hirdetés
hirdetés

Hajózás

Rekordsebességgel szelték át az északi sarkvidéket

Egy dél-koreai hajógyártó büszkesége jégtörő kíséret nélkül tette meg hat és fél nap alatt az északi-tengeri útvonal fagyos szakaszát.

hirdetés

Minap két északi-tengeri rekordot is beállított egy orosz tartályhajó. Amellett, hogy az alkalmatosság példátlan iramban szelte keresztül a bolygó északi sarkvidékét, ráadásul mindezt jégtörő kíséret nélkül tette meg.

Az orosz Szovkomflot hajózási társaság tulajdonában lévő Christophe de Margerie Norvégiából Dél-Koreába 19 nap alatt juttatta célba cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítmányát. A hajó az északi-tengeri útvonalon a szibériai partok mentén a Bering-szorosig mindössze 6 nap, 12 óra és 15 perc alatt jutott el.

A Szovkomflot sajtóközleménye szerint a de Margerie „a világ első és jelenleg az egyetlen jégtörő LNG szállítója”. A dél-koreai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. hajógyártó által épített jármű az első olyan, amely kiérdemelte az Arc7 minősítést, vagyis akár a -50 °C-szal is dacolni tud, illetve a 2,1 méter vastag jég sem akadályozhatja meg a továbbhaladásban.

Christophe de Margerie (Forrás: Sovcomflot)

„[A hajó] nagyon gyors, különösen, mivel nem volt jégtörő kísérete, amely a korább utazások alatt jelen volt mellette – fogalmazott Bill Spears, a Szovkomflot szóvivője. – Nagyon izgalmas, hogy van olyan hajó, amely egész évben végighaladhat ezen az útvonalon.”

A sarkvidéki hajózás felélénkülését övező környezetvédelmi aggodalmakra válaszul Spears megpróbálta kiemelni, hogy a de Margerie esetében az LNG üzemanyagként is felhasználható lehet, ami a hagyományos kénoxid-kibocsátást 90, a dinitrogénoxid-kibocsátást pedig 80 százalékkal csökkentené le.

Minden esetre remélhetőleg a bravúr nem az egyre langyuló jég miatt következhetett be.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés