hirdetés
hirdetés

Logisztika

Optimalizált beszerzés a logisztikában

Interneten hozzáférhető szállítókezelő rendszert vezetett be európai leányvállalatainál a Gefco. Az új, innovatív platform, amely nagy segítséget nyújt a cégcsoportnak beszállítói kiválasztásában, minden potenciális alvállalkozó számára elérhető.

hirdetés

Kollaboratív platform segíti a jövőben a beszerzési részlegek munkáját az ipari és autóipari logisztikában tevékenykedő Gefco csoport európai leányvállalatainál. Az ellátási lánc minden fázisának kezelésére alkalmas Carrier Management System (CMS) lényegesen megkönnyíti a beszállítók kiválasztását, az alvállalkozók kezelését, valamint lehetővé teszi online tenderek közzétételét holland aukciók formájában. A 2013 őszén indított, jelenleg több mint 20 országban működő CMS-t a Gefco saját szakemberei tervezték és fejlesztették. A bevezetésben a menedzsment- és informatikai rendszerekkel kapcsolatos tanácsadással foglalkozó Cereza működött közre.

A CMS a vállalatcsoportnál 2011 óta működő Tosca Testsuite szoftverhez kapcsolódik (a Tosca az osztrák Tricentis Technology & Consulting GmbH terméke), amelynek célja, hogy támogassa a Gefco ellátási láncának Globális Agilitás elnevezésű programját. A Globális Agilitás program egyaránt kiterjed a beszállítókra, az ügyfelekre és a végfelhasználókra. Célja, hogy a Gefco lépést tartson az ügyfelek ellátási láncának fejlődésével.

Európai léptékű adatbázis

A CMS jelenleg 12 nyelven érhető el. Magyarországon jelenleg az angol nyelvű verziót használják, de már készül a fordítás. Várhatóan 2014-ben már magyarul is használható lesz a rendszer. A kollaboratív platform lehetővé teszi, hogy a beszállítók bejelentkezzenek a Gefco referencia-adatbázisába, és részt vegyenek a kiírt pályázatokon. A platformhoz tartozó adatbázis a szállítókkal kapcsolatos minden olyan adatot tartalmaz, amely az adott feladat szempontjából ideális alvállalkozók kiválasztásához szükséges.

A rendszer segítségével meghatározható, hogy melyik beszállító nyújtja a legmagasabb színvonalú szolgáltatást
A rendszer segítségével meghatározható, hogy melyik beszállító nyújtja a legmagasabb színvonalú szolgáltatást

A beszerzési funkció által támogatott kollaboratív adatbázis a Gefco csoport charterhálózatának is rendelkezésére áll. A több mint 8000 szállító adatait tartalmazó adatbázis hozzáférést nyújt egy olyan adatkezelő rendszerhez, amely átláthatóbbá teszi az érintett felek közötti kommunikációt. Globális szinten a rendszer bevezetését követő első tapasztalatok egyértelműen pozitívak.

Nagy könnyebbséget jelent a beszerzési részlegek munkatársainak, hogy néhány kattintással ellenőrizni tudják, kik jelentkeztek pályázati kiírásaikra, és szinte azonnal tájékoztatni tudják a potenciális beszállítókat, hogy ajánlatukat várhatóan elfogadják-e, vagy módosítani kell majd áraikon. Mivel a CMS megkönnyíti az előminősítési fázist, a beszerzésekkel foglalkozó munkatársak gyorsan jutnak megbízható adatokhoz, amelyeket hosszú távon is fel tudnak használni. Végül, de nem utolsósorban arról sem szabad megfeledkezni, hogy egy európai léptékű adatbázis milyen hatalmas előnyökkel jár a Gefco csoport és partnerei számára.

Válogatás minőségi alapon

A beszerzők a CMS révén rendelkezésükre bocsátott informatikai megoldással nem csupán a költségeket mérhetik fel, hanem a Gefco alvállalkozóira vonatkozó minőségértékelő rendszert is használhatnak. Másképpen fogalmazva: a rendszer segítségével nem csak az határozható meg, hogy melyik beszállító kínálja a legjobb árat, hanem az is, hogy melyik nyújtja a legmagasabb színvonalú szolgáltatást.

Az átfogó adatbanknak köszönhetően a beszerzési részlegek hasznos információkat kapnak a beszállítók szolgáltatásainak minőségéről. Ez rendkívül hasznos adalék az alvállalkozók kiválasztásához. A CMS lehetővé teszi egy referencia-adatbázis létrehozását is, amelynek segítségével Európa-szerte optimalizálható a beszállítókkal való együttműködés.

Webes hozzáférés az alvállalkozóknak

– A Gefco Software as a Service-ként (SaaS) bocsátja a rendszer szolgáltatásait partnerei rendelkezésére. Alvállalkozóinak (potenciális beszállítóinak) semmit sem kell saját rendszerükben telepíteniük, pusztán internet-hozzáféréssel kell rendelkezniük – tájékoztat Bruno Rivoallan, a Gefco csoport szárazföldi tevékenységekért felelős igazgatója.

Bruno Rivoallan: A potenciális beszállítóknak pusztán internet-hozzáféréssel kell rendelkezniük
Bruno Rivoallan: A potenciális beszállítóknak pusztán internet-hozzáféréssel kell rendelkezniük

A szállító a linkre kattintva kérhet hozzáférést a rendszerhez, majd a regisztrációt követően egy egyszerű webes felületen adhatja meg a flottájára vonatkozó összes adatot, az előnyben részesített útvonalakat stb. A CMS platform és az alvállalkozók között tehát nincs kapcsolat.

A Gefco beszerzési részlegeinek munkatársai speciális oktatásban részesültek, amely elméleti anyagokat és különböző gyakorlati példákat tartalmazott. Mivel a rendszer felhasználóbarát, használata a beszállítók számára egyértelmű, oktatást nem igényel.

Száz magyar beszállító

– A Gefco Magyarországgal kapcsolatban álló, regisztrációval rendelkező fuvarozók jelentős része elérhető, illetve a Gefco által kiírt szállítási tenderekben érintett alvállalkozók többsége elektronikus úton is megkereshető a CMS-en keresztül. Járulékos előny, hogy a kollaboratív platform egyben egy nyilvántartási rendszert is képez, így a CMS-en belül dinamikusan nő a magyar beszállítókat tartalmazó adatbázis. A rendszer bevezetését követő első tapasztalatok tehát egyértelműen pozitívak – tájékoztat Weinémer László, a Gefco Magyarország beszerzési vezetője.

Jelenleg a CMS-ben regisztráltan mintegy száz hazai bejegyzésű nemzetközi szállítmányozó- és fuvarozóvállalat szerepel. Ez durván a háromszorosa a Gefco Magyarország 2013 eleji CMS-regisztrációval bíró beszállítói körének. A szóban forgó vállalatokra elvégezték a szükséges bevizsgálásokat és minősítéseket, beszerezték a különféle jogosultságokat igazoló dokumentumokat. Mindezek az adatok bekerültek a CMS-be, és folyamatosan frissülnek. Ezen túlmenően erőteljes a törekvés, hogy a beszállítói kör a továbbiakban is szélesedjen.

Bővülő adatbázis, fokozódó verseny

Közvetlenül a CMS bevezetésétől létszámcsökkenést nem várnak a Gefco Magyarországnál, ellenben költségmegtakarításra számítanak. Ez utóbbi elsősorban a nemrégiben indított, úgynevezett tenderfunkciótól várható. Lényege, hogy azon hazai, valamint szomszédos országokbeli minőségi beszállítókat, amelyek a Gefco Magyarországnál várható projektekbe potenciálisan bevonhatók, már korábban regisztrálták a rendszerbe, így a jövőbeli tenderek akár a nemzetközi beszállítói körre is kiterjeszthetők. Ha az adatbázis bővül, a beszerzés a kapacitásmenedzsment oldaláról feltétlenül költséghatékonyabbá válhat.

Egy európai léptékű adatbázis hatalmas előnyökkel jár valamennyi érdekelt számára
Egy európai léptékű adatbázis hatalmas előnyökkel jár valamennyi érdekelt számára

– Rendkívül nehéz megítélni a várható költségcsökkenés mértékét, hiszen a piac átalakulóban van. Elképzelhető, hogy 2014-ben lesznek a fuvarozói oldalon árfelhajtó hatások, gondolok itt például az autópálya-költségek növekedésére. Összességében egy tender kapcsán, a szokásos árszinthez képest 2-4 százalékos megtakarítás előirányozása reális célnak tekinthető – fogalmaz Weinémer László.

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy a CMS bevezetésével nem feltétlenül rövidül le a beszállítók kiválasztásának folyamata, sőt. Nem az a cél ugyanis, hogy minél kevesebb alvállalkozó váljon érintetté a versenyben, hanem éppen ellenkezőleg. Ahogy az adatbázis bővül, úgy fokozódhat a verseny a piacon. A beszállítók kiválasztási folyamatának sebessége tehát nem meghatározó szempont.

– Sokkal meghatározóbb szempont, hogy a kiválasztást követően milyen ár/érték arányt tudunk elérni üzleti kapcsolatainkban, illetve milyen árszinten tudjuk kiszolgálni megbízóinkat. A mi érdekünk tehát az, hogy minél nagyobb adatbázisból, a lehető legtöbb részletre kiterjedően tudjuk megpályáztatni a potenciális beszállítóinkat. Célunk, hogy hosszú távra megtaláljuk azokat az alvállalkozókat, amelyek jelentős költségmegtakarítás mellett kiváló minőségű szolgáltatást nyújtanak – mutat rá a Gefco Magyarország beszerzési vezetője.

Fő szolgáltatások

• az alvállalkozók kiválasztása, feljogosítása és értékelése

• a vásárlások optimalizálása a fordított árverési rendszerben

• az alvállalkozókra vonatkozó információk megosztása a Gefco teljes európai hálózatában

• a jogi dokumentumok tárolása és kezelése

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés