hirdetés
hirdetés

Startup

Startup a bor világában

Egy mérnök-informatikus, aki 15 évet töltött el az IT világában, nagyot váltott, és létrehozott Tokaj-Hegyalján egy borkultúraközpontot. Egyelőre nem tudható, hogy sikeres lesz-e a vállalkozás, az azonban már most biztos, hogy legalább 10 éves megtérüléssel kell számolni.

hirdetés

IT és borászat. Két külön világ. Basa Richárd életében azonban mindkettő jelen van. A mérnök-informatikus szakember 2012 májusában búcsúzott a Novell magyarországi csapatának vezetésétől, és vágott bele valami egészen másba. – Nagyon szeretem a jó borokat, leginkább a tokajit. Egy borász barátommal három-négy évig jártam bortúrákra, főleg Tokajba. Kicsit belelestem a borkészítésbe is, és rájöttem, hogy az valami igazán különleges dolog. Kedvet kaptam hozzá. Így jött a gondolat, hogy létre kellene hozni egy borászatot.

Egy idő után már azt is tudtam, hogy Tokajban sem minden bor igazán jó minőségű. Vannak azonban kiválóak, prémium kategóriájúak, és én csak azokkal akartam foglalkozni. Mivel volt szabad tőkém, amivel tartós befektetést terveztem, a szőlővásárlás mellett döntöttem – kezdi a történetet Basa Richárd. Eredetileg 1-2 hektárnyi szőlőbirtok szerepelt az elképzelések között, ez azonban menet közben 10 hektárra növekedett.

Ilyen nagy mennyiségű szőlőre viszont már érdemes valamilyen borászati hátteret építeni. Mondjuk egy kis borászatot, ahol alapos válogatást követően dolgozzák fel a különféle szőlőket. Kapóra jött egy európai uniós pályázat: indultak és nyertek, így aztán megvolt a forrás egy sokkal nagyobb beruházás, egy igazi újdonság, egy úgynevezett borkultúraközpont létrehozására.

Know-how a partnerborászatoktól

A Basilicus Borkultúra Központ tulajdonképpen egy turisztikai centrum, amelynek működtetésében több borászat is részt vesz. A komplexumban teljes programokat nyújtanak, miközben saját és partnereik legkiválóbb borait kínálják. A kezdeményezés már csak azért is figyelemre méltó, mert Tokaj-Hegyalja 70 kilométer hosszú dűlősorain sokféle minőségű és elhelyezkedésű borászat működik, amelyeket meglehetősen nehéz felfedezni az odalátogatóknak. Hiányzik az útbaigazítás és a marketing. További hiányosság, hogy nagyon kevés az olyan szintű létesítmény, ahol a látogatók szervezett program keretében – tehát szállással, teljes ellátással, a szükséges kellékekkel, igény esetén busszal együtt – vehetnek részt a borkóstolókon, illetve ízlelhetik meg a minőségi borokat.

Teljesen új szemlélettel közelítenek meg egy vállalkozási formát
Teljesen új szemlélettel közelítenek meg egy vállalkozási formát

– Pályázati forrásból építettünk egy nívós komplexumot. A beruházás értéke mintegy 150 millió forint. Ide helyeztük el a borászatunkat is, amely ugyanúgy működik, mint bármelyik partnerborászat. A borászatot Kanczler András vezeti, aki korábban a Hétszőlő borásza is volt. Újabb fejlesztési tervünk, szintén európai uniós pályázati forrásból, egy borterasz kialakítása, az egyik legjobb panorámával megáldott dűlőnkben. Az ötlet, az újdonság, hogy a borkultúraközpontban összeszervezzük a szolgáltatásokat. Nagyon fontos, hogy komplex szolgáltatást nyújtunk, valamint az, hogy csak a legkiválóbb borászatokkal lépünk partnerkapcsolatba – fogalmaz Basa Richárd.

Az üzleti modellt úgy alakították ki, hogy a rendszerbe való belépésért nem kérnek ellenszolgáltatást, belépési és tagdíjat. Ők választják ki a partnereket, kizárólag a termék minősége alapján. A teljes marketing, az internetes megjelenés, a kommunikáció, a kereskedelmi tevékenység a Basilicus Borkultúra Központ feladata. Akik belépnek a körbe, azok megkapják az összes juttatást. A kóstolókra adott boraikért fizetnek, és az értékesítésre szánt boraikat normál (nem nyomott) áron veszik át.

Jellemzően egyesületek, társadalmi szervezetek fognak össze bizonyos tevékenységeket. Ezeknek azonban az a problémájuk, hogy nincs mögöttük aktív erő. A résztvevőknek megvan a saját munkájuk, a társadalmi szerepvállalás csak azután következik. Ezzel szemben a Basilicus Borkultúra Központ mindezt üzleti alapon végzi, egyetlen brand alatt. Céljuk a borkultúraközpont fenntartása, illetve hogy az organikusan szerveződő rendszer önfenntartó legyen. Olyan az üzleti modell, hogy kitermelje a fenntartási költségeket. A munkamegosztás egyértelmű: a központ viszi a látogatókat, a partnerek adják a know-howt és a nevüket, ami a marketingben, a PR-ban nagyon fontos.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2013./9. számában.

 

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés