hirdetés
hirdetés

Smart city

Okosközlekedés: nem csak az appokon múlik

Mitől működhet okosan egy város? Alapvetően attól, hogy jobban szervezett, élhetőbb és kevésbé környezetszennyező. A lakosok tudatos magatartása nem eszköz, hanem cél.

hirdetés

A gazdaság, a kormányzás, az oktatás, a környezetvédelem, a lakókörnyezet és a közlekedés területén jelentős fejlődést lehet elérni a digitalizációra és az innovációra épülő mérnöki megoldásokkal és szolgáltatásokkal. Ez váltja ki a társadalmi és szemléletmódbeli változásokat. A fogyasztók által közvetlenül használt, a smart cityvel kapcsolatos szolgáltatások – mint amilyen például egy utastájékoztató rendszer, az online ügyintézés vagy az e-carsharing – valójában csak a felszínt képviselik.

A Knorr-Bremse közúti és vasúti beszállítóként közvetlen, aktív résztvevő az okosközlekedésben. Az embereknek a smart cityről elsősorban a digitalizáció adta lehetőségek jutnak az eszükbe, azonban a Knorr-Bremse számára az informatikai megoldásokon túl a mechanikai rendszerek olyan irányú fejlesztése is fontos, amely biztonságosabbá, energiatakarékosabbá teszi a közlekedést, valamint csökkenti a lakókörnyezetet és a természetet érő, a közlekedésből származó terhelést.

Küzdelem a zajszinttel

A vasút, hála a minimális gördülő-ellenállásának, nagy tömegeket képes arányaiban kevés energia felhasználásával megmozdítani. Ugyanakkor a mozdító eszköznek is jelentős a saját tömege, amelyet ha innovatív technológiákkal csökkentünk, az energiafogyasztást és az energia előállításával keletkező környezeti károkat is mérsékeljük. Erre példa a moduláris CCB-3 mozdonyfékező egység és a CFCB Light, egy új, kompakt tehervonat-fékező rendszer.

A fenntarthatóság érdekében rendszerszintű megoldásokban kell gondolkodni (forrás: Knorr-Bremse)
A fenntarthatóság érdekében rendszerszintű megoldásokban kell gondolkodni (forrás: Knorr-Bremse)

A mechanikus fékezés során energiát nyelünk el, közben kopik az anyag, hő és zaj keletkezik. Ez utóbbi a lakossági konfliktusok állandó forrása is. Németországban 2020-tól kötelező lesz a tehervagonokat úgynevezett suttogófékekkel felszerelni. Az azbesztmentes, kompozitanyagokból készült fékbetét nem csak fékezéskor halkabb. A klasszikus féktuskókkal ellentétben nem sérti fel a kerekek futófelületét, így a kerékpárok szabadon gördülése is sokkal csendesebb.

Karbantarthatóság és rendelkezésre állás

Az energiafelhasználás mellett a karbantarthatóság és az üzembiztonság is elősegíti a közösségi közlekedés fenntartható üzemeltetését, elsősorban költségoldalról. Például az innovatív SNAKE ajtórendszer a Knorr-Bremse leányvállalata, az IFE egyik ilyen terméke: a rendkívül lapos, kis tömegű ajtók szűk helyeken is felszerelhetők, gyorsan nyithatók és zárhatók. A kenőanyagmentes orsóhajtásnak köszönhetően az ajtórendszer nemcsak rendkívül robusztus, hanem karbantartásigénye is minimális.

A hatékony karbantartás és karbantarthatóság koránt sem csak azért fontos, mert kevesebb járművet kell megvásárolni, készenlétben tartani, hanem egy meghibásodott jármű, különösen a kötöttpályás ágazatban, „megkerülhetetlen” akadályt jelenthet, a szolgáltatás rendelkezésre állását csökkentve. A digitalizáció támogatásával az üzemkész eszközök működésének folyamatos vizsgálata, a hibát még nem okozó elváltozások detektálása prediktív diagnosztikát tesz lehetővé. Erre példa a szerveroldali adatelemzéssel támogatott iCOM Monitor.

Kényes egyensúly a fogyasztás és a menetrend között

A járművezető érdemben tehet a menetrend tartásáért, egyúttal energiatakarékos vezetéssel csökkentheti a környezet terhelését. Az iCOM Assist vezetőtámogató és tanácsadó rendszer pillanatnyi útmutatást ad, hogyan nem veszélyezteti a menetrendet környezettudatos vezetés mellett. A vonat tényleges energiafogyasztását az iCOM Meter valós időben figyeli és rögzíti, ami lehetővé teszi a pályavasút számára a pontos számlázást, valamint a vasúttársaság számára energiafogyasztás-csökkentő stratégia kidolgozását. Az iCOM-termékcsalád a digitális vasúti korszak számára kifejlesztett átfogó moduláris keretrendszer, amely javítja a biztonságot, és csökkenti a járműpark-üzemeltetők költségeit.

Az iCOM Assist útmutatással segíti a járművezetőt
Az iCOM Assist útmutatással segíti a járművezetőt

Egy olyan cég életében, mint a Knorr-Bremse, amely mind a közúti, mind a vasúti közlekedési ipar egyik vezető beszállítója, az okosváros-koncepció összetett lehetőség és elvárás is egyben. A rendszerszintű megoldások, a hatékonyságot és az energiatakarékosságot növelő fejlesztések, az önvezető járművekbe fektetett kutatások, a termékek zajszintjének csökkentése mind apró és elengedhetetlen láncszem egy élhetőbb környezet, egy pontosabb és megbízhatóbb közlekedési rendszer eléréséhez, amely – hasonlóan egy vasúti fékhez – akkor működik a legjobban, ha az utas észre sem veszi a létezését. Az urbanizáció, a digitalizáció, a fenntarthatóság, a villamosítás – kiváltképp a fejlődő országokban – a közeljövő kulcskihívása. A modal splitnél, azaz a különböző közlekedési módok közötti munkamegosztásnál intelligensen kell eljárni. Bizonyos esetekben a vasút az elsődleges választás, máskor a közút. A rendszerszintű optimalizálás fő mérföldköve a két rendszer kapcsolódási pontjainak tökéletesítése, amellyel elősegíthetjük mindkét rendszer kapacitásainak optimális kihasználását.

(forrás: Knorr-Bremse/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés