hirdetés
hirdetés

A legjobb béren kívüli juttatások

Milyen motivátorokkal növelhető a dolgozói lojalitás?

Egész Európa munkaerőhiánnyal küzd, a jól képzett, lojális munkaerőért bármit megadnának a munkáltatók. A béren túl számos vállalat talál ki olyan ösztönző programokat, amelyekkel elégedettebbé teheti dolgozóit. Bemutatjuk, hogy melyek a legmenőbb juttatások, és azt is, hogy a dolgozókat mivel lehet marasztalni. 

hirdetés

Kétségtelen, hogy minden dolgozó egyöntetű tanácsa a munkáltatója felé, hogy biztosítson megfelelő, kiszámítható bérezést és olyan pénzben könnyen kifejezhető juttatásokat, amelyek az utazási, lakhatási, kikapcsolódási, sportolási lehetőségeket bővítik.

A jó kalapácstól az online szakkönyvekig

Mi tesz vonzóvá egy munkahelyet, és mivel motiválnak a munkáltatók? Vitán kívül egy dolgozó megtartásában a fizetés játssza a legnagyobb szerepet, de emellett számos tényező van, ami motiválhatja, hogy a munkaerő sokáig megbízható tagja legyen egy cégnek. A Kelly Global Workforce Index (KGWI) globális dolgozói preferenciákra vonatkozó felmérése szerint a legtöbb munkavállaló hajlandó lemondani a fizetésemelésről megfelelő béren kívüli juttatásokért cserébe. Az európai munkavállalók több mint fele állítja azt, hogy új ismeretek, készségek megszerzéséért szívesen lemondana az előléptetésről és az azzal járó magasabb bérezésről. Ez hazánkban is hasonló mértékben jellemző (Európában a dolgozók 57%-a, Magyarországon 51%-a nyilatkozott így.)

Az iparban, a műszaki területeken különösen nagy a munkaerőhiány, versenyeznek a gyártók a legjobb szakmunkásokért. Egy több mint 120 éve Magyarországon is jelen lévő nagyvállalat szélturbina-technikusát, Nagy Andrást arról kérdeztük, hogy mivel lehet a szakmunkásokat motiválni, ösztönözni és lojálissá tenni egy munkahely felé. A szakember tapasztalatai szerint a kiváló munkaruha és szerszámok biztosítása nagyon fontos, mert rossz szerszámokkal küzdelem a munka. Kiemelte továbbá a fejlődési lehetőséget, amely egyrészt a cég jogi kötelezettsége, másrészt versenyképesebbé teszi a juttatási programját. „A héten voltam egy tanfolyamon, amely azzal foglalkozott, hogy az Egyesült Királyságban milyen jogi és természeti következményei lehetnek a szennyező anyagok környezetbe jutásának, és hogy miként lehet ezt megakadályozni. Rengeteg üzemanyagot, különféle olajokat, tisztítószereket és hasonlókat kezelünk – ezekkel tudatosan kell bánnunk. Rendszeresen veszünk részt olyan képzéseken is, amelyek társmentésről, elsősegélyről szólnak, ezek a GWO First Aid, Fire Awareness és Advanced Rescue képzések. Egyrészt tehát minden eszközt megadnak ahhoz, hogy biztonságosan végezzem a munkámat – ami a legfontosabb egy munkavállaló számára –, másrészt az, hogy fejlődhetek, nemcsak a vállalat, de az én érdekem is. Az online könyvtárunk – amely 100 ezres nagyságrendben kínál szakkönyveket és tudományos műveket – szerintem szintén egy nagyon jó juttatás.” 

A világ legjobb dolgozói juttatásai: szieszta, jóga, mosás

A Bright HR nevű cég társalapítója, Paul Harris szerint a szórakozás mellett a nappali alvás a legfontosabb, náluk a cégvezető szerint ez a legvonzóbb a dolgozók számára. A játékszobán kívül kialakítottak egy helyet, ahol a munkatársak rövid időre lepihenhetnek. „Ez különösen a várandós dolgozóinknak előnyös, akik hamarabb kimerülnek. Egy kis pihenés után mindenki termelékenyebb.” A Tech Mahinra IT-szolgáltatásokat biztosító cég naponta egyperces jógát szervez a dolgozóinak, évente egyszer pedig elviszi őket és családjukat jógatáborba is. Állításuk szerint, mióta elindították a jógaprogramjukat, 9%-kal nőtt a dolgozói elégedettség a cégnél.

A San Franciscó-i startup, a sokunk által használt applikáció, az Evernote fejlesztője otthoni takarítást ad a dolgozóknak. Elmondásuk szerint nem azért, hogy ennyivel is tovább tudjanak a munkahelyükön lenni a munkavállalók, hanem hogy több szabadidejük maradjon.

A globális piacon bizony vannak olyan vállalatok is, amelyek nemcsak a szabad munkaidő-beosztást, a távmunkát teszik lehetővé, de a korlátlan szabadságot is. A Red Frog észak-amerikai vállalat korlátlan szabadságot ad, a feltétel csak annyi, hogy minden projekt készüljön el határidőre. A Netflix szintén csak azt méri, hogy a munkatársai jó eredményeket hozzanak, hogy azért mikor dolgoznak meg, abba nem szól be, elveti a 9‒5-ig tartó munkaidőt.

Extra hitel, családtámogatás

A dolgozók nagy részének a munkája mellett a család játssza a legnagyobb szerepet az életében, ezért a munkáltatóknak számos eszköz áll rendelkezésükre, hogy a munkavállalók lojalitását erősítsék. A Siemens ötmillió forintos, kedvezményes lakásvásárlási hitelt ad a dolgozóinak, amit a fizetésükből vonnak le, a Facebook pedig négy hónap fizetett szabadságot biztosít a fiatal szülőknek. A kecskeméti Mercedes saját óvodája és bölcsődéje lehetővé teszi, hogy a gyárban dolgozó szülők több időt tölthessenek gyermekeikkel, ők pedig minden tekintetben korszerű és ideális környezetben tölthetik a mindennapjaikat, közel a szüleikhez. Magyarországon a vállalatok 8%-a biztosít lakhatási támogatást, a bérleti szerződéstől kezdve a lakáshitelig.

A Tech Mahinra IT-szolgáltatásokat biztosító cég évente egyszer jógatáborba viszi dolgozóit
A Tech Mahinra IT-szolgáltatásokat biztosító cég évente egyszer jógatáborba viszi dolgozóit

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) elemzéséből az derül ki, hogy bár a cégek 55%-a nyújt munkavállalóinak béren kívüli juttatásokat, mégis összességében közepesnek ítélik meg ennek fontosságát cégük vonzóbbá tételében. Az elemzés a GVI 2016. áprilisi konjunktúrafelmérésének adatain alapul, amelynek részeként 1771 legalább egy főt foglalkoztató hazai vállalkozást kérdeztek meg az általuk nyújtott béren kívüli juttatásokkal kapcsolatban. Hazánkban a béren kívüli juttatások jellemzően kimerülnek az utazási támogatásban, utalványokban, nyugdíj- és egészségpénztári hozzájárulásokban. Egyéb béren kívüli juttatás mindösszesen 13%-ban van jelen a válaszadó cégeknél. A feldolgozóiparban tevékenykedő vállalkozások körében a legmagasabb a béren kívüli juttatásokat alkalmazók aránya (79%). Arra a kérdésre, hogy egy egytől ötig terjedő skálán mennyire tartják megfelelő eszköznek a béren kívüli juttatásokat vállalatuk vonzóbbá tételére a munkavállalók körében, a válaszadók 37%-a megfelelő vagy inkább megfelelő opciót választotta, míg 34%-uk kevésbé megfelelőnek vagy nem megfelelőnek, 29%-uk pedig közepesnek ítélte a béren kívüli kedvezmények szerepét. A béren kívüli juttatások hatását az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan értékelve a legjobb osztályzatot átlagosan azon cégek adták, amelyek maguk is alkalmaznak egy vagy több cafeteriatípust.

A vállalatvezetők számára fontos, hogy fel tudják mérni, mennyire számítanak vonzónak versenytársaikhoz képest. Hogy egy szűkebb lehetőségekkel rendelkező munkahelynek ne kelljen hátrányt szenvednie, a munkavállalókkal közösen meghatározhatja, hogy melyek azok a fontos területek ‒ életmód, pihenés, oktatás, család ‒, amelyek valamilyen szintű támogatása segítheti egy vonzó munkahely kialakítását.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés