hirdetés
hirdetés

Koronavírus-hatás

Német autóipar: innen már csak felfelé vezethet az út

A koronavírus-járvány az elmúlt évtizedek legsúlyosabb válságába taszította a világ, de különösen Európa, s azon belül Németország autóiparát. De mi jöhet a válság után?

hirdetés

„A piacok bedőlése példátlan méreteket öltött mind azok nagyságát, mind a globális kiterjedését tekintve“ – fogalmazott Hildegard Müller, a szervezet elnöke a Német Autóipari Szövetség (VDA) július elején tartott féléves sajtótájékoztatóján. Az első félévi tényszámok ismeretében a VDA előrejelzése szerint az év folyamán a világ országaiban értékesített személyautók száma a 2019. évi 79,5 millióról nem fölfelé, netalán a 80 milliós lélektani határt meghaladva, hanem jóval 70 millió alá, 65,9 millió darabra mérséklődik, 17 százalékkal elmaradva az egy évvel korábbitól.

Európában még súlyosabb, 24 százalékos az éves várható visszaesés, ezen belül a Németországban prognosztizált 2,8 milliós értékesítési darabszám csaknem ugyanilyen mértékben, 23 százalékkal marad el a 2019. évitől. Ennél szerényebb, 18 százalékos visszaesés várható az Egyesült Államokban, míg Kínában a múlt évi értékesítési darabszám „csupán“ tizedével mérséklődik az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma. Németországban az első félévben 1,21 millió új személyautót hoztak forgalomba, ami 35 százalékkal kevesebb a múlt év első hat havinál és a német újraegyesítés óta eltelt három évtized legalacsonyabb értékesítési darabszáma. (A hazai és külföldi típusok értékesítése nagyjából azonos arányban, a német típusok értékesítése 839,1 míg a külföldieké 371,5 ezer mérséklődött.)

Az a mérsékelt derűlátás, hogy a második félévben sikerül az éves visszaesés mértékét 23 százalékra mérsékelni, abból a reményből táplálkozik, hogy a második félévben élénkülhet a piac. A reményt erősíti, hogy a beérkező rendelések száma júniusban növekedett a korábbi hónapokhoz képest, bár még mindig jóval elmaradt a 2019 júniusitól. Hasonló kép körvonalazódik más országokban is, miután január és május között Európában 43, az Egyesült Államokban 23, Kínában pedig 27 százalékkal csökkent a forgalomba hozott személyautók száma.

Németországban az első félévben 40 százalékkal csökkent a termelés

A kereslet példátlan visszaesése, a szállítási láncokban keletkezett zavarok, valamint a termelésnek a járvány folytán elrendelt többhetes leállása oda vezetett, hogy Németországban január és június között nem egészen 1,5 millió darab személygépkocsit gyártottak, 40 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Így azután a VDA elnöke az év egészére – az első félévi feszültségek enyhülését feltételezve – 3,5 milliós termelési darabszámot valószínűsít, ami összességében már csak 25 százalékos visszaesést jelent. A Németországban előállított és külföldre szállított személyautók száma az első félévben 1,1 millió darabra, a termeléshez hasonlóan 40 százalékkal mérséklődött; a VDA előrejelzése szerint az export visszaesését a második félévben csupán 27 százalékra tudják majd „felhúzni“. A válságnak a beruházások alakulására gyakorolt fékező hatása folytán a koronavírus-járvány a személygépkocsit gyártóknál is súlyosabban érintette a haszonjármű-üzletágat. A VDA előrejelzése szerint a 6 tonnánál nehezebb járművekből a világ országaiban összességében 2,6 millió egységet fognak forgalomba hozni, 24 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, ezen belül az Egyesült Államokban 40, Nyugat-Európában 35, míg Németországban 29 százalékos visszaesés várható.

A német autóiparban a foglalkoztatottak számát tekintve egyelőre nincs nagy visszaesés: áprilisban 814 ezer főt foglalkoztatott az ágazat, ami alig 3 százalékkal marad el a 2019 áprilisitól. Ez a szám azonban csalóka, mert hosszú hónapok óta az ágazatban minden második munkavállalót rövidített munkaidőben foglalkoztatják. „A masszívan alacsonyabb termelés nem csak az összeszerelő üzemeknek, hanem sok, a kis- és középvállalatok közé tartozó beszállítónak is súlyos következményekkel fog járni“, figyelmeztetett Hildegard Müller, hozzátéve, hogy a foglalkoztatottak száma egészen az év végéig bizonyosan tovább mérséklődik. A német autógyártók sikere, hogy az országukban forgalomba hozott elektromos meghajtású autókon belül a hazai gyártásúak arányát az év első öt hónapjában 48-ról sikerült 66 százalékra növelni, azaz – kis túlzással – minden tíz elektromos modellből hét ma már a németországi üzemek terméke.

Plug-in-hibrid a jövő kapujában

Hildegard Müller megismételte azt a néhány héttel korábban, a szövetségi kormány konjunktúraélénkítő programjának tárgyalása kapcsán több fórumon kifejtett véleményét, mely szerint – figyelembe véve az összes, az ágazat tevékenységét érintő tényezőt – továbbra is a termékpaletta intelligens keverésére van szükség, az akkumulátoros meghajtású autóktól az energiatakarékos és alacsony károsanyag-kibocsátású, korszerű benzines és dízelmotorral hajtott járművekig bezárólag. Különösen a plug-in-hibrid üzemmód kínál nagy esélyeket, mert – mint Müller fogalmazott – „az két világ legjobb tulajdonságait köti össze“. A klímasemleges mobilitás eléréséhez a hidrogén- és a megújuló energiával működő elektromos meghajtás térnyerésére lesz szükség. „A közlekedési eszközökkel szembeni követelmények nagyban különböznek a város és a vidék között. Ezért fontos, hogy a mindenkori legjobb megoldást használják, figyelembe kell venni az emberek tényleges életfeltételeit és a jövő mobilitásához vezető úton a technológiák iránti nyitottsággal kell haladni“ – figyelmeztetett a Német Autóipari Szövetség elnöke.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés