hirdetés
hirdetés

Autóipar

Közlekedésbiztonság: kemény fába vágja a fejszéjét a Volvo

XC90 nevű SUV-ja vezényletével a gyártó 2020-ra végképp ellehetetlenítené kocsijaiban a súlyos baleseteket.

hirdetés

Lehet, hogy a biztonság kérdésével keveseket lehet túlzott izgalomba hozni, ám a Volvo legújabb, korszerű életmentő technológiával telezsúfolt SUV-ja (sport utility vehicle -- sportcélú haszonjármű, vagyis szabadidő-autó), az XC90 e téren talán kivételt képez. A gyártó ugyanis az új „utcai terepjárót” rengeteg radarérzékelővel és kameramonitorral szerelte fel az utasok védelme érdekében. Ha az őket használó rendszer ütközéstől tart képes figyelmeztetni a sofőrt – vagy akár át is veszi az irányítást.

Teljesen önműködő kocsi helyett a Volvo minden rendelkezésére álló automata eszközt felhasznált az XC90 esetében. A radaralapú sebességszabályozó rendszer a járművet az előtte haladó forgalomtól biztonságos távolságban tartja. A helyes úttartás érdekében a kamerák folyamatosan figyelik az utak csíkozását.

Sodródást észlelvén a SUV megrezgeti a kormányt. Egy radar a holtteret is figyeli, és ha foglalt sávba indulnánk, megszólal egy vészjelző, a visszapillantó tükör pedig villogni kezd.

Mindezen technológiák jó része más autókban is fel-felbukkan, ám az XC90 egy lépéssel tovább haladva a mesterséges intelligencia birodalmába vezeti az automatikát. Vezetési tendenciáink kitanulásával, valamint kormányzási, fékezési és gyorsítási mintáink folyamatos felügyeletével még az előtt észreveszi a hibáinkat, mielőtt azok végzetessé válnának. Az autó még össze is hasonlítja jelenlegi viselkedésünket a megelőző mintákkal, és ha ráncigálni kezdjük a kormányt a vezérlőpult némi pihenésre tesz számunkra javaslatot. Az XC90 emellett a SUV-ok között a világon elsőként vészesen közeledő autó, biciklista vagy gyalogos észlelése esetén automatikusan lefékez. A kocsi mindezt egy szélvédőre szerelt, hatszáz lábnyira előretekintő radar segítségével képes megtenni – hiába nyomja a gázpedált a sofőr.

Volvo XC90 (Forrás: Volvo)

A szabadidő-autó még a többi vezető nemtörődömségétől is megvéd bennünket. A terepjáró egyik radarja éppen a mögöttünk haladók távolságát és sebességét figyeli. Amennyiben az eszköz igen nagy esélyt lát a hátulsó karambolra biztonsági övünket megfeszíti, és fékez, hogy ne szaladjunk bele az előttünk haladókba. A Volvo még a terjedelmes ülésigazító motorok és egyéb hardverek elhelyezkedését is úgy rendezte el, hogy a felszabaduló tér harmadával csökkenti a gerincsérülések kockázatát.

Az XC90 összes említett (és egyéb) újításai elméletileg a Volvo azon vakmerő célkitűzését segítenék beteljesíteni, mely szerint 2020-ra kocsijaikban a végzetes és súlyos balesetek előfordulását gyakorlatilag megszüntetik. Kívánjuk, hogy sikerüljön.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Popular Science)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés