hirdetés
hirdetés

Robotika

Robotok az oktatásban

Az oktatásban már nagy szeletet hasított magának a robotika – a hazai fejlesztések a tanuláshoz, az oktatáshoz, a fenntartható fejlődéshez kapcsolódnak. 

hirdetés

Vecsei Ákost három gyermekének az oktatása motiválta robotépítésre. „A robotika egy olyan interdiszciplináris tudomány, amelynek a segítségével tapasztalás útján lehet megismertetni a gyermekekkel a matematika, a fizika, a biológia és a kémia tudományát. Éppen ezért nem egy gyalogolni képes robotot építettem, hanem egy olyan robot építőkészletet, amely fejleszthető, egyedileg alakítható, olcsó, és nem kell a használatához előképzettség.” A Rebot robotépítő oktatókészlet szórakoztatva, olcsón és a fenntartható szemléletet fejlesztve oktatja a gyerekeket a programozás és a robotika technikai alapjaira.

Vecsei Ákos és a Rebot
Vecsei Ákos és a Rebot

A Rebot segítségével az otthon megtalálható, kidobásra ítélt anyagok – tejes flakon, gabona- vagy tejfölös doboz – egyszerűen újrahasznosíthatók, gyorsan készíthetőek belőlük robotok, sőt az elkészült alkotások azután számítógéppel vagy akár a saját mobiltelefonon futó alkalmazással irányíthatók, programozhatók különböző funkciókra. A Rebot-készletből épített robotok külseje újrahasznosított hulladékból áll, négy szervomotor segítségével tudnak mozogni, kettő LED-lámpával kommunikálnak, kettő infraérzékelővel képesek felismerni az előttük lévő akadályt, irányíthatók akár PC, akár mobiltelefon segítségével, egy applikációval, sőt interneten keresztül összekapcsolhatóak a robotok, és mások által épített szerkezeteket is lehet a távolból irányítani. Számtalan funkcióval fel lehet ruházni a robotokat, miután felépítették, szétszerelhető és újraépíthető másfélének, lehet tojást tojó nyuszirobotot készíteni, de akár zenélő gépezetet is.

Daniel és a póker

„Játszva tanulni” – hangzik a vágyott frázis, amit egy húszéves magyar fiú megvalósított. Hegyesi Donát az általános iskola elvégzésekor elhatározta, hogy megtanul programozni, majd az interneten fellelhető tudásanyag elsajátítása közben különböző projektekbe vágott. Épített menetrend és órarend funkcióval bíró okosórát, LED-kockát, 3D-s marógépet. Összekapcsolva szenvedélyeit: a programozást, az elektronikát és a pókert, elhatározta, hogy pókerező robotot épít. Kérdésünkre elmondta, hogy kifejezetten a szakmai kihívás teljesítése volt a célja. A szokásos heti pókerjátszma során gondolkodott el azon, hogy egy robot is képes lehet osztani, zsetonokat elhelyezni, sőt játszani is. „A póker többről szól puszta szerencsénél. Matematikai eszközökkel hosszú távon nyereséges stratégiát lehet kidolgozni. Egy olyan robotot akartam építeni, amely képes bekapcsolódni egy pókerjátékba, tud önálló döntést hozni és jó taktikával végigvinni egy játszmát.” A robotkarok vezérlése AVR-mikrokontrollerrel történik, a fejlesztő által írt saját programmal egy háromdimenziós koordináta-rendszerben könnyen vezérelhető a kar. Az egyes elemek mozgatásán túl elengedhetetlen a kártyák és zsetonok felismerése, a játékosok reakcióinak beazonosítása. A robot két kamerával érzékeli a történéseket, a képeket elemzi, azonosítja a lapokat és a zsetonokat. A fejlesztett program alkalmassá teszi a robotot a pókerezésre, az algoritmus figyelembe veszi a saját és a közös lapokat, az előző lépéseket, a zsetonok számát és a megtett hívásokat, és ezen adatok összességéből optimális döntést hoz.

A fiatal tudós jelenleg egy humanoid roboton dolgozik. Célja, hogy Daniel, a 65 centiméter magas emberszabású automata gép végül képes legyen járni és objektumokat áthelyezni. Hegyesi Donát számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült az elmúlt években a tudományos versenyeken, a Fiatal Tudósok különdíjától kezdve megkapta az Intel International Science and Engineering Fair-díját Los Angelesben, helyezést ért el a European Union Contest for Young Scientisten Prágában, de a hazai Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen is első helyezést ért el.

Validálás befektetés helyett

Hegyesi Donát szerint a versenyek feltétlenül szükségesek egy saját vállalkozás beindításához, amiben Erdei Péter, a Codie elnevezésű oktatórobot fejlesztőcsapatának a képviselője is egyetért, szerinte többek között a díjak segítenek a startupoknak abban, hogy validálni tudják magukat a befektetők előtt. A 2013-ban startolt Codie-t – amely a gyerekek logikus, absztrakt és kognitív készségeit is fejleszteni hivatott – korábban a Startup Sauna akcelerátor karolta fel, illetve bejutottak a Microsoft Imagine Cup versenyének országos döntőjébe is.

Codie
Codie

Most május közepéig fut az Indiegogo közösségi finanszírozást célzó kampány, amelynek célja, hogy a robot betörjön a világpiacra. Az oktatórobot nem csupán egy kijelzőn keresztül adja az irányítás élményét, hanem valóságos eseményt generál, és a program az applikáción keresztül, a különböző feladatok teljesítésével egyre komplexebb lehetőségeket kínál. A robot nemcsak a programkódok megértésének az alapját adja, de egyszerű távirányítós autóként is használható, így egy játékon keresztül van lehetőségük az arra fogékony gyerekeknek a programozási nyelvben rejlő szépségek átélésére. A tenyérnyi méretű, lánctalpas robotot több érzékelővel látták el, gyorsulásmérő és giroszkóp, fényerősségmérő, mikrofon és iránytű segíti a működését, a tetején egy RGB LED-kört helyeztek el, amely programozható. A szerkezethez tartozó applikáción keresztül az algoritmikus gondolkodásmód sajátítható el, amelyen keresztül különböző programozási mintázatok, paradigmák tanulhatók meg.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés