hirdetés
hirdetés

Ipar 4.0

Náluk minden termék innováció

A MechatroMotive olyan mérnöki szolgáltatásokat nyújtó cég, amelyet egy műszaki főiskolások, egyetemisták között kiírt járműépítő verseny, a pneumobil hívott életre. A versenyek során elért eredmények és teljesítmény alapján bízta rájuk egy tanáruk a MÁV és a Ganz új típusú dízelmotorja fejlesztésének egy részprojektjét, ennek során alapították meg a vállalkozásukat.

hirdetés

A mechatronikai mérnökök alapvíziója az volt, hogy egy olyan szolgáltató céggé, mérnöki irodává váljanak, amelyek a piacon még nem létező termékek fejlesztésével foglalkoznak. Ebből következően minden projektjük innovatív. „Ha nem lenne újdonságtartalma, nem nálunk, hanem már egy gyárban lenne a projekt” – foglalta össze Varga Balázs alapító röviden, hogy milyen a MechatroMotive viszonya az innovációkhoz. Olyan elektronikai rendszereket, okostermékeket fejlesztenek a nulláról, melyekben három hangsúlyos terület van: a gépészet, az elektronika és a szoftverfejlesztés. „Manapság egyre több okoseszköz vesz minket körül, nevezhetjük ezt IoT-nek, ipar 4.0-nak, de tény, hogy egyre több funkcióval rendelkező eszközre van szükség, amelyeket létre kell hozni, és mi erre tettük fel a szakmai életünk egy részét.”

Az alapítók, Varga Balázs (CEO) és Németh István (CTO) számára egyértelmű volt, hogy kompetenciától függetlenül minden cégnek szüksége van arra, hogy fejlessze a saját tevékenységét. Ebben tud segíteni a MechatroMotive mérnökcsapata és projektmenedzsment-szolgáltatása, hiszen olyan kompetenciákat tudnak biztosítani, amelyek nem feltétlenül vannak jelen a cégeknél. „A piacon számtalan olyan cég van, ahol nincs mérnök, mert az alapműködésükhöz nem kell, viszont nekik is szükségük van okoseszközökre. Nekik fejlesztünk okosmegoldásokat. A megrendelőknek nem kell kiépíteniük és a saját rendszerükbe integrálniuk az innovatív gondolkodást, tudást, hanem megveszik tőlünk. Mi pedig gyors és jó megoldásokat tudunk nyújtani nekik, mert bár applikációs szinten egészen más ügyfeleink vannak – a biciklicsengőtől a mozdonyig mindenféle termékkel találkozunk –, technológiailag ezek a gyártmányok hasonlóak.”

Fotó: Egry Tamás
Fotó: Egry Tamás
A cégvezetők a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) gépész karán ismerkedtek meg, másodévesen. Varga Balázs mechatronikaimérnök-hallgató volt, Németh István pedig gépészmérnöknek tanult, de később ő is mechatronikán végzett. „Unalmas volt az első években, hogy csak alapozó tantárgyakon vettünk részt, ahol sem a kreativitás, sem a projektközpontú gondolkodás nem volt jellemző. Ekkor találkoztunk egy járműépítő projektversennyel, amelyet a Bosch Rexroth Kft. indított 2008-ban, és amelynek célja az volt, hogy ipari pneumatikai alkatrészekből hallgatói csoportok építsenek járműveket. Ezek a versenyek szakmai kihívást jelentettek, de kellett kezelni az emberi erőforrásokat, volt infrastrukturális és organizációs feladat is. Mi nagyon beleszerettünk ebbe a játékba, gyakorlatilag ezen keresztül szerettük és tanultuk meg a szakmánkat, nem motivált minket semmi más, csak hogy évről évre jobban szerepeljünk a versenyeken.” A kategóriagyőzelmek és a 2011-es nagy globális győzelem után junioroknak adták tovább azt a brandet, amelyet az egyetemen felépítettek, átadták a tudást és az infrastruktúrát is, amellyel az utód csapat még több nemzetközi versenyt megnyert, mint az anyacsapat, a Gyalogkakukk. A mai napig kijár a MechatroMotive csapata a pneumobil versenyekre, hiszen remek alkalmat biztosít, hogy juniorokkal találkozzanak, és újabb fejlesztőket toborozzanak vállalatukhoz. Ez utóbbira szükség is van, hiszen az elmúlt 5 évben a cég minden évben minimum megduplázta a létszámát, a területét és – ami a legfontosabb – a bevételét is.

Cél: az M betűs cégek

A pneumobil versenyek projektjei referenciaként szolgáltak számukra, a legelső fejlesztési projekt – amellyel megkeresték őket – egy tanárukon keresztül érkezett. A BME, a MÁV és a Ganz közötti együttműködés célul tűzte ki, hogy egy modern, alacsony károsanyag-kibocsátású dízelmotort építsenek, ehhez a fejlesztési projekthez volt szükség egyedi elektronikai és szoftvermegoldások szállítására. „A projekt két részből állt, amelynek csak az első felét fejeztük be – fékpadi mérőadatgyűjtő rendszert és kiértékelő rendszert fejlesztettünk. A projekt rajtunk kívülálló okok miatt megszakadt, és nyitva maradt a cégünk. Nem volt eszközünk és alkalmunk a második fejlesztési fázist létrehozni. Most, 6 év után mégis átadásra került a motor. Akkor nem gondoltam, hogy mire az a projekt végbe megy, mi ipari szinten olyan cégekkel leszünk kapcsolatban, mint a Mol vagy a MÁV.”

A nagy általánosságban a gépészettel és az elektronikai szoftverrel dolgozó fiatal mérnököket a piaci viszonyok és technológia a beágyazott rendszerek irányába vitte el, ahol az áramkörök, processzorok halmaza és a rajtuk futó alkalmazások, szoftverek adják a technológia magját. „Elektronikai eszközök segítségével tudjuk a legkönnyebben intelligenciával felruházni a tárgyainkat.”

Mindenkinek ugyanaz kell

A vállalat ügyfélkörét ipari és konzumer felhasználókra lehet osztani, utóbbi esetben tipikusan valami életszerű, emberközeli eszköz, amit létrehoznak – ezek számtalan módon szolgálják a végfelhasználók érdekeit. Ilyen volt például az elektromos izomstimulációs berendezés. „Mi ezeket a termékeket technológiailag létre tudjuk hozni, de a termék evangelizációja a megrendelő feladata. Olyan eszközt akartak, amely ellátja alapfeladatát – tehát tud elektromosan izomstimulálni –, de emellett nagyon kicsi, nagyon könnyű, tud vezeték nélkül kommunikálni, és akkumulátoros táplálású. Gyakorlatilag ezek azok a kulcspontok, amelyek lassan minden eszközünkre jellemzőek lesznek, és alapelvárásként jelennek meg. Nem akarunk már az eszközeinkről gondoskodni, nem akarunk kábelezni, azt akarjuk, hogy a gépek kommunikáljanak, és biztosítsák egymás számára azokat az erőforrásokat, amelyekre szükségük van a működéshez.”

Az ipari szegmensben tipikusan kis darabszámú vagy nagyon sokszor csak egy-egy célberendezést hoznak létre. „5-6 évvel ezelőtt egyszerű adatgyűjtő és vezérlő berendezések fejlesztésével kezdtük, amikor is megláttuk a problémákban azt a hasonlóságot, azt a mintázatot, hogy milyen meghatározott alapfunkciókra van mindenkinek szüksége: az elektronikai eszközök kezelése, a kimenetek, bemenetek. Mindenkinek kellenek szoftvermegoldások: adatokat, görbéket akarnak látni a felhasználók, műszereket kezelni, bejelentkezni, hálózatról elérni az eszközöket – ezek az elemi igények minden projektnél. Az szinte mellékes, hogy valójában mit csinál a berendezés, amelyet fejlesztünk.” Így a cég az ipari hegesztőtől a vasúti mozdonyon át a motordiagnosztikán és járműkövetésen keresztül mindenféle projektre épít eszközöket és szoftvermegoldásokat.

Az elmúlt évek legnagyobb kihívását a MÁV hosszúsín-hegesztő berendezésének, egyedi elektronikai kialakításának feladata jelentette, ahol a berendezés hatásfokán kellett javítani. A műszaki elvárásokon túl óriási volt a határidős nyomás is amellett, hogy a MÁV-nak ez egy stratégiai berendezése, csak egy darab van belőle. „A gyors és sikeres eredményeket követően ennek az egész berendezésnek a modernizációjára, a teljes termelési rendszer digitalizálására is felkérést kaptunk, ebbe beletartozik a minőség-ellenőrző rendszer, a folyamatok integrálása, az IT-rendszer felépítése, az adattárolás, vagyis minden, amit elvárunk egy fejlett berendezéstől. Ekkor hoztuk létre a saját fejlesztésű hardver- és szoftverplatformunkat, amelynek nagy előnye, hogy standard dolgokat gyorsan és olcsón tudunk megvalósítani, így arra tudunk koncentrálni, amiben jók vagyunk: az egyedi komponensek fejlesztésére.”

Befektetés a jövőbe

Az elmúlt időszakban két új iparág felé nyitottak a cégvezetők, amelyek szintén a műszaki fejlesztések gerincére támaszkodnak: a befektetésre és az oktatásra. „2017-től együttműködünk a hardverprogramozást és szoftverfejlesztést oktató Green Fox Academyvel, nekik szállítunk szakmai anyagokat, és velük együtt új szakembereket képezünk ki.”

A befektetési lábat úgy építették ki, hogy saját kompetenciahalmazukkal segítenek megvalósítani az új projekteket. Egy pályázat segítségével gyártással foglalkozó és a startup ökoszisztémában jelen lévő cégeket is bevontak, így hozták létre a befektető céget, amelyben a MechatroMotive is résztulajdonos. A Motive műszakilag revizionál, de minden partner a saját kompetenciáját bocsátja a támogatott projektek rendelkezésére. Van egy erős közös befektetési alap, abból gazdálkodnak. „Nem pénzügyi befektetők vagyunk, hanem erőforrást és tudást szeretnénk invesztálni az utánunk következő generációkba” – igazított el Varga Balázs.

Cikkünk eredetileg a GyártásTrend Magazin feltörekvő magyar cégek fejlesztéseit bemutató augusztusi lapszámában jelent meg.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés