hirdetés
hirdetés

IT és kommunikáció

Mobilkód mint a marketing eszköze

A termékek csomagolásán, az óriásplakátokon, az újságokban és számos más felületen elhelyezett kétdimenziós vonalkódok egyre inkább a márkával kapcsolatos marketingtevékenység részei. 

hirdetés

Manapság a világ jelentős piacain már általánosan alkalmazzák a kétdimenziós, mobileszközökkel is leolvasható vonalkódokat, az úgynevezett mobilkódokat a háztartásokon kívüli marketing, a termékcsomagolás, illetve a különféle médiamegjelenések során. A vásárlói elkötelezettség kialakításának ezen tömegkommunikációs eszköze ma már nem csak Japánban elterjedt.

Az ázsiai szigetország olyannyira éllovas ezen a területen, hogy fogyasztóinak több mint 90 százaléka otthonosan mozog a mobilkódok világában; tisztában van vele, hogyan tud a mobilkódok segítségével információhoz jutni élelmiszerekről és más FMCG termékekről, mozifilmekről, hogyan jelentkezhet nyereményjátékokra, vagy vásárolhat vonaljegyet. Mostanra az amerikai és az európai piac is megismerkedett a mobilkódokkal.

A mobilkód kiválasztásakor számos szempontot érdemes figyelembe venni
A mobilkód kiválasztásakor számos szempontot érdemes figyelembe venni

A lineáris vonalkódokhoz képest a kétdimenziós kódok legnagyobb előnye, hogy viszonylag kis helyen akár 2-3 ezer karakter tárolására is alkalmasak, de 20-30 karaktert akár 1 négyzetcentiméteren is képesek olvashatóan feltüntetni. Emellett irányfüggetlenek, azaz bármilyen irányból olvashatók, így alkalmazásukkal megoldott a nagy sebességű olvasás. További előnyük, hogy néhány típusuknál (például a DataMatrix és a QR kód esetén) a jelkép sérülésekor a hiba korrigálható, és a bekódolt adat kiolvasható. Mindezen túlmenően számos kreatív lehetőség rejlik a mobilkódokban. Készíthetők például színes, változatos alakú, akár logót is tartalmazó vagy különleges anyagú kódok. (Ami természetesen nem jelenti azt, hogy a kreativitást túlzásba kellene vinni. Az alapvető elvárás, hogy a kód mindenképpen leolvasható maradjon.)

Iparági ajánlás

A mobilkódok magyarországi használatának gyors terjedése indokolttá tette egy „fehér könyv” összeállítását, amely a továbbiakban iparági ajánlásként szolgál. A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ), valamint annak Mobilmarketing Tagozata (MMT) által vezetett konzorcium, amelynek a három mobilszolgáltató mellett a GS1 Magyarország is tagja, ezzel a dokumentummal kívánja átfogóan és tömören bemutatni a mobilkódokat az iparág szereplőinek.

– A mobilkódokkal (elsősorban az ajánlás által is preferált QR kóddal) hatékonyabbá tehető a márkával kapcsolatos marketing- és reklámtevékenység, hiszen az interaktivitás révén jól mérhetővé válik a potenciális ügyfelek érdeklődése, esetleges vásárlási szándéka. A mobilkódok hidat képeznek az online és az offline világ között. Segítségükkel a fogyasztók hozzáférhetnek a márkával kapcsolatos marketinganyagokban foglalt információkhoz, multimédiás tartalomhoz, promóciókhoz, kedvezményekhez, mintákhoz, partnerboltok címeihez és még sok más adathoz – fogalmaz Vámos-Hegyi Attila, a DIMSZ elnöke.

Mobiltelefonos aktiválás

Marketingszempontból a mobilkódoknak két jól elkülöníthető felhasználási területe létezik. Az egyik a mobilkészülékes aktiválás („pull” megoldás), amikor a mobilkódokat marketinganyagokon helyezi el a hirdető, a fogyasztó pedig a telefonja segítségével olvashatja le, aktiválhatja azokat. A másik felhasználási terület az értékesítés helyén történő beváltás („push” megoldás). Ebben az esetben a mobilkód a fogyasztó mobiltelefonjára vagy más mobileszközére digitális formátumban érkezik, és azon tárolódik.

Ennél a felhasználásnál a kódot az értékesítés helyén, az azt elfogadó szervezet olvassa le kupon, voucher vagy jegy felhasználása, illetve a vásárolt termékre történő beváltása során. A „fehér könyv” – és a jelen cikk – a „pull” megoldással foglalkozik. Egy mobilkódalapú kampány számára a fogyasztó bármilyen vizuális médiaplatform segítségével elérhető, ha a mobiltelefonja rendelkezik kamerával és a megfelelő mobilkódolvasó szoftverrel. Emellett a legtöbb mobilkódos felhasználáshoz mobilinternet-előfizetés is szükséges.

A technológiával kapcsolatos felhasználói élmény általában csak akkor pozitív, ha a telefonon modern mobiltelefonos webböngésző fut, illetve a kamera képes automatikus élességállításra. Mindebből következően elsősorban az okostelefon-használók jelentik a szolgáltatás célcsoportját. A kódok segítségével interaktívvá tehető többféle hagyományos és már üzembe helyezett statikus médiafelület, így többek közt a termékek csomagolása, a nyomtatott anyagok, folyóiratok és egyéb kiadványok, a televíziós adások vagy a reklámtáblák. Ugyanakkor sok területen új lehetőségek is nyílnak a mobilkódok alkalmazásával; például egy weboldalról a kód leolvasásával annak mobileszközre optimalizált oldalára lehet jutni.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2013/9. számában.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[138666] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés