Orient-expressz négy keréken

Nemcsak a dinamikusabban növekvő kereslet, hanem az Európában egyre szigorúbb környezetvédelmi direktívák is a keleti termelés növelésére szoríthatják a német autógyárakat.

hirdetés

Az Európai Unió régi tagországaival kiépített kapcsolati rendszer megtartása és az új tagországokba irányuló kivitel további növelése mellett felértékelődött az Európán kívüli piacok jelentősége. Ezt ismerte fel a magyar kormány, amikor idén tavasszal elfogadta a kettős viszonylati célkitűzésen alapuló külgazdasági stratégiát. A keleti nyitás összhangban áll a világ autópiacán tapasztalható fejlődési tendenciákkal, valamint a magyar gazdaság és a kivitel számára meghatározó fontosságú német autóipar piaci mozgásának az irányával.

Az év első felében a Nyugat-Európában forgalomba hozott új gépkocsik száma elmaradt az egy évvel korábbitól, ugyanakkor Európán kívül – beleértve Oroszországot – folytatódott az autóállomány növekedése. A német autóipari vállalatok forgalma tavaly meghaladta a 350 milliárd eurót, aminek csaknem kétharmada a külföldi piacokon realizálódott. Németországban az elmúlt évben 5,9 millió személygépkocsit gyártottak, ennek több mint a háromnegyedét, 4,5 millió járművet kivitelre.

A német autógyárak külföldi üzemeiben több mint 7 millió kocsi gördült le a gyártósorokról
A német autógyárak külföldi üzemeiben több mint 7 millió kocsi gördült le a gyártósorokról

A német autógyárak külföldi üzemeiben is több mint 7 millió kocsi gördült le a gyártósorokról, vagyis a külhonban előállított járművek száma meghaladta a belföldön gyártottakét. A német autóipar külföldi terjeszkedése a belföldi telephelyek szempontjából is előnyös, régóta úgy tűnik ugyanis, hogy három külföldi pozíció biztosít egy régi, vagy éppenséggel teremt egy új hazai munkahelyet. A tavaly a világ országaiban forgalomba hozott 65 millió gépkocsi ötöde mindenesetre valamelyik német konszern márkajelzését viseli.

Javuló piac – Európán kívül

Ellenszélben evickélt a németországi autóipar idén, noha a tavalyi mutatók után az érdekeltek már bíztak a lendületes fejlődésben. A tavaly elért növekedési dinamika azonban egyelőre a múlté, a régi uniós tagországokban és az EFTA-országokban az első fél évben forgalomba helyezett gépkocsik száma nem érte el a 6,5 milliót, vagyis csaknem 7 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

Noha a legújabb uniós tagországokban mintegy 5 százalékkal több személygépkocsit értékesítettek, mint az előző év azonos időszakában, a szóban forgó országokban értékesített autók száma még így sem éri el a teljes európai forgalom 6 százalékát. Felpörögtek viszont az eladások az amerikai, az indiai és az oroszországi piacokon, ahol 13-15 százalékos bővülést regisztráltak, de közel 9 százalékkal több autót adtak el Kínában is. A tavaly szökőárral és atomkatasztrófával is sújtott Japánban az év első felében 2,5 millió új gépkocsit hoztak forgalomba, 57 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor.

Stagnáló export, stabil termelés

A Német Autóipari Szövetség, a VDA a tavalyinál két százalékkal kevesebb, 4,15 milliós személygépkocsi-kivitelt valószínűsít a szövetségi állam kereskedői számára. Az év első felében ugyanis a német autógyáraknak 2,16 millió autót sikerült külföldön értékesíteni. Nemcsak az idegenben eladott autók száma, a teljes német autógyártás eredményessége is elmarad a tavalyitól: az év első felében 2,84 millió gépjármű gurult le a gyártósorokról, az idei év egészére pedig valamivel több mint 5,5 millió készre szerelt járgányt jósolnak. A németországi visszaesést jócskán ellensúlyozhatja a külföldi termelés.

A számokat némiképp az is kozmetikázza, hogy a korábban még belföldi termelésként számon tartott, Kínában befejezett autókat ma már a külhoni termelés számláján írják jóvá. A belföldi piac mindemellett lényegesen kedvezőbben alakul a nyugat-európai átlagnál. A VDA várakozásai szerint az éves kibocsátás elérheti a 3,1 millió darabot, ami élénk belső keresletet feltételez. A szakmai szövetség mindenesetre összességében négyszázalékos javulást feltételez a piacon, felméréseik szerint ugyanis a német autóipar hazai és külföldi termelése összességében elérheti a 13,5 milliós darabszámot.

A szövetségi autóipart egyelőre a nyugat-európai visszaesés is kevéssé érintette
A szövetségi autóipart egyelőre a nyugat-európai visszaesés is kevéssé érintette

Az átlagot meghaladó mértékben, 8 százalékkal, kereken 8 millióra emelkedhet a külföldi telephelyeken gyártott gépkocsik száma. Az ágazat első négyhavi forgalma mindenesetre 6 százalékkal, 121 milliárd euróra, a foglalkoztatottak száma pedig 4 százalékkal, vagyis 26 ezerrel emelkedett, a kapacitás-kihasználtság rendkívül magas, eléri a 90 százalékot. Miközben az európai, különösen a válság által leginkább sújtott dél-európai piac zsugorodik, az öreg kontinensen kívül erőteljes növekedéssel számolnak a szövetség szakemberei.

A német autómárkák részaránya az Egyesült Államokban hét éve folyamatosan emelkedő tendenciát mutat. Manapság minden nyolcadik Amerikában értékesített személygépkocsi német márkájú. Kínában a német márkák nemcsak lépést tartanak, hanem erősítik is piaci pozíciójukat; a 2,6 milliós várható értékesítési darabszám a teljes idei forgalom mintegy ötöde, ráadásul 400 ezerrel több, mint amennyit a hazai piacon értékesítenek.

A szövetségi autóipart egyelőre a nyugat-európai visszaesés is kevéssé érintette, a német márkák 2 ponttal, közel 50 százalékra tudták növelni piaci részesedésüket. Eszerint Nyugat-Európában minden második újonnan értékesített személygépkocsi német márkajelet visel. Miközben a svájci részarány 5 százalékkal, csaknem 53 százalékra csökkent, a brit piacon például növekedésnek tapasztalhatóan érik el csaknem ugyanezt az arányt a német autómárkák.

A jelenleg gyöngélkedő piacok közül 3-3 százalékos emelkedést rögzítettek Franciaországban és Portugáliában. A romániai, a lengyelországi, a szlovákiai, a csehországi és a litvániai expanzió hatására a Kelet-Európában elért több mint 46 százalékos részarány is meghaladja az egy évvel korábbit.

A cikk teljes terjedelemben a GyártásTrend Magazin augusztusi számában olvasható.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[114067] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés