hirdetés
hirdetés

Miért éppen Brno?

A szakvásárok akkor igazán sikeresek, ha bizonyítani tudják, hogy recesszió idején is éppen ők lehetnek a megfelelő kereskedelmi eszközök a vállalatok üzleti kilábalásához. A Brnói Vásárváros (Veletrhy Brno) éppen ezen dolgozik, és kínál kiváló lehetőséget a magyar cégeknek – mondta kérdéseinkre válaszolva Jiří Kuliš, a BVV vásártársaság vezérigazgatója.

hirdetés

A világ közgazdászai, pénzügyi elemzői sem tudnak pontos prognózist adni arra, hogy a gazdasági válságot már túléltük, éppen annak rögös útjain döcögünk, vagy a neheze még előttünk van. Egy ilyen helyzetben milyen stratégiát követhet egy vásárváros?

A gazdasági válság globális jellegű, a nemzetközi szakvásárokra gyakorolt hatása azonban országonként eltérő. Például az Egyesült Államokban, ahonnan a válság kiindult, a las vegasi kollégák a vásárok iránti kereslet csökkenését a finom, „just a little bit” szófordulattal illették, ami valójában 20-30 százalékos visszaesést jelentett. Oroszországban és Ukrajnában egyes szakterületeken 50 százalékos csökkenést regisztráltak. Ezzel szemben Németországban a visszaesés átlagosan csak öt százalék körül mozog. Ennek is megvan a magyarázata: Németország továbbra is kiállítási világhatalom maradt, hiszen itt rendezik a vezető nemzetközi szakvásárok kétharmadát.

A cégek a gazdasági válság ellenére sem „engedhetik meg maguknak”, hogy ne vegyenek részt a nagy németországi szakvásárokon, inkább a kisebb, regionális vásároktól maradnak távol. A csehországi vásári iparágat körülbelül 20-25 százalékos visszaeséssel sújtotta a gazdasági válság.

Az arányok mindenképpen figyelemre méltóak: egy számjegyű visszaesés a gazdaságban a szakvásároknál akár két számjegyű visszaesést is eredményezhet. Ez jellemző a konkrét helyzetre is. Hasonlóan más vásárigazgatóságokhoz, társaságunk sem tudja befolyásolni a vállalkozásokat érő külső gazdasági hatásokat, de fel tudja mérni az őket érő veszteségeket.

Másrészt a jelenlegi gondok közepette megtanuljuk mobilizálni erőinket, kihasználni belső tartalékainkat, és teljesen új jövőképet alakítunk ki. Tehát ez valójában a felkészülés időszaka kell hogy legyen a leendő gazdasági növekedés idejére. Ez a folyamat cégünknél már a végső szakaszban van. A már megtett intézkedéseken túl, jelenleg olyan belső szervezeti változásokat készítünk elő, amelyek hatékonyabbá tesznek minket, hogy kiállítási szolgáltatásaink még inkább megfeleljenek az ügyfeleink igényeinek. Célunk továbbra is az, hogy a vásárok teljesítsék fő küldetésüket, ami nem más, mint a kereskedelem támogatása.

Egyszerűnek tűnik a képlet: a gazdaság és az ipar keretet szab a szakvásárok teljesítményének, de vajon melyik iparág állhat legelőbb talpra, hol látja a növekedést vagy legalább a növekedés esélyét?

Az egész világra kiterjedő gazdasági válság miatt manapság előtérbe kerül a fenntartható fejlődéshez szükséges feltételek kidolgozása és ezek megvalósításának kérdésköre. Ehhez közvetlenül kapcsolódnak az energiatakarékosságnak, az alternatív energiaforrások keresésének és felhasználásának, a nyersanyagok újrahasznosításának, a levegő és a víz tisztaságának, a környezetvédelemnek, a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termelés biztonságának témakörei. A jövő jellemzően a legmodernebb technológiákban rejlik. Például a mikro- és nanotechnológiákban, illetve e technológiák a legkülönbözőbb szakmai ágazatokban történő gyakorlati felhasználásában. A lakosság demográfiai összetételével, a prognosztizált „elöregedéssel” kapcsolatban előtérbe kerül az idősebb nemzedékről való komplex gondoskodás kérdése, beleértve a szabadidő aktív eltöltését segítő lehetőségek kialakítását is. Ezzel többek között bővül az idegenforgalmi kínálatok lehetősége, de említhetném a robotikát, vagy a különféle informatikai fejlesztéseket is.

Mindezeket látva milyen stratégiát dolgoztak ki, illetve konkrét lépéseket tesznek majd a válsághatás ellensúlyozására?

A gazdasági válság 2009-ben mintegy ötödével csökkentette a kiállítók számát, míg a látogatottság tíz százalékkal esett vissza, annak ellenére, hogy a külföldi látogatók száma növekedett. A kedvezőtlen változások miatt egész sor takarékossági intézkedést kellett elfogadnunk, többek között 27 százalékos létszámleépítést is végre kellett hajtanunk. Pozitívumként értékelem azonban, hogy a vásárnaptárból egyetlen eseményt sem kellett törölnünk, azonban hozzákezdtünk a szakvásárok összevonásához, így csökkentettük a vásáridőpontok számát. E lépések alapvető impulzusaként vitathatatlanul gazdasági okok szolgáltak, hiszen a kiállítási terület minden egyes megnyitása aránylag magas üzemeltetési költséggel jár.

További impulzusként az a törekvés szolgált, hogy a célcsoportok egy időben, egy helyen több rendezvényre jöjjenek el, s így kihasználhassuk e rendezvények szinergiáját. Ez történt az Embax csomagolástechnikai szakvásár esetében is, amelyet az idén először soroltunk az élelmiszer-ipari szakvásárokhoz, figyelembe véve azt a tényt, hogy a csomagolóanyagok mintegy 70 százalékát az élelmiszeripar rendeli és használja fel. Jelentősen megerősítjük idén az MSV Nemzetközi Gépipari Vásárt is, amelyet kibővítünk a Welding, FondEx, Profintech és Interprotec szakvásárokkal, vagyis a hegesztési, öntészeti és felületkezelési szakágazatokhoz tartozó technológiák, valamint a munkavédelem és a munkabiztonság területeivel kapcsolatos újdonságok bemutatásával.

A gépipari vásárt fogja még gazdagítani a beruházási lehetőségek és a régiófejlesztés nemzetközi vására is. A divatvásárokat, amelyek korábban a nagyközönség előtt is nyitva álltak, kizárólag szakmai látogatókat fogadó szakvásárokká alakítottuk át, amelyek így egyértelműen az üzleti megrendelésekre fókuszálnak. Az említett átcsoportosítások mellett komoly figyelmet szentelünk új vásártémák keresésének. Erről tanúskodik a tavaly először megrendezett művészeti vásár, vagy az idén márciusban debütált Motosalon is, amely a látogatók rendkívüli érdeklődését és a kiállítók igen pozitív visszhangját váltotta ki.

Ugyanakkor meglehetősen nehéz új kiállítási témákat találni, főként a jelenlegi, gazdasági szempontból nem túl kedvező időszakban. A kiválasztott szakágazatnak ugyanis megfelelően felkészültnek és erősnek kell lennie ahhoz, hogy működő piaca legyen, és a szakvásáron kiállítóként, illetve szakmai látogatóként megjelenjen. Az, hogy felkutassuk a termékeny lehetőségeket, és megtaláljuk a megfelelő időpontot, feladatunk és a tudásunk, szakmánk lényege is.

Egy olyan időszakban, amikor minden fillér elköltését százszor is meggondolják a cégek, vagyis a potenciális kiállítók, akkor mivel tudják meggyőzni őket arról, hogy márpedig kiállítani kell és érdemes.

Sehol máshol nem jön létre a kereskedelmi lehetőségek olyan rendkívüli koncentrációja, mint a szakvásárokon, és ezt az üzenetet minden hatékony kommunikációs eszközzel igyekszünk eljuttatni a vállalatoknak és vállalkozásoknak. A gazdaság jelenlegi fokozatos talpra állásának időszakában abban látom elsőrendű feladatunkat, hogy elnyerjük a cégek bizalmát és támogassuk, bizonyítsuk álláspontjukat, hogy a vásárokon való részvételüknek van, és a jövőben is lesz értelme. Ezért az általunk szervezett vásárkoncepciónak meg kell felelnie a mindenkori piaci helyzetnek, a piac követelményeinek, és jelentőséggel kell bírnia a kereskedelem számára is.

Részünkről ilyen, a jövőért tett lépésünknek tartom az új „P” pavilon megépítését, amely megfelel a szakvásárokkal szemben támasztott legszigorúbb követelményeknek is. Emellett vásáraink nemzetközi súlyának növelésével szeretnénk a kiállítók számára kompetens szakmai közönség jelenlétét biztosítani. A kiállítók részvételének gazdasági hatását igyekszünk testre szabott megoldásokkal előmozdítani és támogatni, többek között kedvező díjú, összevont szolgáltatásokat tartalmazó csomagok formájában. A cégek részvételi motivációját egyszerűbb regisztrációval és a kereskedelmi tevékenység teljes elektronizálásával szeretnénk ösztönözni.

Ennek közvetítésével a kiállító cégek „megtervezhetik” szakvásári megjelenésük arculatát, és a részünkről biztosított egyetlen partnerrel együttműködve azt közösen valósíthatják meg. Elsősorban kis- és közepes vállalatok számára kínálunk olyan szemináriumokat, amelyeken felkészítjük őket a szakvásáron történő részvételre, valamint a standokon részt vevő munkatársak számára is kínálunk tréningeket.

Mit kínál a Brnói Vásár a magyar kiállítók és látogatók számára, és mely brnói kiállítások népszerűek a magyar cégek, szakemberek körében?

A külföldi látogatók regisztrációja alapján elmondható, hogy a magyar szakemberek érdeklődése hagyományosan és stabilan elsősorban a gépipari vásárra összpontosul, továbbá a mezőgazdasági és erdészeti szakkiállításra, valamint az Autotecre, a haszonjárműveket, alkatrészeket bemutató vásárra. Jelentős számú látogatót vonz az élelmiszer-ipari vásár, az egészségügyi vásár, a divatvásár, és talán meglepő, de a sport témájú szakvásár is. Ezt mi a törekvéseink sikereként értékeljük: eltökélt célunk, hogy a Brnói Vásárváros fokozatosan átvegye Közép-Európa kiállítási és vásári központjának a szerepét.

Szabó Márton
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[16463] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés