hirdetés
hirdetés

Német elektromobilitás

Meglesz az egymillió?

2013 derekáig Németországban alig néhány ezer darab elektromos meghajtású gépkocsit hoztak forgalomba. A szövetségi kancellár továbbra is tartja magát ahhoz a célkitűzéshez, hogy 2020-ban egymillió elektromos meghajtású autó fusson a német utakon.

hirdetés

Egy május végén Berlinben rendezett nemzetközi konferencián Merkel kancellár kijelentette, az egymillió darabos cél eléréséhez határokon átnyúló szoros kooperációra van szükség. „Az elektromobilitás átfogó együttműködést követel mind az ágazatokon, mind a határokon átnyúlóan annak érdekében, hogy a mobilitás lehetőség szerint világméretekben a lehető legklímabarátabbá váljon”, mondta a kormányfő.

Az elektromos meghajtású autók eddigi rendkívül alacsony értékesítési darabszáma alapján egyre többen kételkednek az egymilliós cél megvalósulásában. Kétségtelen, a német autógyárak a jövő év végéig 16 új elektromos modellt terveznek forgalomba hozni, s Peter Ramsauer (CSU) szövetségi közlekedési miniszter is bizakodó. Ha szélesedik a kínálat, azt a kereslet is követni fogja, véli a bajor politikus, aki szerint „szkepszis helyett átszellemültségre” („Begeisterung”-ra) van szükség. Az elmúlt években jelentős lépések történtek az elektromobilitás útján, de ez az út jóval rögösebb, mint azt korábban feltételezték. Nagy kérdés, hogy mikor érik meg az idő ahhoz, hogy az elektromos meghajtású autók hétköznapi használati tárggyá (sokak számára megfizethetővé) váljon; úgy, hogy a szövetségi kormány továbbra is elutasítja az elektromos autók térnyerésének vásárlási kedvezményekkel történő ösztönzését (ellentétben azzal, ahogy az némely országokban történik).

Az elektromos meghajtású gépkocsik térnyeréséhez szükséges feltételek megteremtésében továbbra sem lehet áttörésről beszélni
Az elektromos meghajtású gépkocsik térnyeréséhez szükséges feltételek megteremtésében továbbra sem lehet áttörésről beszélni

Philipp Rösler liberális párti gazdasági miniszter egy, a Rheinische Post című napilapnak adott nyilatkozatában „nagyobb megbízhatóságra” szólította fel az ipart, mert – mint fogalmazott - „az elektromobilitással kapcsolatos céljaink csak akkor elérhetőek, ha az ipar betartja ígéreteit”. Véleménye szerint az elektromos meghajtású modelleknek lendületesebben kellene piacra kerülniük, annál is inkább, mert „az ipar ígérete szerint 17 milliárd eurót kíván az alternatív meghajtás németországi kutatására és fejlesztésére” fordítani.

Az alapvető kihívások nem változtak: az akkumulátorok drágák, emiatt az elektromos meghajtás költségei továbbra is jóval meghaladják a hagyományos gépkocsik vásárlásával és fenntartásával járó költségeket. Henning Kagermann, a nemzeti elektromobilitási platform elnöke szerint ennek ellenére elérhető az egymillió darabos célkitűzés; megjegyezve, hogy ennek megvalósulása nagyban függ az olajártól, az áramártól és az akkumulátorok árától. „Az akkumulátorok 20 százalékos árcsökkenése 2020-ig 250 ezerrel több elektromos autót jelentene”, véli Kagermann.

A platform elnöke – a szövetségi kormánnyal egyetértve – elutasítja az elektromos meghajtású autók állami forrásokból történő támogatását. Egy tévéinterjúban úgy fogalmazott, hogy inkább közbeszerzési programokkal és a leírási szabályok módosításával „kellene nagyobb mennyiséghez eljutni”. Véleménye szerint 2015 és 2017 között elektromos meghajtású gépkocsik százezreit hozzák forgalomba, s majd az akkori tapasztalatok birtokában kellene értékelni a helyzetet, nem kizárva, hogy a vásárlási prémiumok gondolatát is újra meg kell majd vitatni.

Ferdinand Dudenhöffer, a neves járműipari szakértő ezzel szemben élesen bírálta a „németországi elektromobilitás szempontjából rossz kormányzati politikát”. „Véleményem szerint nem sikerülhet az elkövetkező tíz évben Németországban az elektromobilitást mozgásba hozni”, figyelmeztetett a duisburgi-esseni egyetem kutatóintézeti igazgatója. „A kormányprogramok túlságosan elaprózottak és emiatt elmaradnak azok hatásai”, figyelmeztetett, majd hozzátette: „Apró projektecskékkel nem lesz fellendülés. Hiányzik az elektromobilitás demonstrálása (bemutatása és elfogadtatása – J. I.) a polgárok körében”.

Hiányoznak a megfelelő töltőállomások, s továbbra is problémát jelent, hogy rendkívül rövid az egy feltöltéssel megtehető távolság hossza, idézi a Frankfurter Allgemeine Zeitung a professzor nyilatkozatát. Emellett az elektromos autók még mindig jóval drágábbak, mint a hagyományos járművek; egyszóval az elektromos meghajtású gépkocsik térnyeréséhez szükséges feltételek megteremtésében továbbra sem lehet áttörésről beszélni.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[132507] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés