Mobilitás

Mi lesz veled, járműipar?

Az eddigi legnagyobb átalakulása elé néz az ágazat

A globális járműipar a következő 15 évben a valaha volt legnagyobb átalakulás elé néz. A termelés és az értékesítés drámai módon áttolódik az ázsiai piacokra, Európában pedig 300 ezer munkahely kerül veszélybe. Eközben a kicsi, olcsón üzemeltethető autók egyre fontosabbakká válnak, ami az elektromos és hibrid járművek jelentős előretörését is elhozza majd. Ezek a változások gyökeresen alakíthatják át az autóipari vállalatok üzleti modelljeit és az ágazati együttműködési láncolatokat. Többek között ezekre figyelmeztet egy közelmúltban megjelent, a hazai járműipari beszállítók számára is izgalmas tanulmány.

hirdetés

A következő 15 évben az öt megatrend alakulása – a geopolitikai változások, a demográfiai változások, a fenntarthatóság, a mobilitás fejlődése, valamint a változó technológiák – hatalmas előrelépést jelent majd a járműipar fejlődésében. Ez tíz lényeges megállapításhoz vezet, melyek a Roland Berger Strategy Consultants által készített Járműipari kilátások 2025-re című tanulmányban jelentek meg idén márciusban. A világszerte működő 39 Roland Berger iroda szinte mindegyike részt vett a tanulmány elkészítésében.

A tanácsadók több mint 60 vezető járműipari szakértővel és más kapcsolódó szervezettel beszéltek világszerte. A Roland Berger az interjúkat az Amroppal, egy élenjáró, felsővezetőket felkutató fejvadász HR-céggel együttműködve készítette. A tanulmányban bemutatott trendeket összegezve Wolfgang Bernhart, a Roland Berger Strategy Consultants partnere és a tanulmány társszerzője megjegyezte: eltolódik az iparág súlypontja, megváltoznak az alaptechnológiák, a szervezeti felépítés új formái jönnek létre, az alkalmazottak új követelményeknek kell eleget tenniük, és új üzleti modellek alakulnak ki.

Miért éppen Ázsia?

Kritikus mértékű a szakképzett munkaerő hiánya Európában is
Kritikus mértékű a szakképzett munkaerő hiánya Európában is
Az ázsiai piacok felé való drámai eltolódásra lehet számítani – derült ki a tanulmányból. Ez a gyártóhelyeket és az értékesítést egyaránt érinti, miközben a vevők jelentős része ázsiai lesz, akik igényeiknek megfelelő különleges termékeket szeretnének. – E változás miatt körülbelül 300 ezer európai munkahely kerül veszélybe – teszi hozzá Wolfgang Bernhart, autóipari szakértő. Az Ázsiába való áttolódást erősíti az európai és az USA-beli szakképzett munkaerő jelentős hiánya. Mindkét gazdaság arra kényszerül, hogy kiaknázzon további, változatos hátterű munkavállalói forrásokat.

Kisautók, kis rezsivel

Az ázsiai kereslet támogatja az olcsó autókat, mint fontos belépési pontot, valamint általában a mini- és kisautókat (A és B kategória). A kisautók piaci részesedése növekszik a már bejáratott piacokon is, ahol változik az értékrend. A gyarapodó népesség és annak emelkedő jóléte mellett az autótulajdonosok száma növekszik a 2025-ig tartó időszakban. A növekedés Észak-Amerikában és Európában nem éri el az évi 1 százalékos globális átlagot, azonban az egyén mobilitás iránti vágya tovább nő a BRIC-országokban (Brazília, Oroszország, India és Kína), amelyek a jövőbeli piaci növekedés 83 százalékát teszik ki.

Az autótulajdonosok száma az előrejelzések szerint egyedül Kínában évi 36 százalékkal emelkedik. Ugyanakkor az autók tovább veszítenek vonzerejükből a fiatalabb generációk körében. – Az értékek radikális átalakulása a fejlett országokban kezdődik meg: A fiatalabbak számára az autó már nem lesz annyira státuszszimbólum, mint a múltban – állítja Philipp Grosse Kleimann, a Roland Berger Strategy Consultants partnere és a tanulmány társszerzője. Véleménye szerint a főbb városi területeken szükségtelenné válik az autótulajdonlás, ami a motorizáció visszaeséséhez vezet. Az új „öko” megoldások igény szerint biztosítanak autókat és más lehetőségeket a mobilitáshoz.

Megtankolni a konnektorral

Iparágakon átívelő perspektíva
Iparágakon átívelő perspektíva
A környezetbarát mobileszközök túlnyomó részét elektromos autók alkotják. Felük teljesen vagy részben elektromos meghajtású lesz. 2025-re az elektromos járművek az új járművek értékesítéséből 10 százalékos részesedéssel bírnak, a hibridek részesedése pedig eléri a 40 százalékot, míg a belsőégésű motorok részesedése még mindig 50 százalékot tesz majd ki. – Az elektromos meghajtás növekvő részesedése átformálja a jelenlegi mobilitás értékláncát az OEM és a szállítók számára, de a közművek és harmadik felek számára is – állítja Wolfgang Bernhart, a Roland Berger partnere. A tanulmány szerint sok jármű lesz tartósan online, azaz az interneten keresztül küld és fogad információkat.

A legfontosabb kérdés azonban csatlakoztathatóság. Jóval 2025 előtt az autók – vagy a vevők mobil eszközei – közvetlenül elérik az internetet online (navigációs) szolgáltatások céljából. – A fiatalabb generáció az autóknál a mobilitás egyéb eszközeivel való zökkenőmentes integrációt keresi a mobil eszközeikkel való gond nélküli csatlakoztathatósággal együtt – mondja Grosse Kleimann, járműipari szakértő. E trend eredményeképpen a járműipar közelít más iparágakhoz és az autóipari vállalatok vezetése számára „kötelező” lesz az iparágakon átívelő perspektíva szem előtt tartása.

Új üzleti modellek a gyártásban

A felhasználásban és a technológiákban bekövetkező változásokkal új üzleti modellek jönnek létre és új partnerek jelennek meg az értékláncban, amelyek átformálják a fennálló helyzetet, különösen akkor, ahol ezek más ágazatból érkeznek, nem a járműiparból. – Az új technológiák és vevők elérésének útjaként, továbbá a méretgazdaságosság biztosítására a járműipari vállalatok összetett partneri viszonyokat alakítanak ki – mondja Marcus Hoffmann, a Roland Berger igazgatója, a tanulmány harmadik társzerzője. Ezek az új üzleti modellek nem pusztán az autók eladásáról szólnak, hanem a szoftverek és a hardverek integrálásáról.

Változó szervezetek

A járműipari vállalatok, miközben keresik a megfelelő vállalati méretet és az új mérnököket, valamint más szakembereket, eltérnek a központosított szervezeti modelltől. Ehelyett működésük globális/lokális lesz, és egyesíti a globális működést a helyi igényekhez és szabályokhoz való alkalmazkodással. Az összevonások folyatódni fognak a szállítók között, miközben valószínűleg új eredeti eszköz- és alkatrészgyártók (OEM) bukkannak majd fel az iparágon belül és kívül egyaránt.

Útelágazásban

Személyre szabják az ember-gép kapcsolatot
Személyre szabják az ember-gép kapcsolatot
Mindezek eredményeképpen a Roland Berger három forgatókönyvet állított fel a várható megatrendek alapján: mindegyik forgatókönyv szélsőségesen ábrázolja a világot 2025-ben. A csúcstechnológiát alkalmazó (High-tech) forgatókönyv az autók olyan tulajdonságainak széles körét vetíti előre, melyek lehetővé teszik, hogy az autósok vezetés közben is csatlakozva maradjanak a hálózathoz, használják az internetet, és személyre szabják az ember-gép kapcsolatot. A takarékos (Budget) forgatókönyv olyan világot ír le, amelyikben a vevők vásárlóereje – az alacsony jövedelemnövekedéssel kombinált adóknak és inflációnak köszönhetően – lecsökken.

Az autók már kevésbé megfizethetők, és az autókra fordított pénz más kiadásokkal áll versenyben. A fenntarthatóság forgatókönyve egy olyan világot ír le, amelyikben a vevők viselkedését erőteljesen befolyásolják az előírások, a jogszabályok és az adók, ugyanakkor a besorolási ajánlások is. Bármelyik forgatókönyv valósuljon is meg: a vállalatok számára elengedhetetlen, hogy nyitottak és rugalmasak maradjanak. – A járműipari vállalatoknak és beszállítóiknak most kell szembenézniük a lehetőségekkel és a kihívásokkal, hogy az előttük álló út eredményes legyen – hívja fel a figyelmet Wolfgang Bernhart.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[89081] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés