hirdetés
hirdetés

Német autóipar

Miniszteri kritika és felszólítás e-mobilitás ügyben

A március közepén hivatalba lépett új német gazdasági kormányzat első állásfoglalásai egyikeként Peter Altmaier gazdasági és energetikai miniszter erős kritikában részesítette és egyben aktív cselekvésre szólította fel a német autóipart. Európának, illetve Németországnak mindenki mást meg kell előznie az elektromos autók gyártásában és elterjesztésében.

hirdetés

A miniszteri bírálat középpontjában az elektromobilitás, közelebbről annak felismerése áll, hogy a német autóipar késlekedik az elektromos meghajtású autókhoz szükséges innovációval és a termelés mennyiségi és minőségi felfutásával. „A jövő elektromos autóit is itt kell fejleszteni, amivel az autóipari konszernek érthetetlen módon késlekedtek” – fogalmazott Altmaier egy, a Bild Zeitungnak adott nyilatkozatában, hangsúlyozva, hogy az autóiparnak „ki kell igazítania hibás magatartását és üzleti modelljeit az ökológiai és a digitális jövőhöz kell igazítania.” 

Hármas követelmény

Ahhoz, hogy a nemzetközi versenytársakkal lépést tudjanak tartani, milliárdokban kifejezve kétszámjegyű beruházásokra van szükség. „Elsőként: hozzanak a piacra egy olyan modellt, amely egy töltéssel legalább olyan távolságot tesz meg, mint egy Tesla, és egyidejűleg annál kevesebbe kerül. Másodszor: teremtsenek egy olyan, az önjáró autókhoz kapcsolódó IT-platformot, amely a legjobb a világon. Az első megbízhatóan közlekedő önjáró autóknak német technológiával kell működniük. És harmadszor: fejlesszenek ki az európai akkumulátorcella-gyártás lábra állítását szolgáló megoldásokat.”

A politika feladata a helyes keretfeltételek és határértékek megteremtése
A politika feladata a helyes keretfeltételek és határértékek megteremtése

Az elektromobilitás ma még mindig alig-alig érezhető a német utakon. Kétségtelen, hogy folyamatosan bővül a forgalomba hozott elektromos meghajtású autók száma, de ez még mindig nagyon alacsony: a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2018. január 1-jén 53 861 darab elektromos meghajtású gépkocsit tartottak nyilván a szövetségi köztársaságban, ami csaknem 60 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 34 ezres darabszámot, míg a 2016 év eleji 25,5 ezres állománynak több mint a kétszerese.

Közös cél a fenntartható mobilitás

Az egy töltéssel megtehető távolság még mindig elmarad a hagyományos üzemeltetésű járművekénél és – a bővítést szolgáló munkálatok felgyorsulása ellenére –, a töltőkapacitások sűrűsége jóval gyérebb attól, amilyenre a mostanit lényegesen meghaladó igények kielégítéséhez lenne szükség. Az Altmaier minisztertől a bevezetőben idézett bírálat és felszólítás a három kormánypárt, azaz a CDU, a CSU és az SPD koalíciós szerződéséből táplálkozik, amely szerint „közös cél … a technológiai szempontból nyitott, politikai indíttatású befolyásoktól mentes fenntartható mobilitás megvalósítása. … A politika feladata a helyes keretfeltételek és határértékek megteremtése, és azok betartásának felügyelete. A gazdaság dolga a szükséges technológiák kifejlesztése, és innovatív termékekkel és üzleti modellekkel a közösen meghatározott célok megvalósítása.”

Az ExxonMobil energiakonszern április közepén nyilvánosságra hozott előrejelzése szerint húsz év múlva közel 10 millió elektromos meghajtású autó közlekedik majd a német utakon. Ez első olvasásra soknak tűnik, de ugyanezen előrejelzés szerint az alternatív meghajtású autók aránya 2040-ben még alig fogja meghaladni a teljes autópark egyharmadát, a tisztán villamos hajtású autók részaránya pedig nem lesz több 20 százaléknál. Mindeközben a teljes járműpark csaknem kétharmada még mindig robbanómotorral fog üzemelni úgy, hogy a közúti forgalom mintegy egy negyedével meg fogja haladni a jelenlegit.

Dízeles kontra környezetbarát

A német autógyárakat gyakran éri az a vád, hogy túlságosan lassúak az elektromobilitás kiépítésében, és sokáig elsősorban a dízelmeghajtású gépjárművek gyártására koncentráltak. Ez utóbbiak imázsa a kipufogógáz-botrányok nyomán mélypontra került, ráadásul felmerült annak veszélye, hogy egyik-másik belvárosban kitiltanák a régebbi típusú dízelmotorokkal ellátott autókat magas károsanyag-kibocsátásuk miatt.

Drágul a nyersanyag
Akcióprogramot készítenek az akkumulátorgyártásról (forrás: 123rf)

Altmaier hangsúlyozta (és ezzel nemcsak Andreas Scheuer közlekedési miniszter, hanem Angela Merkel szövetségi kancellár is egyetért): „Nem akarjuk a dízeles autók behajtási tilalmát, mert nem lehet azokat büntetni, akik az autóipar által adott ígéretekre hagyatkoztak.” Ahelyett, hogy mesterségesen lerontanák Németország autóipari telephelyi imázsát, a váltókat át kell állítani a jövő környezetbarát mobilitására, hangzott a miniszteri figyelmeztetés. Ezzel egybe vág Herbert Diess, a Volkswagen-csoport április közepén hivatalba lépett elnökének bejelentése, miszerint az elektromobilitás és a digitalizáció tekintetében „növelni kívánják az innováció ütemét és új hangsúlyokat kívánnak meghatározni.”

Európai akkumulátorgyártás

Altmaier gazdasági miniszter az európai akkumulátorcellák gyártásában már a nyári szabadságolások beköszöntéig „látható jeleket” szeretne elérni. Az EU-nak sürgető a több tagországban megvalósuló saját termelés megvalósítása, mondta a Maros Sefcoviccsal, az Európai Bizottság energiaunióért illetékes alelnökével a közelmúltban Berlinben folytatott megbeszélése után. A tárgyalást követő sajtótájékoztatón Sefcovic elmondta, hogy a bizottság májusban akcióprogramot tervez nyilvánosságra hozni az akkumulátorgyártásról. A berlini szövetségi kormány és a brüsszeli bizottság közös szándéka szerint „Európában a jövőben a legjobb autókat és a legjobb akkumulátorokat kell építeni.” Tény, hogy ez idő szerint az akkumulátorgyártást az ázsiai gyártók dominanciája jellemzi, fenyegetve az európaiak függetlenségét. Márpedig a németországi, tágabb értelemben pedig az európai gyártás eddig túlságosan drágának bizonyult.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[221774] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés