Közlekedés

Nem mondanak le a saját autóról

„A saját autó a következő években is az elsőszámú közlekedési eszköz marad az emberek számára Németországban. Ma a személyszállítás 80 százalékát bonyolítják le személygépkocsival. A szövetségi közlekedési minisztérium előrejelzése szerint a személygépkocsik részaránya, amely 2004-ben még 81 százalék volt, 2025-re 79 százalékra mérséklődik. A jövő autójának mindenesetre kevesebb üzemanyagra lesz szüksége a jelenleginél, még kevesebb széndioxidot fog kibocsátani, s még biztosabb lesz”.

hirdetés

A fenti gondolatokat Kay Lindemann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) főtitkára egy, a közelmúltban Új mobilitás – úton a fenn-tarthatóság növelése irányában a városi és a regionális közlekedésben címmel Lipcsében rendezett szakmai konferencián osztotta meg hallgatóságával.

A VDA szerint egyre növekszik a saját gépkocsival rendelkező idősek száma és aránya, mert – a korábbi évtizedekkel ellentétben – egyre több idősebb hölgy rendelkezik jogosítvánnyal és saját gépkocsival. Ezt látszik igazolni az a szövetségi közlekedési minisztérium megrendelésére készült reprezentatív felmérés, mely szerint 2002 és 2008 között 15 százalékkal növekedett azon 65 évesnél idősebbek száma, akik naponta gépkocsiba szállnak, továbbá, hogy a személygépkocsit használó idősek aránya 50-ről 62 százalékra emelkedett. A jogosítvánnyal rendelkezők aránya a 65 évnél idősebbek körében eléri a 76 százalékot, szemben a 2002. évivel, amikor ez az arány nem volt több 65 százaléknál. „Az idősebbek személygépkocsival megtett teljesítménye is emelkedett, a 2002. évi 9,5 ezer kilométerről 2008-ra 10,8 ezer kilométerre”, mondta Lindemann.

Életkori sajátosságok

A német társadalom összességében egyre „multimodálisabb”, mert „növekszik azok aránya, akik legalább kétféle különböző közlekedési eszközt használnak”. Kétségtelen, hogy a 18 és 24 közöttiek körében valamelyest mérséklődött az autóhasználók aránya, de míg például az egyetemi hallgatók jellemzően közösségi közlekedési eszközöket vagy kerékpárt használnak, legkésőbb a családalapítás idején megváltoznak a szokások. Különösen a gyerekes családok nem szívesen mondanak le a saját autó használatáról. A már idézett felmérés szerint a falusi családok 99 százalékának van saját gépkocsija, míg az 500 ezer főnél magasabb lélekszámú településekben a gyerekes családok csaknem 90 százaléka tart fenn legalább egy gépkocsit.

2012 elején Németországban kereken 7 ezer carsharing-módon üzemeltetett gépkocsit használtak, 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban
2012 elején Németországban kereken 7 ezer carsharing-módon üzemeltetett gépkocsit használtak, 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban

A német autóipar – az autógyárak és beszállítóik egyaránt - sokat áldoz azért, hogy az autózás az üzemanyag-áremelkedések ellenére megfizethető maradjon. „Ma több mint 500 olyan modellt ajánlanak, melyek 100 kilométeren 5 liter üzemanyagnál kevesebbet fogyasztanak”, mondta Lindemann. A következő tíz évben a hagyományos robbanómotorok esetében további legalább 20 százalékos fogyasztás-megtakarítást lehet majd elérni. Ehhez jön a hibrid-megoldások elterjesztése, ami további jelentős megtakarítást eredményez. „Az elektromos meghajtású gépkocsikat egyelőre figyelmen kívül hagyták a vizsgálódásoknál, jóllehet az ágazat az elkövetkező három-négy évben 10-12 milliárd euró körüli összeget fordít az alternatív üzemeltetéssel kapcsolatos kutatásra és fejlesztésre, „ami a jövőbeni mobilitásra fordított költségek oroszlánrészét fogja kitenni”.

A hibrid és villamos-meghajtás semmiképp sem korlátozódik a személygépkocsikra. „A haszonjárművek, főként a városon belüli áruszállítást végző járművek körében különösen nagyok az esélyek az alternatív üzemeltetésre”, véli a VDA főtitkára. „Ezeknek a járműveknek gyakran kell megállniuk, majd újra indulniuk, s a fékenergia visszanyerése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a teljes körű üzemeltetéshez elegendő legyen az éjszaka a garázsban történő feltöltés”. Jelenleg ma már kereken ezer elektromos meghajtású teherautót használnak Németországban. „Az elektromos teherautókkal végzett flottatesztek azt mutatják, hogy a hagyományos üzemeltetésű járművekhez képest két harmaddal alacsonyabbak az üzemanyagköltségek”.

Kétségtelen, ezek a megtakarítások ma még nem elegendőek a magasabb beszerzési költségek kiegyenlítéséhez, „de hosszabb távon a városi és város-környéki áruszállítást egyre inkább részbeni vagy teljes elektromos meghajtású üzemeltetéssel fogják megoldani”. A menetrend szerint közlekedő városi autóbuszok is sokat ígérőek az esélyek a hibrid és elektromos üzemeltetés bevezetésére.

Új szokások

Lindemann előadásában kitért az ún. carsharing-modellre, amit egyre több városban és környékén kínálnak a német autógyárak. 2012 elején Németországban kereken 7 ezer carsharing-módon üzemeltetett gépkocsit használtak, 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A konstrukció keretében gépkocsi igénybe vételére jogosultak száma is kétszámjegyű dinamikával, 260 ezer fő felé emelkedett. „De ha a carsharing-járművek számát összehasonlítjuk a 43 milliós németországi gépkocsiállománnyal, világos, hogy az egyéni mobilitás ezen új formája nem pótolják a saját autót, legfeljebb csupán kiegészítik azokat”, figyelmeztetett a lipcsei közlekedési konferencián a Német Autóipari Szövetség főtitkára.

Egy, a közelmúltban, október végén nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint a jövő évben folytatódik a Németországban újonnan forgalomba hozott gépkocsik számának csökkenése; melynek következtében az évek során létrehozott többletkapacitásokat a gyárak és a kereskedők rekordnagyságú kedvezményekkel kívánják ellensúlyozni.

Ferdinand Dudenhöffer, a duisburgi egyetem neves járműgazdasági szakértője szerint a jövővel kapcsolatos bizonytalanságérzet autóvásárlási szándékaik visszatartására sarkallják a német lakosságot, melynek következtében az idei 3,1 milliós darabszám után a jövő évben csak 3,03 millió darab új személygépkocsit fognak forgalomba hozni Német-országban. Az autóeladások szempontjából az újraegyesülés óta eltelt időszak legrosszabb éve 2010 volt, amikor az előző évben bevezetett környezetvédelmi-, népszerű nevén „roncsprémium” kifutása után csupán 2,92 millió darab új gépkocsit hoztak forgalomba.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[117687] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés