hirdetés
hirdetés

Karrier

Mérd fel és képezd!

A termelésben jelentkező munkaerőhiány megoldandó problémájára kifizetődő megoldás lehet a dolgozók vezetői képességeinek felmérése, majd fejlesztése. Van olyan módszer, amellyel a kiválasztás konkrét számok alapján történik. 

hirdetés

"Ma a munkaerő-megtartás nagyon komolyan felértékelődik. Azt látjuk, hogy a felmondások mögött sokszor nem a bérek színvonala a legfőbb indok, hanem az, hogy a dolgozó nem érzi jól magát a munkahelyén. Az alkalmazottak jó közérzetének legfőbb alakítói a munkájukat közvetlenül irányító gyártási/termelési vezetők. Sok esetben ezek a vezetők azonban a szakmai tehetségük és nem a vezetői képességeik alapján kerültek kiválasztásra. A jó hír az, hogy a vezetői kompetenciák nagyon jól mérhetők és fejleszthetők, tehát a helyzet megváltoztatható" – mondja Ujváry András, az Exline Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója.

A szakember már a műszakvezetői szinten is gondnak látja a munkaerőhiányt, éppen ezért véleménye szerint nagyon felértékelődik a már meglévő munkaerőből képzett, kiválasztott vezető szerepe. "Meg kell találni a vállalatoknál azokat a tehetségeket, akik alkalmasak vezetőnek. Számukra aztán lehetőséget kell biztosítani arra, hogy továbbképezhessék magukat és még jobbak lehessenek" – mondja a szakember.

Mérhető és érthető

A kompetenciafejlesztésekkel kapcsolatban gyakran felmerül a kritika, hogy nehezen mérhető konkrét számokkal a folyamat, a gyártásban pontos számokkal és eredményekkel dolgozó mérnökök számára nem kézzelfogható az eredmény.

"Olyan tanácsadót, céget érdemes választani a kiválasztási feladatra, amely mérhetővé teszi a folyamatot. Ha ez megvan, a megrendelők kilencvenkilenc százalékban egyetértenek a kiválasztás tesztjeinek eredményeivel, számukra is meggyőző ez a módszer" – mondja Ujváry András.

Léteznek ugyanis olyan mérőeszközök – például az osztrák Vienna Test System –, amellyel a számok nyelvén is pontosan kifejezhetők a munkatársak kompetenciái. A teszteléses mérés során a munkatársban rejlő potenciált, motivációt, teljesítménnyel, minőségi teljesítéssel kapcsolatos kompetenciákat, frusztrációs toleranciát, rugalmasságot, alkalmazkodást, együttműködést, illetve olyan fontos társas és egyéni személyiségdimenziókat tudnak felmérni, amelyek döntő jelentőségűek lehetnek az elvárt viselkedéses jellemzők fejlesztésekor, kialakításakor. A tesztelést a kollégák a saját számítógépükön, munkahelyükön egyénileg töltik ki, a szakmai támogatást, az infrastruktúrát a tanácsadó biztosítja. A mérés eredményeit egyéni és csoportszintű statisztikai és tartalomelemzéses riportokban, írásos és szóbeli konzultáción kapja meg a vezető.

A mérésekkel világosan kiderül, kik azok, akik bár jó szakemberek, sosem lehet belőlük jó vezető, meg lehet találni azokat, akik „készen” vannak egy ilyen pozícióra és azokat is, akik némi fejlesztéssel és képzéssel szintén alkalmasak lehetnek a belső vezetői feladatok betöltésére.

A képző kiválasztásakor érdemes arra is figyelni, hogy az illető értse a képzettek: műszakvezetők, termeléstervezők „nyelvét”. Gondolkodásuk pontos ismerete jelentős előny egy szervezetfejlesztési, kiválasztási folyamat sikerében.

Nagy segítség a vezetőnek

Ujvary András úgy látja, ma elengedhetetlen, hogy a vezetők megfelelően kezeljék a dolgozókat, azok megbecsülve és jól érezzék magukat mind a pozíciójukban, mind a munkahelyi környezetben.

„További haszon, hogy a belülről történő kiválasztással egy műszakvezetői pozícióra például olyan embereket képezhetünk, akik nem a végrehajtó szemléletet, hanem a gondolkodó, gazda szemléletet képviselik. A termelés biztonsága érdekében ez elengedhetetlen. Így végül még a selejt is kevesebb lesz, de az adott műszakvezető felelősségi körében dolgozók hozzáállása is változik” – mondja.

Habár a kiválasztás és a fejlesztés idő is energiaigényes folyamat, nem érdemes halogatni, mert egy jól levezényelt és mérhető program alapjaiban változtathatja meg a cég működését.

Kárpáti Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés