hirdetés
hirdetés

BME

Mérnököknek Audi

Járműszimulátor valódi járműben

Egyetlen kapcsolóval lehet átváltani a szimulátor üzemmód és a közúti forgalomban használható Audi TT Coupe között.

hirdetés

Magyarországon egyedülálló járműszimulátort fejlesztett ki a Műegyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara. Az oktatási és kutatási célokra egyaránt alkalmas rendszert – a Jármű, közelekedés és logisztika kutatóegyetemi program keretében – egy Audi TT Coupe tesztjármű bázisán valósították meg. A gépkocsit az Audi Hungária Motor Kft. bocsátotta a kar rendelkezésére. A rendszer különlegessége, hogy a szimulátor vezetőfülkéjét egy valódi jármű bázisán alakították ki, mégpedig úgy, hogy a szimulátor üzemmód és a teljes értékű közúti jármű között egyetlen kapcsolóval lehet átváltani.

A feladat megvalósítása során kihívást jelentett a jármű normál üzemképességének megtartása, hiszen a szimulátorfunkciókat oly módon kellett megvalósítani, hogy azok ne befolyásolják a jármű hagyományos módon történő használhatóságát, önálló mozgásképességét. Ezt a jármű kommunikációs hálózatának jelentős átalakításával oldották meg úgy, hogy szimulátor üzemmódban a jármű kommunikációs hálózata feletti kontrollt a beépített szimulátoregységek veszik át.

Ennek eredményeképpen, ha valaki az álló járművet a szimulált tesztpályán vezeti, minden fedélzeti egység pontosan úgy működik, mintha a jármű a valódi úton közlekedne: van motorhang, a műszerfal kijelzi az „aktuális” fordulatszámot, sebességet, hűtővíz-hőmérsékletet, lehet sebességet váltani stb. A szimulációs környezet járműdinamikai szoftvere egy nagy komplexitású programcsomag, a CarSim. Ez tartalmazza a gépjármű hajtásláncának, fékrendszerének, kormányrendszerének, kerekeinek, futóművének nagy bonyolultságú, validált modelljeit, továbbá képes valós idejű hardware-in-the-loop szimulációra.

A szimuláció során a valós időben érkező bejövő adatok segítségével a CarSim egy szintén valós idejű animációt készít a járműről és környezetéről, amit kivetít a jármű szélvédője elé, ezzel téve teljessé a vezetési élményt. A szimulátoregység jelenlegi funkcionalitásával lehetővé teszi a jármű hajtásláncelemeinek fejlesztését. A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar középtávú terveiben szerepel a jármű autonóm irányításának megvalósítása is, ahol a vezető nélkül irányított jármű magas szintű irányítási funkciók implementálását teszi majd lehetővé. A szimulátort az egyetemi oktatásban minden járműmérnök-hallgató használja majd. Ezen túlmenően a berendezés olyan új járműkutatások lehetőségét vetíti előre, amelyek további jelentős tudományos eredményeket indukálnak.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[100170] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés