hirdetés
hirdetés

Légi közlekedés

Repülés a szárnyakba ágyazott rotorokkal

A szén-dioxid-kibocsátás drasztikus csökkentése érdekében fejleszt szervesen a szárnyba integrált propellerrel (is) hajtott VTOL repülőt egy Ascendance Flight Technologies nevű vállalat.

hirdetés

Radikálisan új kialakítású VTOL (függőleges fel- és leszállásra képes) repülő terveit mutatta be egy toulouse-i székhelyű vállalat. Az Ascendance Flight Technologies formabontó üdvöskéjének legszembeötlőbb tulajdonsága, hogy egyes rotorjai gyakorlatilag a szárnyaiba be vannak ágyazva.

A koncepció három évnyi kutatás és fejlesztés eredménye, és hűen tükrözi a gyártó elköteleződését a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítése iránt: az Ascendance Flight Technologies azt reméli, hogy az innovatív designnal a hagyományos felépítésű helikopterekhez képest az üvegházhatásúgáz-kibocsátást akár 80 százalékkal is mérsékelni lehet.

A hírek szerint elsősorban városkörnyéki fuvarok teljesítésére lenne alkalmas az elméletben 400 kilométeres hatótávolságú, ATEA-ra keresztelt gépmadár. A repülő mozgatásáért a szárnyakba integrált propellerek mellett, a jármű orrára és farrészére szerelt légcsavarok felelnek. Az ATEA-t egyébként az Ascendance Flight Technologies által saját kezűleg kifejlesztett, moduláris hibrid-elektromos hajtóművek segítenek fenntartani a levegőben.

ATEA (Forrás: YouTube)
ATEA (Forrás: YouTube)

A környezetkímélőbb üzemelés mellett a francia cég egyelőre fiktív büszkesége a hírek szerint a hagyományos repülőgépeknél négyszer halkabban robotolhat majd.

Az ATEA utasterébe kényelmesen legfeljebb öt személy tudja befészkelni magát, így a jármű a nemzetközi légitársaságok gépparkjában csak nehezen találná meg a helyét. A repülő a korábban felsorolt adottságai miatt különböző nagyvárosok vonzáskörzetében – például légi taxiként – ugyanakkor kiváló szolgálatot teljesíthet.

Az aktuális tervek alapján az ATEA prototípusa hamarosan el fog készülni, a tesztelése pedig 2023-ban kezdődhet majd el. Ha minden jól megy, a formabontó szárnyas szerkezet már akár 2025-ben megszerezheti a fuvarozáshoz szükséges hivatalos engedélyt.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Interesting Engineering)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[280192] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés