiában 5,6 százalék volt.)

Ezek után lehet, hogy meglepő Németországnak az elektromobilitás gyors elterjedésével jellemezhető országok közé sorolása, de ez egyelőre nem jelent többet, mint hogy 0,1 százalékról 0,2 százalékra emelkedett az elektromos hajtású autók aránya, s azok is csak tíz évre mentesülnek az egyébként túlságosan magasnak aligha nevezhető gépkocsiadó alól. A német autógyárak ugyanakkor igen sok saját elektromos meghajtású autót fejlesztettek ki, s azok – mint az. F.A.Z. szerzője emlékeztet rá - államilag támogatott projektek keretében kerülnek forgalomba.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[149899] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés