hirdetés
hirdetés

Innováció

Nehezebb időkben kutatnak, fejlesztenek

A németországi kutatás-fejlesztési tevékenység zászlóshajói a nagy autógyárak. A Volkswagen, a Daimler és a BMW 2012-ben összességében 23,1 milliárd dollárt fordított kutatásra és fejlesztésre, ami a 44, a felmérésben figyelembe vett cég k+f-kiadásainak csaknem fele.

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

A német vállalatok – tapasztalva az általuk elért nyereség stagnálását – nem, pontosabban mégsem a jövőn takarékoskodtak. Éppen ellenkezőleg: a high-tech-tevékenységet folytató nagyvállalatok az elmúlt évben csaknem 12 százalékkal, a világátlagnál kétszer gyorsabb ütemben növelték kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásaikat. A Booz & Company stratégiai tanácsadó által készített és a Handelsblatt német üzleti-pénzügyi napilap által idézett felmérés szerint a világ ezer, az innovációs tevékenység szempontjából legfontosabb feladatra 2012-ben 638 milliárd dollárt fordított, 5,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezen belül a Németországot is magában foglaló Európában a világátlagnál szerényebben, 4,5 százalékkal növekedtek a vizsgált vállalati körben a k+f-ráfordítások.

A felmérésben 44 nagy német konszernt vizsgáltak, az általuk kutatásra és fejlesztésre fordított 49,6 milliárd dollár 7,8 százalékos részesedésnek felel meg, az előző évi 7,3 százalékkal szemben. Németország ezzel nemcsak megőrizte, hanem meg is szilárdította vezető helyét, megelőzve azt a Franciaországot és Svájcot, ahol egyaránt 30 milliárd dollár körül volt az innovációra fordított kiadások volumene. Az Egyesült Királyságban ez az összeg szerényebb, mindössze 20 milliárd dollár.

A németországi kutatás-fejlesztési tevékenység zászlóshajói a nagy autógyárak
A németországi kutatás-fejlesztési tevékenység zászlóshajói a nagy autógyárak

A Handelsblatt idézi Klaus-Peter Gushurst, a Booz németországi ügyvezetőjének szavait, aki szerint „a nemzetgazdaságban betöltött szerepénél fogva erős iparral rendelkező Németország olcsóbb termékekkel versenyez az egész világból, márpedig a versenyképessége megőrzéséhez jobb technológiára, valamint minőségre van szüksége, ami pedig sok kutatást követel a jövő technológiáiba”.

A németországi kutatás-fejlesztési tevékenység zászlóshajói a nagy autógyárak. A Volkswagen, a Daimler és a BMW 2012-ben összességében 23,1 milliárd dollárt fordított kutatásra és fejlesztésre, ami a 44, a felmérésben figyelembe vett cég k+f-kiadásainak csaknem fele. A Volkswagen-csoportnál ez az érték 11,4 milliárd dollár, s ezzel a VW a világ első számú innovációs vállalatcsoportjának tekinthető, amivel az elmúlt évben a 6. helyre visszaesett örök rivális Toyotát is megelőzte. A második helyre egyébként a dél-koreai Samsung került.

A Volkswagen 9000 főt foglalkoztat a kutatásban és fejlesztésben, s mint látható, az autók elektromos meghajtásának fejlesztése, a hibridjárművekkel kapcsolatos kutatások, valamint a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének kényszere milliárdos nagyságrendű kiadást tesznek indokolttá. A Volkswagennél, a BMW-nél és a Daimlernél a beruházások egyharmada az elektromobilitással kapcsolatos fejlesztést szolgálja.

A világ k+f-re fordított forrásainak kilenctizede Észak-Amerikában, Európában és Japánban kerül felhasználásra. S bár Kína az elmúlt öt évben megnyolcszorozta k+f célú beruházásait, az elmúlt évben elért 20,5 milliárd dollár egyelőre még mindig kevesebb, mint amennyit három vállalatcsoport, nevezetesen a Volkswagen, a Daimler és az SAP erre a célra fordított.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[140411] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés