hirdetés
hirdetés

Mit tehetünk, ha kitör a vulkán?

A jól menedzselt SCM stratégiai fegyver

A vállalatok versenyképességéhez járul hozzá a teljes ellátási lánc körültekintő kézben tartása (supply chain management, SCM), amihez kimagasló logisztikai szolgáltatást nyújt az 1907-ben az Egyesült Államokban alapított United Parcel Service (UPS). A három és fél évtizede Európában is működő szállítmányozó mindig is ügyfelei elvárásait állította a középpontba.

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Utasok százezreinek él élénken az emlékezetében a tavaly áprilisi izlandi vulkánkitörés. Tömegek rekedtek rossz esetben napokra reptereken, miután az Európa jelentős részét beborító hamufelhő repülésbiztonsági kockázatára hivatkozva a hatóságok légtérzárat rendeltek el szerte a kontinensen. De ennél jóval többen voltak azok, akik már el sem indultak a bizonytalanságba, kényszerűen meghosszabbították szabadságukat, üzleti útjukat, vagy ki sem mozdultak otthonról annak ellenére, hogy érvényes repülőjegyük volt valamelyik Európát érintő járatra.

A helyzet aztán néhány nap elteltével normalizálódni kezdett, a hamufelhő felszakadozott, továbbsodródott, a vakációzók kisebb-nagyobb kellemetlenség után hazatértek, a személyes tárgyalásokat videokonferenciával helyettesítették, a családi eseményekről lemaradók fényképekkel vigasztalódtak. A légi közlekedés normális menetének teljes helyrebillenéséhez azonban még hetekre volt szükség. De mi lett azokkal az árucikkekkel, amelyek szállítását hasonlóan megrekesztette a nem várt természeti jelenség?

Maradhatott-e hosszabb időre alkatrész-utánpótlás nélkül a just in time rendszerben működő gyártóvállalat? Kieshetett-e erre az időre a szervizeléséhez új egységre váró életmentő orvosi készülék? Kitartott-e az interneten megrendelt fogyasztási cikk kiszállítására várakozó vásárlók türelme, egyáltalán eljutott-e végül hozzájuk a termék?

Nem kérdés a UPS-nél

Mindezeket az akkori bizonytalan helyzetben nagyon is jogos kérdéseket a UPS ügyfeleinek nem kellett feltenniük. A fuvarozócég egyik nagy előnye, hogy évszázados fennállása alatt kiépített integrált rendszerével többféle szállítási lehetőséget képes mozgósítani megrendelői igényeinek teljesítésére. Így a repülőtereken felhalmozódott kiszállítandó árut a természeti csapás idején egyszerűen átirányították a légi fuvarozás helyett közúti járművekre, amelyekkel valamennyi késéssel ugyan, de biztosan célba érkeztették a rájuk bízott javakat.

Martin Seitz:Vége a recessziónak
Martin Seitz: Vége a recessziónak
A vulkánkitöréses példát is felhozta a június 16-án a sajtó képviselőinek rendezett kerekasztal-beszélgetést nyitó felvezetőjében Martin Seitz, a magyar, osztrák és svájci UPS ügyvezető igazgatója, amikor az általános gazdasági trendeket és vállalatának az ezekkel kapcsolatos kihívásokra adott válaszait ecsetelte. A nemzetközi gazdaság jelenlegi irányvonalai közül az ügyvezető három tényezőt emelt ki: a világ jelentős részén a recessziónak vége, gyorsan növekszik az igény a készletezést mellőző JIT termelési módszer iránt, valamint nagymértékű az internetes vásárlás térnyerése.

– Az általános tendenciákhoz igazodó nemzetközi kereskedelmi megoldások kidolgozásában a UPS elsősorban három területen támaszkodhat a versenytársakhoz képest meghatározó előnyökre: a cég pénzügyileg igen stabil, 220 országban való globális jelenlétével partnereinek világszintű fejlődéséhez tud hozzájárulni, illetve az izlandi vulkánkitörés idején is nagy szolgálatot tett integrált rendszerével többek között a szállítási sebesség és költségek tekintetében változatos megoldásokat nyújt ügyfeleinek – mutatott rá az ügyvezető.

Hozzátette: ez a változatosság szorosan összefonódik a környezet iránti felelősségvállalással. A zöld jelzőt a vállalat a működési hatékonyságra való törekvésével, a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésével, illetve a CO2-semlegesség előmozdításával és nem utolsósorban a gépjárműpark folyamatos korszerűsítésével, az alternatív hajtások előtérbe helyezésével érdemli ki.

A megrendelő dönt

A UPS-nél a megrendelő különféle kiszállítási opciók közül választhat, amelyekkel eltérő mértékben járulhat hozzá a környezet védelméhez. A logisztikai szolgáltatást igénybe vevő vállalatok számára nem elhanyagolható szempont manapság, ha ezen keresztül is érvényesíteni tudják a környezeti felelősségvállalás szempontjait.

Kérdésünkre Martin Seitz elmondta, hogy akár kibocsátássemleges logisztikai szolgáltatás is megrendelhető, az ebből befolyt bevételtöbbletből pedig a UPS szén-dioxid-kvótát vásárol. Ezt azonban nem továbbértékesítés céljából teszi, hanem a kvóta kikerül a kereskedelmi forgalomból, így valóban hozzájárul bolygónk megóvásához.

Kiemelt terület az egészségügy

A UPS mintegy 97 ezer járművéből fő szerep hárul a repülőgépekre
A UPS mintegy 97 ezer járművéből fő szerep hárul a repülőgépekre
– Gyors, megbízható és globális partner révén a UPS szerepe egyre nyomatékosabb lesz például az egészségügyben és ehhez kapcsolódóan a rendkívül dinamikusan fejlődő teljes egészségiparban – emelte ki Poczok Péter, a UPS Magyarország és Ausztria kereskedelmi igazgatója. Ezen a területen is egyértelműen tapasztalható az e-kereskedelem térhódítása, ezért logikus megoldásként a UPS informatikai eszköztárát a termékeit kínáló vállalat saját weboldalába ágyazhatják. Amint a megrendelő leadja a rendelését, a kiszállítási folyamat azonnal elindul, és ugyancsak erről a portálról a vásárló nyomon követheti a megrendelt áru útját.

A kereskedelmi igazgató éppen az esetenként igen érzékeny gyógyszerek és más gyógyászati készítmények kapcsán említett egy igen fejlett műszaki megoldást a UPS technológiai eszköztárából: bizonyos raktáraikban légfalakkal érik el, hogy a hőmérsékletre érzékeny árukat a raktárterület bizonyos tartományában nagy pontossággal az előírt szabványos hőmérsékleten tartsák a logisztikai folyamat következő lépéséig. Az akár 20 méter belmagasságot közelítő tárolóhelyen magasságtól függően állandó hőmérsékletet tudnak biztosítani. Ugyancsak nagy pontosságú hűtőszekrényekkel az extrém –70 oC hőmérséklet is tartható.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[91777] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés