hirdetés
hirdetés

Haditechnika

Lecserélik az amerikai hadsereg legendás terepjáróit

Kivételes konfigurálhatóságuk mellett a Humvee-k a járőrözések során túl sebezhetőnek bizonyultak.

hirdetés

Az amerikai hadseregnek talán nincs még egy olyan ikonikus szereplője, mint a Humvee (a HMMVV a High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle rövidítése). A dzsipszerű kocsi tervezése az 1970-es évek végén kezdődött el, és az autó első példányai a nyolcvanas évek közepén gördültek le a futószalagról.

A Humvee-k kétszer is komoly létszámban megjelentek Irakban, mivel általuk a katonák és a tengerészgyalogosok sebesen átszelhették a sivatagot. A felszerelt berendezések széles körű konfigurálhatósága miatt a HMMVV-t csapatszállítóként, mentőautóként, tankelhárító eszközként és tüzérségi „málhás szamárként” egyaránt használni lehetett. Amilyen hasznos volt az iraki hadsereg ellen folytatott harcok során a jármű, olyan sérülékenynek is bizonyult a felkelőellenes járőrözések során, mivel könnyű súlya miatt meglehetősen sebezhetőnek bizonyult a nagy erejű, útszéli bombákkal szemben. Az amerikai hadsereg éppen ezért írta ki az Egységes Könnyű Taktikai Járművek (Joint Light Tactical Vehicle, vagyis JLTV) beszerzését célzó pályázatát. Az augusztus 25-i bejelentés alapján a tender nyertese az Oshkosh Könnyű Harci Taktikai Terepjárója (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle aka L-ATV) lett.

L-ATV (Forrás: Oshkosh)

Az új autó nem véletlenül tűnik a nyugdíjazott előd kicsit testesebb kivitelezésű reinkarnációjának. Amikor a Pentagon új, a veszélyes terepeken történő manőverezésre képes csapatszállítót keresett, először a Humvee-k erőteljesebben felpáncélozott változatára esett a választása. Ez lelassította az egyébként könnyű súlyúra tervezett kocsikat, és még így sem tudott megfelelő védelmet biztosítani a katonáknak. A hadsereg ezt követően a bombarobbanások átvészelésére kialakított nehéz teherautókat, a MRAP-okat vette górcső alá. Az L-ATV több designelemet is átvett a MRAP-októl, ám a nehéz páncélozott járműveknél nagyobb sebességet, és mint ilyen nagyobb mobilitást ígér. Az eredeti Humvee-t, az általa felváltott dzsipekhez hasonlóan terepre tervezték. Rendeltetése szerint az L-ATV-nek szintúgy meg kellene birkóznia a nehezen járható területekkel.

OshKosh L-ATV

Az Oshkosh az első szerződés értelmében a következő néhány évben 17 000 L-ATV-t fog szállítani az amerikai hadseregnek, amelyből 5500 a tengerészgyalogságnál fog „kikötni”. A teljes sorozat sokkal népesebb lesz, hiszen a tengerentúli fegyveres erőknél pillanatnyilag 49 000 szolgálatban lévő járművet kívánnak lecserélni.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Science)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés