hirdetés
hirdetés

Mi lesz az Opel három németországi üzemével?

Február közepén bombaként robbant a hír: az amerikai General Motors (GM) és a francia PSA megállapodásra készül az Opel autógyárnak a francia konszern által történő átvételéről. A tervek szerint maradnak a németországi gyárak, de a munkavállalók bizonytalanok.

hirdetés

Karl-Thomas Neumann, az Opel elnöke, (akit állítólag először ugyancsak meglepett az GM és a PSA között létrejövő megállapodás híre), a három, (nevezetesen rüsselsheimi, kaiserslauteni és eisenachi) üzemben tevékenykedő csaknem 20 ezer munkatárs részére írt levelében úgy fogalmazott, hogy a cég francia tulajdonba kerülése nyomán „esély nyílik egy európai bajnok teremtésére és 88 év, a GM-hez való tartozás után egy új, sikeres fejezetet lehet nyitni a történetünkben”. Neumann egy másik, a twitteren megjelent nyilatkozatában „elvileg értelmesnek” nevezte az Opelnek a PSA-hoz kerülését, ígéretet téve arra, hogy a cégvezetés „mindent meg fog tenni az Opel tartósan sikeres működése érdekében”. 

A munkatársaknak írt levélben Neumann hivatkozott Marry Barra, a GM elnöke és Dan Ammann, az Opel felügyelő-bizottsági elnöke február közepén lebonyolított rüsselsheimi találkozójára. A találkozón egyetértés volt arról, hogy „minden érdekelt megérti a célul tűzött tranzakció mögött álló ipari logikát”, s hogy az Opelnek a PSA-hoz való csatlakozásával Európa második legnagyobb autógyártója jön létre, csaknem 17 százalékos piaci részesedéssel.

A csúcsvezetők állítólag „nagyon konstruktív hangvételű” megbeszélésén szó volt arról is, hogyan védhetőek meg az Opel érdekei a PSA-val tervezett fúzió esetén”. Neumann mindenesetre biztosította a munkavállalói szervezeteket arról, hogy be fogják őket vonni a tervezett tranzakció részleteibe. 

Andrea Nahles (SPD), munkaügyi és szociális miniszter, a szövetségi kormány az ügyben nyilvánosan elsőként megszólaló tagja – elismerve, hogy a berlini kormányt is meglepetésként érte az Opel francia tulajdonba kerülésének lehetősége – sürgette a munkavállalói szervezeteknek az átvételről szóló tárgyalásokba való bevonását, továbbá követelte a három németországi üzem fenntartását, s azt, hogy – mint fogalmazott – „a rüsselsheimi központ őrizze meg az önállóságát, s ne váljon a francia fél fiókintézetévé”.   

Az Opel rüsselsheimi központja (forrás: ullstein bild)
Az Opel rüsselsheimi központja (forrás: ullstein bild)

Brigitte Zypries (SPD) szövetségi gazdasági és energetikai miniszter a hír bejelentésének másnapján kész tényként kezelte az Opel Peugeot által történő átvételét. Zypries azonban az ügy lényegét illetően nem átvételről, hanem összevonásról szeretne beszélni. „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a telephelyek biztosítva maradjanak, s mindenek előtt a kutatási tevékenység is Németországban maradjon. Ez a legfontosabb célkitűzésünk” – hangsúlyozta a miniszteri hivatalát alig pár héttel korábban átvett Zypries, amit a történetesen a kanadai miniszterelnök berlini látogatása során tartott sajtótájékoztatón Angela Merkel szövetségi kancellár is megerősített. Steffen Seibert kormányszóvivő már két nappal korábban arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy a PSA Peugeot Citroën vezetése találkozót kért a kancellártól a cég Opellel kapcsolatos terveinek ismertetése céljából, de erre egyelőre (az esetleges GM-PSA üzlet nyilvánosságra kerülése hetében) nem került sor. 

Nagy a bizonytalanság

Az Opel önállóságának megőrzését állítólag Mary Barra, a GM elnöke és Carlos Tavares, a Peugeot elnöke is megígérte, a tervezett átvétel híre ennek ellenére nagyfokú bizonytalanságot váltott ki a gyár munkatársai körében. Az aggodalmakat az az ígéret sem oszlatta el, hogy Karl-Thomas Neumann, az Opel elnöke hivatalában marad, ő pedig elutasította, hogy csökkentsék az autógyár alkalmazottjainak létszámát. Mindazonáltal erősen kérdéses, hogy a veszteséges európai üzletekből menekülő GM ígéreteiből mi lesz megvalósítható, elvégre az esetleges gyárbezárásokról és létszámleépítésekről már az új tulajdonosnak kell döntenie.

Clemens Fuest, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet elnöke óva intette a politikát attól, hogy beavatkozzon az Opel eladásáról folytatott tárgyalásokba. „Sem a francia, sem a német kormánynak sem lenne szabad beavatkoznia” – fogalmazott Fuest egy, a Reuters hírügynökségnek adott interjúban. „Az európai belső piac alapelveihez tartozik, hogy francia cégek átvehetnek német vállalatokat és viszont. A német munkavállalók érdekeinek képviselete a szakszervezetek, nem pedig a politika feladata.”

A szövetségi kormány ennek ellenére kijelölte Matthias Machnig gazdasági államtitkárt, (egykori türingiai gazdasági minisztert) a szövetségi kormány és az érintett tartományok (Hessen, Rajna-Pfalz, Türingia) közötti koordinációra, valamint az érintett vállalatok közötti tárgyalások figyelemmel kísérésére.

Elektromos autókat gyártanak majd

Egyes hírek szerint nem is biztos, hogy a Peugeot-t és a Citroënt magában foglaló PSA meg akarná vásárolni a német vállalatot, hanem a 2012-ben kötött kooperációs megállapodás elmélyítésére törekszik. A GM elnök-asszonya állítólag felajánlotta a PSA-nak megfelelő licencdíj fejében az amerikai konszern elektroplattformjának használatát, megjegyezve, hogy Karl-Thomas Neumann Opel-elnök terve szerint a márkának 2030-ig teljes egészében elektromos meghajtású autók gyártójává kellene átalakulnia. Ez a terv állítólag a francia cégvezetés elgondolásaitól sem idegen. A GM a Chevrolet Bolttal és az Opel Amperával máris két olyan elektromos meghajtású autóval jelentkezett a piacon, amelyekkel az egy töltéssel megtehető távolság eléri az 500 kilométert.

A rendelkezésre álló információk szerint arra lehet következtetni, hogy az Opelnek a franciák által történő átvétele még teljesen nyitott, annyi azonban bizonyos, hogy a PSA az Opel átvétele esetén ígéretet tett a németországi telephelyek és a munkahelyek megtartására.  „Bizonyossággá ez akkor válik, ha már eljutottak a szerződés aláírásához” – írta a „Bild am Sonntag”, de hogy egyáltalán összejön-e az üzlet, s ha igen, mikor, ezt ma még nem lehet megmondani”. Ugyanezen forrás szerint az Opel átvételéről szóló szerződést az érdekelt feleknek legkésőbb a március 9. és 19. között megrendezésre kerülő idei genfi autószalon idején kellene aláírniuk.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés