hirdetés
hirdetés

Senkit sem érhet baleset

Légzsákok kívül-belül

Az elmúlt években számos bejelentést olvashattunk a nagy autógyártóktól, hogy jelentősen csökkenteni szeretnék autóikban a halálos balesetek számát. Mai cikkünkben bemutatjuk, milyen – többé-kevésbé már napjainkban is hozzáférhető – biztonsági berendezésekkel próbálják ezt elérni.

hirdetés

Újra és újra bombaként robban a szaksajtóban, amikor valamelyik nagy autógyártó bejelenti, hogy a közeljövőben mennyivel szeretné csökkenteni az autóiban elszenvedett halálos balesetek számát. Legutóbb a biztonságtechnikai újításairól híres Volvo jelentette be néhány hónappal ezelőtt, az új XC90-es szabadidő-autó bemutatásakor: arra törekszik, hogy 2020-ra nullára csökkenjen az autóikban elszenvedett halálos balesetek száma.

Légzsákok mindenütt
Légzsákok mindenütt

Légzsákok mindenütt

A biztonsági öv mellett talán a legismertebb passzív biztonsági berendezés a légzsák. Bevezetését – az övhöz hasonlóan – heves viták kísérték a 70-es évek végén, ugyanis sokan balesetveszélyesnek tartották a néhány ezredmásodperc alatt 300 km/h-val kivágódó légzsákokat (hasonló kétkedés egyébként a biztonsági övnél is volt – attól tartottak, hogy kisebb balesetnél megsebesíti az utasokat, illetve hogy az öv bevezetése azt sugallja, hogy az autók nem biztonságosak). A 80-as évek elején csak a legdrágább autókhoz lehetett rendelni a vezetőoldali légzsákot, de az évtized végére kezdett egyre gyakoribbá válni ez az extra felszerelés. A 90-es években terjedt el az első utaslégzsák, a 2000-es évtizedben pedig oldal- és függönylégzsákok váltak mindennapossá az olcsóbb árkategóriában is (illetve megjelentek az utasok térdét védők is). Napjainkban egyáltalán nem ritkák a tíznél több légzsákot felvonultató hétköznapi modellek. Akár azt is hihetnénk, hogy ennél többet már el sem lehet helyezni az autókban, hiszen nem volna hova tenni. Pedig nagyon is el lehet, sőt. Na de hova?

Az utasok közé: nagy sebességű ütközésnél nemcsak az a probléma, hogy az utasok az autó kemény részeinek csapódnak nagy erővel, hanem egymásnak is ütődhetnek (ezért is fontos a biztonsági öv használata; az övet nem használó utas boruláskor a bekötött utastársait is megsebesítheti). Ezért fejlesztették ki az utasok között fejmagasságból felfúvódó kisméretű, cső formájú légzsákokat, amelyek az ilyen sérüléseket akadályozzák meg.

Az utasok mögé: hátulról bekövetkező ütközéseknél főleg kisebb autóknál – ahol a hátsó gyűrődő zóna túl rövid – vannak nagy veszélyben a hátul utazó utasok. A 2009-ben bemutatott Toyota iQ miniautóban a hátsó utasok feje mögé szereltek be légzsákokat, amelyek egyrészt az ütközés erejétől, másrészt a berobbanó hátsó szélvédő szilánkjaitól védik őket.

A biztonsági övbe: nem közismert tény a biztonsági övekkel kapcsolatban, hogy nagy baleseteknél ugyan valóban megvédhetik az utasokat a komoly sérülésektől vagy a haláltól, ők maguk is fájdalmas sebesüléseket tudnak okozni. Frontális ütközésnél előfordulhat, hogy eltörik az ember kulcscsontját, felsebzik a mellkasát, illetve a nyomvonaluk mentén komoly véraláfutásokat is képesek okozni.

Fejmagasságból felfúvódó cső formájú légzsákok
Fejmagasságból felfúvódó cső formájú légzsákok

A 2010-es évek eleje óta több autóba is lehet rendelni a biztonsági övekből felfúvódó (úgynevezett öv)légzsákokat, amelyek az ilyen másodlagos sérüléseket hivatottak csökkenteni. Segítségükkel az öv amúgy mindössze 6-7 centiméter széles felfekvési felületét akár 20 centire is meg lehet növelni (ennyivel nagyobb felületen nyelődik el az ütközési energia), illetve a puhább anyagból készült légzsák nem sérti fel az utas testét sem.

Az autón kívülre: az új évtized nagy autóbiztonsági slágere lehet még a külső légzsák, amely egyébként szintén rendelhető már néhány modellbe. Amikor a külső légzsákról beszélünk, meg kell különböztetni a gyalogos- és a külső oldallégzsákokat. A gyalogoslégzsákok az autó motorházteteje alól nyíló, a belső légzsákokhoz hasonló finomságú anyagból készült eszközök, amelyek a szélvédőkeretet eltakarva nyílnak ki, ezzel nagymértékben növelve a motorháztetőre felguruló gyalogos túlélési esélyeit. Az extrát az új Volvo V40-es kompaktautó vezette be 2012-ben, ráadásul az autóba szériatartozékként jár a gyalogoslégzsák.

A V40-es-ben szériatartozék a gyalogoslégzsák
A V40-es-ben szériatartozék a gyalogoslégzsák

Másik csoportja a külső légzsákoknak a két évvel ezelőtt tanulmányként bemutatott, az autó oldalába épített külső oldallégzsák, amely ütközéskor mindkét érintett járművet védi. Ezek a biztonsági eszközök a bentieknél jóval nagyobbak is (akár 200 literesek is lehetnek, szemben az első légzsákok 50-60, az oldallégzsákok 10-15 literjével), emellett durvább, erősebb anyagból készülnek a nagy sebességgel becsapódó autók lelassítására. A légzsák vezérlője az autó külső radar- és kamerarendszerével áll kapcsolatban, és az onnan kapott adatokból értékeli ki, melyik ütközés lesz elkerülhetetlen, majd ennek megfelelően aktiválódik. A légzsák fejlesztői szerint az autóbalesetek 35-40%-a esetében történik oldalütközés, amikor ráadásul az utasok túlélési esélyei még egy sok légzsákkal felszerelt autóban is rosszabbak, mint mondjuk egy frontális találkozáskor. Ezt az új légzsákkal jelentősen csökkenteni lehetne, a külső oldallégzsákok emellett az oldalról ütköző motorosoknak is a segítségükre lehetnek balesetkor.

Az autó alá: az egészen különleges koncepció nem is igazán tartozik a passzív biztonsági rendszerek közé (ide tartoznak azok a berendezések, amelyek már csak balesetkor aktiválódnak, csökkentve a sérülés kockázatát. A baleset megelőzésére szolgáló eszközök, mint pl. az ABS vagy az ESP, az aktív biztonsági rendszer részei). 2009-ben a Mercedes mutatta be az autó alatti ún. féklégzsákot. A speciális légzsákok az első kerekek között, a motor alatt kapnának helyet, és ha a fedélzeti biztonsági vezérlő úgy ítéli meg, hogy az ütközést nem lehet elkerülni a hagyományos fékberendezések használatával, felfúvódnak, és az autó alatti alumíniumlemezt az úthoz préselve plusz fékfelületet biztosítanak. A fejlesztők szerint kisebb sebességeknél akár a duplájára is növelhetik az autó lassulását, ezzel a balesetek nagy részének még a kialakulását is meg lehetne akadályozni, míg a nagy sebességű ütközések is sokkal kisebb sebességgel következnének be.

A Mercedes mutatta be az autó alatti féklégzsákot
A Mercedes mutatta be az autó alatti féklégzsákot

Acéllégzsákok: szintén a Mercedes mutatta be az autók ajtóiba építhető igen különleges, nagy szilárdságú, acélból készült „légzsákokat”, amelyek balesetkor a nagy nyomású gázok hatására „felfúvódnak” (persze vékony lemezekről van szó), és plusz merevséget biztosítanak az ajtóknak. Így azok kevésbé deformálódnának el, és könnyebb lenne baleset után kinyitni őket.

A légzsákok a becslések szerint már így is emberek százezreinek, talán millióinak az életét mentették meg a 40 évvel ezelőtti bevezetésük óta. Az új fejlesztések elterjedésével várhatóan még több ember köszönheti majd az életét az új biztonsági rendszereknek.

Veit András
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés