hirdetés
hirdetés

Air Force One

Már a következő utáni elnöki különgépet tervezik

Hiperszonikus meghajtású lehet az Egyesült Államok vezetőjének utaztatásáért felelős következő repülő utódja. Fürgeségének titka motorjának kombinált kialakítása lehet.

hirdetés

Egy Hermeus nevű, georgiai légiközlekedési startup bejelentette, hogy hiperszonikus repülőgép-hajtóművének továbbfejlesztéséhez szerződést kötött az Egyesült Államok Légierejével. A dokumentum tulajdonképpen az elnöki különgép (Air Force One) egyik majdani „szívének” megépítésével bízza meg a vállalkozást.

A motor akár Mach 5-ös (6125 kilométer per órás) sebességre is felgyorsíthatja majd a rangos gépmadarat, amellyel így az USA elnöke New Yorkból Londonba a jelenlegi 7 óra helyett akár 90 perc alatt is eljuthat(na).

A bizonyos fejlettségi fokon már le is tesztelt szerkezet teljesítményének titka a kombinált ciklusú turbóventilátoros kialakítása, amely egy normál turbóventilátoros, valamint egy torlósugaras hajtóművet egyesít magában. A normál turbóventilátoros motor az elöl beszívott, hátul pedig a kipufogógázokkal együtt erőteljesen kifújt levegővel generál tolóerőt a repülő számára. A torlósugaras hajtómű csak még több levegőt gyömöszöl a motorba, és így a tolóerőt is növeli. A bökkenő csak annyi, hogy a torlósugaras hajtóművekben nincs mozgó alkatrész, a kompressziót az elölről nagy sebességgel beérkező levegő hajtóműben való összesűrűsödése okozza. Ez annyit jelent, hogy a repülőnek már alapból hasítania kell, hogy a torlósugaras motor működésbe léphessen.

A hajtómű (Forrás: Hermeus)
A hajtómű (Forrás: Hermeus)

Egy kombinált ciklusú motorral felszerelt repülőgép szokványos társaihoz hasonlóan a hajtóművet turbóventilátoros módra állítva szállhatna fel a kifutópályáról a fellegekbe, ahol aztán torlósugaras üzemmódra váltva megtöbbszörözhetné a sebességét. Amikor landolásra kerül a sor, ismét vissza lehetne állítani turbóventilátoros állapotba a szerkezetet.

A megbízás ütemezése egyébként meglehetősen furcsa, hiszen még a soron következő elnöki különgép is csak 2024-ben fog szolgálatba lépni. Az Air Force One szerepét egy átalakított Boeing 747-es fogja betölteni, és ha minden jól megy, minimum 30 évig nem is fog visszavonulni. Mind ennek fényében nem lenne csoda, ha a Hermeus technológiája egyéb vadonatúj modellekben már sokkal korábban felütné a fejét.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Mechanics)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés