hirdetés
hirdetés

Művelt Mérnök

Leonardo megsejtett valamit

Van egy Mona Lisa Madridban és egy másik Párizsban. A két festmény úgy néz ki, mintha egy 3D-s kép elemei lennének.

hirdetés

2012-ben a kutatók felfedezték, hogy a madridi Pradóban látható Mona Lisa (amiről úgy vélik, hogy maga a mester vagy kedvenc tanítványa készítette) valójában nagyon is hasonlít a Párizsban látható párjához: ugyanaz a téma, a háttérben ugyanaz a táj. Mégis felfedezhetők a kettő között nagyon apró perspektívakülönbségek – mondta el Claus-Christian Carbon, a Bambergi Egyetem kutatója - aki a vizsgálatokat Vera Hesslingerrel, a Mainzi Egyetem kutatójával közösen végezte – a Live Science-nek.

Alaposabban megvizsgálva a két festményt, kiderült, hogy a két kép eltérő perspektívából van megfestve. A kutatók szerint a perspektívabeli különbség jól megfigyelhető például a széken, amin a hölgy ül. Az a párizsi verzión egyáltalán nem látszik, a madridin viszont feltűnik egy darabkája, mivel ennek festője kissé balra állt a párizsi verzió megfestőjétől. Véleményük szerint a madridi verzió készítésekor a festő pontosan 69 milliméterrel balra állt a párizsi verzió készítési pozíciójához képest, ami megfelel egy ember két szeme közötti távolságnak. Márpedig, mikor egy tárgyat szemlélünk, két szemünk picit eltérő perspektívában látja azt, agyunk alakítja át a két képet térlátványba, 3D-be.)

A két kutató úgy véli, együtt szemlélve a két képet, térhatású festményt látunk: Mona Lisát 3D-ben. Azt ma nem lehet biztonsággal kijelenteni, hogy Leonardo vagy tanítványa szándékosan alkotott sztereoszkopikus párt, de az bizonyos, hogy a tudományok legkülönbözőbb területei iránt érdeklődő mestert a térlátvány kérdése is foglalkoztatta és források igazolják, hogy a két festmény egy időben volt a tulajdonában valamilyen színezett szemüveggel együtt – mondta el Carbon a Live Science-nek. Ez azt sejteti, hogy kísérleteket végzett e tárgyban. Ráadásul az egyetlen, szabad szemmel jól látható különbség a két festmény között a hölgy ruhaujjának a színe: az egyik képen vöröses, a másikon zöldes színű.

Leonardo talán a La Giocondát vörös-zöld (vörös/cián) szemüvegen át nézte, akárcsak manapság a 3D-s mozifilmeket. Carbon ugyanakkor elismerte azt is, hogy nem tudja kétséget kizáróan alátámasztani állítását. Más kutatók szerint például azért, mert a kezeken kívül a képeken megfigyelhető egyéb eltérések nem alkotnak sztereoszkopikus párt. A kutatók ugyanakkor elismerik, hogy a kép egyes részei valóban hasonlítanak 3D-s ábrázolási módhoz. Elképzelhető, hogy Leonardo megsejtett valamit a kérdésről és annak a próbáit fedezték most fel. A részletes kutatás itt olvasható.

Karosszékben
Miként Mona Lisa – Leonardo szerelmétől? c. posztban írtam, a madridi festményről a közelmúltig úgy vélték, hogy a 16-17. században készült. Restaurálása során derült ki, hogy egykorú az eredeti Mona Lisával. Az igazi nagy meglepetést azonban az okozta, amikor egybevetették a Prado festményéről készült infravörös reflektográfiás képet az eredetiről készült infravörös reflektográfiás képpel. Kiderült, hogy a madridi festmény és a párizsi Mona Lisa egy időben egymás mellett készült lépésről lépésre haladva a befejezésig.
Juhari Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés