hirdetés

Márkatörténet

Mérnöki csapat a javából

A PIM Professzionális Ipari Méréstechnika Kft. tudásbázisának megalapozása még a nyolcvanas években kezdődött, a rezgésdiagnosztikai tevékenység előzményei pedig a kilencvenes évek elejéig nyúlnak vissza. Nem sokkal később a szakmai portfólió másik lába, a termográfia is szilárd alapokra került. A 20 éves fennállását ünneplő cég alapító tulajdonosával, Rahne Eric géprezgés-diagnosztikai, termográfiai, valamint igazságügyi szakértővel beszélgettünk.

hirdetés

Mi volt az a szakmai indíttatás, amely egy ipari méréstechnikai cég megalapításához vezetett egy az NDK-ban felnőtt, aztán diákcsereprogram révén magyarországi egyetemen tanult, végül nálunk letelepedett fiatalembert? Hogyan kezdődött a PIM karrierje?

Már az általános iskolától kezdve elsősorban a természettudományos tárgyak érdekeltek, és ennek későbbi szakmai kibontakoztatását nagyban segítette, hogy a dessaui általános iskola és a későbbi hallei gimnázium kiváló tanárai a logikára, a gondolkodásra helyezték a súlyt. Erre a látásmódra az ipari diagnosztikában nagy szükség van, amikor több tudományterület, elsősorban a méréstechnika és a gépészet tudáshalmazából, összefüggéseiből kell a megfelelő következtetéseket levonni például egy gép meghibásodásával kapcsolatban. Magyarországon kiváló volt a táptalaj a kilencvenes évek első felében a gépek állapotát a mért rezgések alapján megítélő és rengeteg kézzel fogható hasznot hozó rezgésdiagnosztika elterjesztésére, hiszen az igény halmozottan mutatkozott. Ekkor már elérhetők voltak a nyugati gyártók eszközei, amelyekből komplett és komplex megoldásokat lehetett összeállítani. A Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki Karán a műszerszak elvégzése után német gyártók képviselőjeként lehetőségem nyílott arra, hogy közreműködjek a modern ipari mérések bevezetésében: a tranziens rekorderek használata, a számítógéppel egybeépített szupergyors sokcsatornás mérőműszerek, az azonnali spektrumkiértékelés egyedülállónak számított ebben az időben Magyarországon. 1997-ben bővült a feladatkör a termográfiával, azaz különféle problémák, hibaforrások hőképfelvételek kiértékelésével történő felderítésével, amikor a híres Carl Zeiss cégcsoporthoz tartozó Jenoptik legmagasabb szintű hőkamerai képviseletét is rám bízták.

Rahne Eric, a PIM Kft. alapító tulajdonosa (forrás: PIM)
Rahne Eric, a PIM Kft. alapító tulajdonosa (forrás: PIM)

Ekkor sikerült megvalósítani a tulajdonképpeni álmomat, a cégektől és más korlátoktól független szakmai munka megszervezésével, az akkor még betéti társaság keretei között működő PIM megalapításával. A családi vállalkozás az első három évben mellékfoglalkozást jelentett számomra, de hamar kiderült, hogy a cég sikere révén folyton bővülő munkavolumen teljes embert kíván. Ráadásul az egyre jelentősebb megbízásaink, a növekvő szakemberlétszámunk „komolyabb” társasági formát várt el, így jött létre a bt. mint jogelőd alapjain 2004-ben a PIM Professzionális Ipari Méréstechnika Kft.

Milyen főbb momentumok jellemezték a fejlődést napjainkig? Melyek voltak a mérföldkövek a PIM Kft. az eredményeket látva nyugodtan mondhatjuk sikertörténetében?

A PIM-et mindig is a folyamatos szakmai fejlődés jellemezte, és bár kétségtelenül voltak kiugró pillanatok a cég életében, de az, hogy két évtized múltán is pénzügyileg stabil, több százezer eurós projekteket előfinanszírozni képes, a 3-4 munkatársunknak biztonságot teremtő, független vállalkozás vagyunk, ez az alapelveink következetes betartásának köszönhető, nem pedig a nagy meglódulásoknak.

Ha mégis ki szeretnék emelni néhány fontos mozzanatot a cég történetéből, akkor a kft. megalakulásán felül feltétlenül meg kell említeni a gépdiagnosztikai és termográfiai szakmai képzések ezredfordulós elindítását. Ezeken a tanfolyamainkon máig közel kétezer hallgatónak adtuk át a tudásunkat. Szintén fontos állomás, hogy 2002 óta kereskedelmi termékünk – és ma már az ötödik generációnál tart – az általunk kifejlesztett rezgésdiagnosztikai oktatópad. Először csak a saját képzéseinkhez szántuk, később több mint hatvan példányban széles nemzetközi színtéren értékesítettük a mára 50 kilósról 23 kilósra karcsúsodott, ám többet tudó és CE-minősítéssel rendelkező eszközt. Az utóbbi években pedig négy saját fejlesztésű, önálló szakmai weboldalt üzemeltetünk.

VidDemo oktató próbapadok végszerelés-ellenőrzés közben a PIM oktatótermében
VidDemo oktató próbapadok végszerelés-ellenőrzés közben a PIM oktatótermében

Hogyan épül fel jelenleg a PIM termék- és szolgáltatáskínálata?

A tevékenységünknek egyaránt mintegy harmadát teszi ki a szolgáltatás, a műszerek forgalmazása, illetve az oktatás. Egymást kiegészítő cégeket képviselünk, tehát nem jelent problémát, hogy például egy rezgésmérő műszer működtetéséhez érzékelőre van szükség. Ha rendszerintegrátorként a termékpalettán hézagot tapasztalunk, a képviselt vállalatoknak hiányzik a portfóliójából valamely szükséges összetevő, akkor azt magunk fejlesztjük ki.

Egyébként a cégalapítástól végigkíséri a tevékenységünket, hogy nem kereskedők, nem webshopot üzemeltetők vagyunk, hanem egy mérnöki csapat, amelynek munkáját kettős alapelv határozza meg. Először is kizárólag azokon a szakmai területeken nyújtunk szakértői szolgáltatást, amely területeket a legkorszerűbb termékekkel le is fedjük. Ehhez mintegy 250 millió forint értékű, komplex feladatok elvégzésére is alkalmas saját műszerparkkal rendelkezünk. Az előbbiek fordítottja is igaz: amely diagnosztikai termékek tőlünk kerülnek a megrendelőkhöz, azokhoz kiterjedt szolgáltatáscsomagot kínálunk. Aki a PIM-től vásárol eszközt, annak életszerű kiválasztási tanácsokat adunk, csak a nálunk már bevált megoldásokat népszerűsítjük, a megfelelő minőség érdekében a termékhez tartozó kézikönyv, PC- és készülékszoftver fordítását saját magunk készítjük el. A legnagyobb pluszként azt emelném ki, hogy a saját szakmai tapasztalatainkat adjuk az eszköz használatához, és nem pusztán a kezeléséhez, hanem elméleti és gyakorlati háttérrel segítjük a teljes diagnosztikai tevékenység elvégzését is.

Kik a PIM legnagyobb ügyfelei, és tipikusan milyen területekről veszik igénybe a szolgáltatásait?

A magyar ügyfélkörünk gyakorlatilag minden nagyobb energiaipari, számtalan nehézipari, egy cég kivételével az összes magyar autóipai cégóriást, valamint szinte valamennyi egyetemi és főiskolai intézményt magában foglalja. Ezen túl megszámolhatatlan kisebb-nagyobb gépdiagnosztikai, gépszervizeléssel vagy éppen termográfiával foglalkozó cég is a vevőink között található.

Mire a legbüszkébb az alapító cégének huszadik születésnapján?

Mindenképpen nagy eredmény, hogy két évtized elteltével is meg tudtuk tartani a függetlenségünket. Egyetlen általuk képviselt cégtől sem függünk, soha sem volt banki hitelünk, és még csak pályázati támogatást sem vettünk igénybe. Folyamatos szakmai fejlődésünknek köszönhetően – kis cégméretünk ellenére is – ma a rezgésdiagnosztikában Magyarországon az első öt legmagasabban jegyzett szereplő között vagyunk, a termográfia területén pedig még ennél is előrébb tartunk. Az is nagy eredmény, hogy fejlesztéseinkből rendre értékesített termékek lettek, nemcsak a már említett rezgésdiagnosztikai próbapad esetében, hanem például tucatnyi külföldi és több mint negyven magyar megrendelésre szállítottuk a VibMinder/VibMinderPro elnevezésű rezgésmérő/adatgyűjtő műszerünket.

2002 óta sorozatgyártásban készülnek a saját fejlesztésű VibMinder műszerek
2002 óta sorozatgyártásban készülnek a saját fejlesztésű VibMinder műszerek

Az egyik olyan munkánk, amelyre különösen büszkék lehetünk, a paksi atomerőmű legkritikusabb területén, a primer körben zajlott. Az itt működő nagy szivattyúk karimáin a csavaroknak a szerelést követő, a tömítés szempontjából kifogástalan, ugyanakkor a korábbiaknál kevesebb időt felemésztő meghúzási megoldásának kidolgozását bízták ránk. Korábban a 10 cm-es átmérőjű csavarokat egyenként húzták meg, és a megfeszítés mértékére információt adó nyúlást mechanikai mérőórával mérték. Az eredetileg soklépéses folyamatot több kötőelem egyidejű hidraulikus meghúzásával és párhuzamos visszamérésével váltottuk ki. Az egy időben több csavaron végzett, 1 mikrométeres pontosságú mérőfejes visszamérés saját ötletből nőtt ki, az érzékelő, a digitalizáció, a kommunikáció és a szoftver is saját fejlesztés, egyedül az ipari PC kereskedelmi elem a rendszerben. Korábban egy szivattyúnál egy teljes műszakot vett igénybe az összes csavar megfelelő meghúzása, a mi módszerünkkel műszakonként akár két szivattyú szerelési lépését lehet elvégezni, méghozzá garantáltan hibamentesen. A folyamat a fejlesztésünknek köszönhetően teljes mértékben dokumentált, az üzemeltetők automatikus mérési protokollt kapnak, amelyben idődiagram is rendelkezésre áll minden egyes csavarról.

Miben látja a vállalkozás jövőbeli fejlődésének kulcsát?

A termográfiai pozíciónk megtartásához, a rezgésdiagnosztika területén pedig az előbbre lépéshez többek között a fiatal, rátermett, megfelelő affinitású kollégákkal való bővülés járulhat hozzá. Ez sajnos nem egyszerű feladat az oktatásból kikerülők igen változó szakmai előképzettsége, a jelen oktatás gyakran elégtelen színvonala és sokszor Amerikából átvett (vitatható) jellegzetességei miatt. Minden évben folyik nálunk műszerfejlesztés, raktárkészlet-bővítés, ami szintén elengedhetetlen a jövőre nézve. Ehhez járul még, hogy az elkövetkező időkben sokat szeretnénk fejlődni két, eddig kevésbé a fókuszban lévő szakmai területen, a zajelemzésben és a rázógépes mérésekben is.

Miként képzelhető el az adatgyűjtés, az adatfeldolgozás holnapja az ipari méréstechnikában, hogyan kapcsolódik a big data, az ipar 4.0, az IoT, a fenntarthatóság manapság nap mint nap emlegetett kérdésköréhez?

A szakterület jövőjét illetően úgy gondolom, túl sok technológiai újítás nem születik az ipar 4.0 égisze alatt, a jelenlegi fejlesztések inkább csak összefoglalják az eddigi tudást. Például a decentralizált adatgyűjtő rendszereink korántsem újak, mindig is akár felhőalapúnak is nevezhettük volna őket, de ezt a fogalmat néhány évvel ezelőtt nem is ismertük. Már tíz évvel ezelőtt is foglalkoztunk vezeték nélküli adatgyűjtéssel, de az akkori próbálkozásunkhoz még nem állt rendelkezésre megfelelő technológia; ma már ez megoldott.

A paksi csavarmeghúzó rendszer első prototípusa
A paksi csavarmeghúzó rendszer első prototípusa

Véleményem szerint feleslegesen nem kell adatot gyűjteni, és akkor nem jelentkezik big data probléma sem. Csak azoknak a pillanatoknak a rögzítése szükséges, amikor fontos események zajlanak. Meg kell tanulnunk gazdálkodni az erőforrásainkkal, nem irdatlan mennyiségű adatot, hanem információt kell tárolni. A big data helyett smart information kell.

Az kétségtelen tény, hogy a szakértelemmel végzett műszaki diagnosztika nagyban hozzájárul a fenntarthatósághoz. Lehetővé teszi, hogy csak akkor karbantartsunk, amikor kell, és csak azt, amit kell. De ne túl későn, mert a késlekedésnek súlyos következményei lehetnek. Az intelligens karbantartás kifejezetten környezetvédő. A ritkább javításhoz kevesebb és kisebb költségű alkatrész és kevesebb környezetszennyező kenőanyag kell, az időben végzett hibaelhárítással kevesebb selejt termelődik. A teljes körű hatékonysághoz tartozik az is, hogy a PIM Kft. 2004 óta tanúsított minőségirányítási rendszerének éppen most volt az auditja, és azt már az új MSZ EN ISO 9001 2015 alapján, az MSZ EN ISO 14001:2015 környezetközpontú irányítási rendszerrel bővítve üzemeltetjük.

PIM Kft.: 20 év számokban

Szolgáltatások

  • 61 ezer egyedi termográfiai felvétel
  • 300 termográfiai szakértés
  • 144 ezer egyedi gépdiagnosztikai mérés
  • 2000 gépdiagnosztikai szakértés
  • 3000 helyszíni dinamikus egyensúlyozás
  • 2000 lézeres tengelybeállítás
  • 100 lézeres gépgeometria-bemérés

Termékértékesítések

  • 359 rezgésmérő/-elemző műszer
  • 174 radiometriai hőkamera
  • 5600 érzékelő/jeladó/távadó
  • 94 lézeres gépbeállító műszer
  • 212 táblaműszer (kijelző/szabályozó)
  • 1400 telepített mérőcsatorna

Szakmai tevékenységek

  • 116 szaklapban publikált szakmai cikk
  • 45 interneten publikált szakmai cikk
  • 4 teljes körű, önálló szakmai weboldal
  • 17-féle szakmai tanfolyam 611 oldalnyi tananyaggal
  • 146 megtartott szakmai tanfolyam 1854 résztvevővel
  • 36 előadás szakmai konferencián

Egyéb mutatók

  • 12 ezer egyedi árajánlat
  • 6000 egyedi üzletkötés
  • 6500 magyar ügyfél
  • 2,5 milliárd forint nettó összbevétel
Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[202925] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés