hirdetés
hirdetés

Stratolaunch

Levegőbe emelkedett a világ legnagyobb repülője

A katamaránszerű kialakítású gép leendő munkaköre koránt sem nevezhető mindennaposnak.

hirdetés

A kaliforniai Mojave Air and Space Port űrkikötőből szombaton először emelkedett levegőbe a világ jelenleg legnagyobb repülőgépe. 150 perces próbaútja alatt 117 méter fesztávolságú szárnyain a Stratolaunch közel 5200 méter magasra merészkedett. A tesztrepülés folyamán kicsivel 300 kilométer per óra fölött érte el a csúcssebességét.

A gép megépítése nyolc évig tartott. Maximális felszállósúlya 590 tonna. Alumínium helyett egy bizonyos szénszálas anyagból építették meg. Hat Pratt & Whitney-hajtóművét és 28 kerekes futóművét eredetileg Boeing 747-ekhez tervezték. A monstrum felépítése relatíve szokatlan, viszont így tud leginkább megfelelni a rendeltetésének.

Stratolaunch (Forrás: Stratolaunch)

A Stratolaunch elméletileg 250 tonnás műholdszállító rakétákat fog a levegőbe cipelni, hogy aztán a sztratoszférában útnak eressze őket. A rakéták hajtóműveinek beindítására csak a nagyjából tíz kilométeres utazómagasságon fog sor kerülni.

A technika számos előnnyel rendelkezik a „kilövőállásos” módszerhez képest.

Először is kilövőállásokból kevés van, és ezért nehéz időpontot szerezni a használatukra, a Stratolaunchcsal viszont a felszálláshoz sok repülőteret (a gép terjedelme persze szűkíti a számot) igénybe lehet venni. A koncepció emellett üzemanyag-takarékos, vagyis költséghatékonyabb. Fontos pozitívum még, hogy az ikertörzsű járművel az időjárás okozta komplikációk minimalizálhatók, mivel a tagbaszakadt gépmadár könnyedén elsuhan a viharrendszerek fölött.

Egy Northrop Grumman nevű vállalat már jelezte, hogy Pegasus XL nevű rakétáinak felbocsátásához igénybe kívánja venni a Stratolaunchot, de állítólag már más magáncégek, illetve a NASA és az amerikai hadsereg is szemeznek a repülőgéppel.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Wired, Gizmodo)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés