hirdetés
hirdetés

Önvezető járművek

Megvalósul az autonóm teherszállítás

A címben olvasható szlogennel mutatta be a Volvo önvezető teherszállító járművét. Kamion? Inkább egy sportautó!

hirdetés

Az elektromos járművet a rövidtávú és rendszeres utakra tervezték, olyan helyszíneken, amelyek sűrűn beépítettek, mint a kikötők vagy a logisztikai központok. A kikötők környékén a konténerek mozgatása bonyolult és sok munkát igénylő feladat. Ennek a folyamatnak az egyszerűsítésére született meg az új koncepciójármű. A kamion akkumulátorról működik, és nemhogy nem igényel sofőrt, de a tervezők még fülkét sem alakítottak ki az emberi vezető számára. Ami különlegessé teszi, hogy az eddigi, főleg hosszú utakra tervezett önvezető kamionokkal ellentétben inkább rövid távokra, sűrűn beépített környékre fejlesztették.

Vera, a Volvo autonóm szállítmányozási járműve (Forrás: VolvoTrucks)
Vera, a Volvo autonóm szállítmányozási járműve (Forrás: VolvoTrucks)

Az önvezető kamion technológiája

A szerkezet harminckettő tonnáig terhelhető, a felhőalapú kommunikációs rendszer jelzi a járműnek, hogy mit honnan és hová kell szállítania, amit innentől önállóan elvégez. A szállítmányozást autonóm elektromos járművek kezelik, amelyek kifinomult rendszerrel rendelkeznek az autonóm közlekedéshez. Minden jármű alacsony sebességgel működik és egy centiméteres távolságban érzékeli a környezetét. Minden egyes Vera egy vezérlőközponthoz van csatlakoztatva, ez a közlekedési irányító központ folyamatosan figyelemmel kíséri a szállítás előrehaladását, az egyes járművek helyzetét, az akkumulátorok töltését, a terhelést, a szolgáltatási követelményeket és számos más paramétert, miközben a járművek egymással is kapcsolatban vannak.

A Vera egy önálló, elektromos jármű, amely jelentősen kevesebb kipufogógáz-kibocsátással és alacsony zajszinttel működik. A vezérlést és felügyeletet egy vezérlőközpont végzi, a közlekedést biztonságosabbá, tisztábbá és hatékonyabbá teszi. A Vera a Volvo Trucks és a DFDS logisztikai cég együttműködésének az eredménye. A jármű egy integrált megoldás részét képezi, amely logisztikai központból egy svédországi kikötői terminálba szállítja a konténereket. A Vera a közlekedési és logisztikai műveletek optimális áramlása érdekében három nagy technológiai terület előnyeit ötvözi –  az automatizálást, a gépek közötti kommunikációt és az elektromobilitást. A jármű teljesen elektromos, alacsony zajszinttel. A hajtómű és az akkumulátor ugyanolyan típusú, mint a Volvo Trucks elektromos teherautójában.

Design-magyarázat

A vezetőfülke hiánya valószínűleg a Vera legjelentősebb tervezési jellemzője, de ha közelebbről megvizsgáljuk, akkor számos kisebb, kifinomult tulajdonságot tárhatunk fel, amelyet nagyon tudatosan terveztek meg a Volvo mérnökei. A jármű testét úgy alakították ki, hogy hangsúlyozza a magas funkcionalitást. Az elülső „agyból” a vonalvezetés követi a „gerincét” a jármű tetején. Ezek kiemelik a kasztni belsejében lévő elektromosságot és autonóm technológiát. A "héjon" LED-es lámpák és több mint harminc különböző érzékelő került elhelyezésre úgy, hogy teljesítsék a funkcióikat, de ugyanakkor belesimulnak a letisztult formavilágba. A kontrasztos színek kiemelik a jármű különböző tulajdonságait. A sötét részek erősítik a műszaki szempontokat, míg a könnyebb részek megközelíthetőbbé és emberiebbé teszik a járművet. A nyereg forgatólemeze a jármű tetején helyezkedik el, ez köti össze az önjáró elektromos technológiát a szállítmánnyal. A forgató lemez felülete matt, robosztus megjelenésű, ami a nagy kapacitást és az erős kopásállóságát mutatja.

Vera, a Volvo autonóm szállítmányozási járműve (Forrás: VolvoTrucks)
Vera, a Volvo autonóm szállítmányozási járműve (Forrás: VolvoTrucks)

Vera emberekkel dolgozik

A kiindulási pontként az ügyfelek költségeinek csökkentése érdekében a tervezőcsapat megvizsgálta az automatizálás, a gépek közötti kommunikáció és az elektromobilitás által kínált lehetőségeket, és kidolgozta a Vera koncepcióját: egy autonóm, teljesen elektromos járművet, amely integrálódhat bonyolultabb logisztikai rendszerekbe is.

Még akkor is, ha a Verának nincs vezetője, kölcsönhatásba lép az emberekkel, segíti a munkájukat a hatékonyabb logisztikai rendszerek létrehozása érdekében. „Olyan dolgot akartunk létrehozni, amely a kabin nélküli járművekre vonatkozó szabványt határozza meg. Visszatekintve egyértelmű, hogy a korábbi vázlatok közül több sportosabb volt a végeredményhez képest. Fontos volt számunkra, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, hogy Vera úgy nézzen ki, mint egy közlekedési jármű, mint egy versenyautó, egy fűnyíró, egy robotporszívó vagy egy távoli vezérlésű autó egy vidámparkban. Összességében több száz vázlatot készítettünk, mind papíron, mind számítógépen, mielőtt összeállt az összes részlet” – mutatta be a koncepciót Mikael Karlsson, a Volvo önvezető megoldásainak alelnöke.

Trapp Henci
a szerző cikkei

(forrás: Volvo Trucks/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés