hirdetés
hirdetés

Autógyártás

Német autóipari kilátások

Az autóipar globális válsága, illetve a nyugat-európai recesszió miatt örömben és ürömben egyaránt volt része a német gépjárműipar kulcsszereplőinek tavaly.

hirdetés

Noha összességében pozitív évet zárt a világ autóipara 2012-ben, az átlagot a nyugat-európai szereplők erősen lerontották. Az előzetes számítások szerint a világ országaiban 68 millió új gépkocsit hoznak forgalomba, 4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A növekedés hajtóereje keleten Kína, ahol 8 százalékkal, 13,2 millióra növekedett az újonnan kibocsátott személygépkocsik száma; nyugaton pedig az Egyesült Államok, ahol még gyorsabb, 12 százalékos növekedési dinamikával 14,3 millió gépjárművet adtak el. Nagy veszteségeket könyvelt ugyanakkor el az ágazat az Európai Unió tagországaiban. Alig több mint 12 millió autót dobtak piacra, ez pedig közel 8 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, s kevesebb, mint 1995 óta bármikor. Mértékadó becslések szerint idén a tavalyihoz képest további 3 százalékos csökkenéssel kell számolni, így az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma nem fogja meghaladni a 11,4 milliót.

Döcögő Európa

Különösen drámai volt a visszaesés Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban: a talján piacon kereken 900 ezerrel értékesítettek kevesebb autót, mint tavaly. A Spanyolországban eladott személygépkocsik száma egyik évről a másikra 13,4 százalékkal csökkent, s csaknem egymillióval alacsonyabb a 2007-es értékesítésnél, míg az 1,9 milliós franciaországi eladás a tavalyihoz képest csaknem 14 százalékos, a 2009-es statisztikákhoz képest mintegy 400 ezer darabos visszaesést takar.

Az úgynevezett prémium márkákat a világ valamennyi térségében különösen jól pozícionálták: a német márkák világpiaci részaránya a legmagasabb kategóriában eléri a 80 százalékot
Az úgynevezett prémium márkákat a világ valamennyi térségében különösen jól pozícionálták: a német márkák világpiaci részaránya a legmagasabb kategóriában eléri a 80 százalékot

A kisebb dél-európai országokban még nagyobb visszaesést regisztráltak: Portugáliában az újonnan forgalomba hozott gépkocsik esetében csaknem 38, míg Görögországban kereken 40 százalékos volt a csökkenés. Nem ennyire rossz, bár korántsem rózsás a helyzet Németországban: az előzetes számítások szerint tavaly több mint 3 millió új gépkocsit hoztak forgalomba, 3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A hazai típusokból 2011-ben 2,18 milliót, míg külföldiekből mintegy 900 ezret értékesítettek, a tavalyi csökkenés mind a hazai gyártású, mind az importált gépkocsik esetében 3 százalékos.

Bővülő kínai és amerikai piac

„A német piac egyértelműen robosztusabbnak mutatkozik a nyugat-európainál, mégsem lehetünk elégedettek. A németországi jövedelmi és foglalkoztatási helyzet összességében kielégítően alakult, de az euróövezet két éve tartó adósságválsága nyilvánvalóan elbizonytalanította a vevőket” – idézte Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke a régi bölcsességet, miszerint „a gazdaság fele pszichológia”. Az üzemanyagárak magas szintje is fékezi vásárlási kedvet. A Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint a tavalyi és a tavalyelőtti 11 százalékos áremelkedés után tavaly újabb 6 százalékkal nőtt az üzemanyagok ára. Mindez annak ellenére hatással van a piacra, hogy az új autók árszínvonala „csak” 0,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, ami például a benzinár-emelkedéshez képest jelentéktelen növekedésnek számít. Ráadásul az új modellek üzemanyag-takarékosabbak elődeiknél, aminek ösztönző hatása is lehet(ne) az autóvásárlási kedvre.

A növekedési piacok dinamikus fejlődése és a nyugat-európai kihívások erősödése között manőverező német autóipar 2012-ben összességében mégis jó évet zárt. A közel 5,4 milliós belföldi termelési mutató ugyan 4, míg a 4,13 milliós export 3 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, a külföldi termelés – melynek volumene évről évre meghaladta a belföldit – 8 százalékkal tovább növekedett, s elérte a 7,7 millió darabot. „Észak- és dél-amerikai, kínai, oroszországi és kelet-európai jelenlétünkkel a hazai foglalkoztatást is stabilizáltuk, sőt tovább bővítettük” – hangsúlyozta Wissmann.

A tekintélyesnek mondható, 20 százalékos világpiaci részesedéssel bíró német autógyárak sokat profitálnak mind a kínai, mind az amerikai piac élénküléséből: Kínában a német márkák piaci részesedése eléri a 22 százalékot, míg az Egyesült Államokban hét év óta tart a német márkák részarányának folyamatos növekedése. Az úgynevezett prémium márkákat a világ valamennyi térségében különösen jól pozícionálták: a német márkák világpiaci részaránya a legmagasabb kategóriában eléri a 80 százalékot, míg a prémiummárkáknak a hazai, azaz németországi gyártásban elért részaránya a tíz évvel korábbi 48 százalékról 57 százalékra emelkedett. Mégis erőteljes a német autókereskedelemre gyakorolt külső nyomás, elsősorban a többi nyugat-európai országban tapasztalható visszaesés, valamint a német magánvásárlók visszafogottsága miatt. Egyre inkább a vevők piacáról lehet beszélni, és ez megmutatkozik az árak nyomottságában és az értékesítési darabszám növelését szolgáló különféle kedvezmények bővülésében.

A cikk teljes terjedelemben a GyártásTrend Magazin 2013/1-2. számában olvasható.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[122310] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés