hirdetés
hirdetés

Autóipar

Remény a rekordra

Biztatónak ítélik helyzetüket a német autógyártók

Az első félév termelési és exporteredményei alapján megalapozott remény van arra, hogy két évvel az ágazat egyes vállalatait meglehetősen eltérő módon érintő világgazdasági válság után ismét rekordévet zárjon a német autóipar.

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

A Német Autóipari Szövetség (VDA) július első napjaiban nyilvánosságra hozott adatai szerint az év első hat hónapjában 1,6 millió új gépkocsit hoztak forgalomba a szövetségi köztársaságban, 10 százalékkal többet, mint 2010 első félévében. Az év egészére a VDA 3,1 millió darab új személygépkocsi forgalomba hozatalával számol. A német autóipari vállalatok hazai üzemeikben – ugyancsak január és június között - 3 millió darab személygépkocsit gyártottak, ami kereken 5 százalékkal haladja meg a múlt év azonos időszakáét.

Matthias Wissmann: Minden eddigi értékesítési rekord megdőlhet
Wissmann: Minden eddigi értékesítési rekord megdőlhet
Matthias Wissmann, a szövetség elnöke azzal számol, hogy 2011 egészében 5,9 millió darab személygépkocsi hagyja el a németországi autógyárak szerelőszalagjait, ami azt jelenti, hogy még akkor is sikerül meghaladni a 2008. évi rekordot, ha a második félévben valamelyest lassul a termelés növekedése. Egyes gyárakban, (mint pl. a Volkswagennél) pótműszakok bevezetésével igyekeznek lépést tartani a megrendelésekkel, de a német autóvásárlóknak a kereslet erőteljes élénkülése folytán a megrendeléstől számítva átlagosan csaknem négy hónapot kell várni a megrendelt gépkocsi átvételére.

Kína a német luxusautók piaca

A Németországban előállított gépkocsik három negyede exportra kerül, melyben az idén szintén rekord valószínűsíthető: az első félévben a német autógyárak 2,3 millió darab járművet szállítottak külföldre, 6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A rendelésállomány az első félévben 13 százalékkal emelkedett, ami az autóipari szövetség elnöke szerint – megalapozott reményt kölcsönöz arra vonatkozóan, hogy az éves exportértékesítési darabszám meghaladja a 4,5 millió darabot, azaz „jó úton haladnak az exportban egy új rekord eléréséhez”.

Kínában is jól teljesít a BMW
Kínában is jól teljesít a BMW
A VDA adatai szerint a világ immár elsőszámú autópiacának számító Kínában a német típusok részaránya eléri a 21 százalékot, a HSBC Bank adatai szerint a BMW és a Mercedes ott éri el teljes nyeresége mintegy két ötödét. Az Egyesült Államokban a német típusok részesedése jelenleg 13 százalékos, míg Nyugat-Európában minden második forgalomba hozott új gépkocsi valamely német márkához tartozik. Wissmann derűlátó, mert egyes országok költségvetési válsága miatt bekövetkezett, illetve a pénzpiaci turbulenciákból és árfolyam-kockázatokból adódó bizonytalanságok ellenére tartós növekedés valószínűsíthető a legfontosabb exportpiacokon. A föld országaiban az autóeladások száma a múlt évi 57 millióról az idén 65 millió egységre emelkedik. A kínai piac 2011-ben 8 százalékkal bővül, az indiai – 2,8 millió darabra – 18, a brazil – 3,5 millió darabra – 7 százalékkal.

Kedvező hatással a foglalkoztatásra

A termelés és az export kedvező alakulása jótékony hatást gyakorol a foglalkoztatásra is: 2011 júniusában 718 ezer állandó munkatársat foglalkoztatott az ágazat, 13 ezerrel többet, mint egy évvel korábban. Az ő tevékenységüket egészítik ki a nem állandó szerződéssel rendelkező kölcsön-munkavállalók, akik száma szintén emelkedett. A VDA elnöke az ágazat első félévi eredményeinek ismertetésekor felhívta a figyelmet arra, hogy az idei, üzletileg rendkívül kedvező évben a gyárak nem emelték az áraikat, az autózással járó összes költséget magában foglaló ún. autóköltség-index Németországban több mint 4 százalékos emelkedése mindenek előtt az üzemanyagárak éves összehasonlításban több mint 11 százalékos emelkedésére vezethető vissza.

Több mint 10 ezerrel nőtt az ágazatban foglalkoztatottak száma
Több mint 10 ezerrel nőtt az ágazatban foglalkoztatottak száma
A német exportsikerekben meghatározó szerepet játszik, hogy a gyárak az üzemanyagárak emelkedésére tekintettel különös figyelmet fordítanak termékeik minél takarékosabb üzemeltetésére. A környezetvédelem dolgában ugyanakkor első pillantásra némi lemaradás mutatkozik, mert miközben a német gépkocsik egy km-re jutó széndioxid-kibocsátása 148 gramm, addig a külföldi márkáké 3 grammal kevesebb. Ez azonban elsődlegesen a német autóipar termékösszetételéből adódik: a német gyárak jelentős részben nehéz, felsőkategóriás gépkocsikat állítanak elő és az ún. prémiumtípusok körében 80 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés