hirdetés
hirdetés

Pilóta nélküli repülők

Mire jók a drónok? - panorámakép

Bár számtalan, a civil szférában meghonosodott egyéb technológiához hasonlóan a drónok gyökerei is a harcászatban keresendők, jelen cikkünkben most a polgári alkalmazási területeket mutatjuk be.

hirdetés

A szakszerűen pilóta nélküli légi járműnek (Unmanned Aerial Vehicle, vagyis UAV) nevezett szerkezetek történetének pontos kezdetét nehéz behatárolni, de az időpontot sokan a Reginald Denny nevű színész által kifejlesztett, rádióirányítású repülőgépmodellek 1935-ös megjelenéséhez kötik. Noha ezek a kellékek a második világháborúban még csak a célpont szerepét töltötték be a légvédelmi hadgyakorlatokon, a távirányítású megoldás később már a katonai felderítés, sőt mára már az aktív (támadó) hadviselés eszköztárába is bekerült. Csupán idő kérdése volt, hogy a drónok a civil életben is megjelenjenek, és cikkünk éppen e gépek jelenlegi, polgári alkalmazásaiba kívánja bevezetni az olvasókat. Amint azt látni fogjuk, a drónok felhasználási területei egyelőre nagyrészt a képalkotáshoz kötődnek, ám jelen állás szerint az alternatív megoldások is robbanásszerű fejlődést vetítenek előre.

A megfigyelésre, illetve felügyeletre kifejlesztett drónok különösen kifinomult képalkotó technológiával rendelkeznek
A megfigyelésre, illetve felügyeletre kifejlesztett drónok különösen kifinomult képalkotó technológiával rendelkeznek

Megismerés

Ugyan a részben személyiségi okokból jogilag korlátozott, „pilóta nélküli, légi újságírás” egyelőre gyerekcipőben jár, a műfaj alkalmazása hamarosan rohamosan elterjedhet. A megoldás óriási előnye például, hogy a zsurnaliszták megőrizhetik a függetlenségüket. A 2013-as kenyai áradások során például a riportok készítői főleg csak kormányzati helikopterek igénybevételével nyerhettek rálátást a pusztításokra, ami mind a felvétel folyamatát, mind pedig a rögzített anyag megszerkesztését bizonyos „korlátok közé szorította”. A drónok mellett szól értelemszerűen az is, hogy a hasonló természeti kataklizmák hatásainak szemmagasságból felmérhetetlen terjedelmét szintén csupán madártávlatból lehet pontosan behatárolni.

A problémakör ellenkező irányú (megelőzési célú) megközelítése, hogy a hurrikánok és tornádók kellős közepébe küldött UAV-kkal a szakemberek biztonságos távolságból és precedens nélküli részletességgel ismerhetik meg a veszedelmes meteorológiai jelenségek viselkedését és pályáját. Az időjárási paramétereket részletesen kielemző speciális érzékelőkkel a pilóta nélküli légi járművek az előrejelzéseknél is új távlatokat nyithatnak meg.

A drónok számos előnyt fel tudnak mutatni a természetben folytatott, „kevésbé stresszes” megfigyelések és kutatások folyamán is. Nem utolsó szempont például, hogy aránylag csendes üzemelésük miatt a vadonban még jóval közelebb lopózva sem ijesztik el az állatokat, valamint hőkamerákkal felvértezve az élővilág tanulmányozására is kiválóan alkalmasak.

Keresés

A természeti vagy ember okozta katasztrófákat követően az UAV-k a haladéktalan helyszíni információgyűjtés és -továbbítás optimális eszközei. Földrengések, légicsapások vagy robbantásos merényletek után például képesek mozgékonyan elmanőverezni a romok, illetve a törmelékek között, és relatíve halk működésükkel nem fojtják el a segélykiáltásokat. A nagy felbontású kamerákkal és radarokkal felszerelt, továbbá azonnal bevethető gépek magasabb helyzetből sokkal tágasabb rálátást biztosítanak a helyszínre a mentőalakulatok számára, miközben az erőforrásigényük is összehasonlíthatatlanul alacsonyabb az emberek által vezetett helikopterekhez képest. Kis méretüknél fogva olyan területekről is közeli felvételeket készíthetnek, amelyeket a nagyobb légi járművek csupán veszedelmek árán vagy nem hatékony módon tudnának megközelíteni.

A kisebb UAV-k kiválóan alkalmasak a nehezen elérhető helyek
A kisebb UAV-k kiválóan alkalmasak a nehezen elérhető helyek

A hőmérsékletszenzorokkal felszerelt drónokkal az elveszett személyeket szintén sokkal gyorsabban fel lehet kutatni. Az ilyen esetekben éjjel vagy nehéz terepen kiemelkedően nagy szolgálatot tehetnek az UAV-k. Zord körülmények között egy kutatási és mentési misszió tulajdonképpen versenyfutás az idővel, és a drónok éppen azért számítanak különösen erős eszköznek, mert a vészhelyzetekben haladéktalanul bevethetők. Az áldozatok pontos helyének meghatározása mellett az UAV-kat potenciálisan fel lehet használni arra, hogy az egyébként elérhetetlen helyekre ellátmányt biztosítsanak a bajba jutottak számára. Egy drónnal például walkie-talkie-t, GPS-helyzetjelzőt (lokátor), orvosi ellátmányt és vizet is el lehet juttatni a szerencsétlenül járt áldozatokhoz, amíg a mentőcsapatok számára lehetővé válik a megmentésük.

Természetesen nem mindenki ártatlan, akit kézre kívánnak keríteni. 2014 szeptemberének egyik éjjelén, Észak-Dakotában (USA) például négy fiatalkorút kapott el drónok segítségével a rendőrség. Az ittas vezetés miatt üldözőbe vett suhancok kipattantak a kocsijukból, és egy kiterjedt kukoricaföld felé vették az irányt. A hajsza során „puszta kézzel” gyakorlatilag esélytelenek lettek volna a hatóságok, ám a süvölvények nyomába eresztett, infravörös kamerával szerelt kvadkopterükkel (négyrotoros drón) hamar nyakon csípték a menekülőket.

Ellenőrzés

Az agilis, pilóta nélküli légi járművek bármilyen típusú közüzemi vállalat részére képesek fürgébben elvégezni a jó minőségű, valós időben közvetített szerkezeti biztonsági ellenőrzéseket, legyen szó például távvezetéktartó oszlopokról, adótornyokról, kéményekről, olaj- és földgázvezetékekről, épületekről, hidakról, szélturbinákról vagy akár rotorlapátokról. A távirányítású, repdeső masinák segítségével az ellenőrök mindig biztonságos pozícióból szerezhetik be a szükséges információkat. A háromdimenziós érzékelés, termikus mérések és a fém alkatrészek deformációinak felismerése drámaian javíthat az infrastruktúrák ellenőrzésének minőségén.

Az UAV-k valamelyest hasonló szolgálatot tölthetnek be a precíziós mezőgazdaságban is, ami miatt az alkalmazásuk egyre elterjedtebb a szektorban. Az okok között megemlíthetjük, hogy a termelők számára a gazdálkodás és a hozam javítása céljából kiemelkedően fontos a növények időszakos, közeli szemrevételezése, és hogy mindezt minél rendszeresebben és olcsóbban, illetve a vegetációs környezet rongálása nélkül végezhessék el. A közeli infravörös érzékelőkkel fel lehet mérni az ültetvények egyes részeinek egészségi állapotát, amivel a termelők például műtrágyával vagy rovarölő szerekkel célirányosabban (helyspecifikusan) javíthatnak a beavatkozást igénylő zónák kondícióin. A Pilóta Nélküli Járművek Nemzetközi Szövetsége (AUVSI) szerint a mezőgazdasági célú drónok akár a piac 80%-át is megszerezhetik.

Megfigyelés és felügyelet

Az egyes területek, emberek, lakóhelyek vagy akár kicsi objektumok megfigyelésére, illetve felügyeletére kifejlesztett drónok különösen kifinomult képalkotó technológiával rendelkeznek. A bűnüldözéshez egy ideje már „hadrendbe állított” szerkezeteket élőképet nyújtó videokamerákkal, infravörös kamerákkal, hő- és mozgásérzékelőkkel, GPS-szel vagy akár radarral is felszerelhetik. Az ilyen eszközök a határőrizet (ember- és kábítószer-csempészet, illegális bevándorlók) mellett a fosztogatók távoltartásához is alkalmasak lehetnek. A hívások és üzenetek „lekapcsolásához” a hasonló rendeltetésű UAV-kat igény esetén Wi-Fi-törő programokkal vagy kalóz mobiltornyokkal is elláthatják. Egyes gyártók bevallása szerint kialakításukat tekintve ezek az eszközök gumilövedékes vagy sokkoló fegyverek hordozására is kimondottan alkalmasak. Az őrködésnek a rendfenntartáshoz immár lazább szállakkal kötődő formája a jelentősebb forgalmi csomópontok felügyelete, illetve a tömeges rendezvények felvigyázása és koordinálása is.

Orvosi ellátmányt lehet eljuttatni az áldozatokhoz, amíg a mentőcsapatok számára lehetővé válik a megmentésük
Orvosi ellátmányt lehet eljuttatni az áldozatokhoz, amíg a mentőcsapatok számára lehetővé válik a megmentésük

Az építési projektek folyamatos légi nyomon követésével a drónok naprakész háromdimenziós térképeket (modelleket), továbbá helyzetjelentéseket készíthetnek a munkálatokról, és így az ügyfeleknek nem kell idő- és költségigényes helyszíni látogatásokat tenniük. Az UAV-król bármikor le lehet tölteni az éppen aktuális állapotokat rögzítő adatokat is, és így egyszerűbb a tervekkel szinkronban tartani a kivitelezés folyamatát. A technológia alkalmazásával az építőmunkások számára is könnyebb a projektek költségvetési és időkeretén belül maradni.

Feltérképezés

A kicsiny méretű UAV-k kiválóan alkalmasak a nehezen elérhető helyek (pl. erodálódott partszakaszok, hegytetők stb.) „letapogatására”, és így a kicsi vagy közepes kiterjedésű, rizikósabb területekről is nagyon magas felbontású 2D-s ortofotók vagy 3D-s térképek készíthetők velük. Alkalmazásuk esetén nem kell ember vezette repülőgépeket vagy műholdakat bérelni a felvételekhez, ezeknél jóval részletesebb fényképeket készíthetnek, és velük ellentétben a felhőkhöz hasonló időjárási tényezők sem zavaró elemek többé a számukra. A tervezés, a repülés, az adatgyűjtés, a fotók letöltése és a raszteradatok feldolgozása egy nap alatt kivitelezhető. A technológia már mind az amatőrök, mind pedig a szakemberek számára hozzáférhető.

Egyéb alkalmazások

Jóllehet világszerte számos állami postaszolgáltató még mindig biztos távolságból méregeti a lehetőséget, hogy egyszer a címzettekhez drónokkal juttassák el a küldeményeket, az Amazon, a UPS és a DHL hatalmas potenciált lát a technológiában. Speciális szenzorokkal felszerelve a drónokat kisebb csomagok, pizzák, levelek, gyógyszerek és italok kiszállításához is nagyszerűen fel lehetne használni, egyelőre persze csak rövidebb távolságoknál. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a New Yorkhoz vagy Tokióhoz hasonló gigantikus metropoliszokban a további „közlekedési rétegek” megjelenésére egyebek mellett a logisztikában is egyre égetőbb szükség mutatkozik.

A szórakoztatóiparban az UAV-k a helikoptereknél elképzelhetetlenül alacsonyabb áruk, gyakorlatilag veszélytelen működtetésük, fokozott mobilitásuk, töredékére csökkent helyigényük és azonnali hadrendbe állíthatóságuk miatt az eseménydúsabb játékfilmek forgatásánál például szintén forradalmi változásokat hoztak. Iparági szakértők szerint a technológia ugyanakkora mérföldkövet jelenthet a filmkészítésben, mint a könnyű kamerák a 60-as, illetve a Steadicam stabilizációs rendszere a 70-es években. A leírt okokból a reklámok forgatásánál és a sportesemények alatt is egyre elterjedtebb a megoldás. A 2014-es szocsi téli olimpián például már szintén e lebegésre képes, pilóta nélküli járműveket vették igénybe a sí- és snowboardversenyek közvetítéséhez.

Elterjedtségét tekintve a cikkben érintett összes alkalmazási terület ugyanakkor valószínűleg így is eltörpül a magáncélú felhasználás mellett, hiszen kit ne csábítana a lehetőség, hogy puszta kedvtelésből egyre elérhetőbb áron egyre professzionálisabb minőségű légi felvételeket készíthessen?

Mi a helyzet nálunk?

Amint azt a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke, Tuzson Gergely újságunknak elmondta, Magyarországon technológiai téren nincs igazán lemaradás a drónok felhasználásában. Valószínűleg az egyes repülések hosszadalmas engedélyeztetése ugyanakkor kerékkötője lehet a különböző alkalmazások dinamikusabb elterjedésének. Elég komoly akadály például, hogy hazánkban a légtérigény bejelentése után jó esetben 21 nappal lehet „szélnek ereszteni” a távirányítású (vagy előre beprogramozott útvonalú) légi járműveket. Nálunk éppen ezért az újságírás hírközlő műfajában bevett, prompt küldetések kivitelezése például legális keretek között gyakorlatilag lehetetlen. A költségek szintén komoly akadályt jelentenek, hiszen egyetlen repüléshez a légtér és a tevékenységi engedély megszerzése több mint 20 ezer forintba kerül. Főleg ezen tényezők folyományaként Tuzson Gergely szerint Magyarországon a hírgyűjtésnél és az ipari célú alkalmazásokban több mint 90 százalékos az illegális felhasználás.

A hazai alkalmazás nagyjából igazodik a nemzetközi palettához
A hazai alkalmazás nagyjából igazodik a nemzetközi palettához

Az alkalmazási területeket tekintve hazánkban a nemzetközi palettához képest nem tapasztalhatók túl nagy eltérések. Magyarország földrajzi elhelyezkedése miatt természetesen komoly potenciál rejlik a precíziós mezőgazdaságban, és akadnak hazai termelők, akik a kiszórási térképek elkészítését már az UAV-kra bízzák. Ez utóbbi esetben a járművek közeli infravörös felvételei alapján az egyes táblák (és a bennük található homogén parcellák) földrajzi koordinátái pontosan behatárolhatók. Ennek ellenére, mint ahogy az agrárium egészében is, jelentős elmaradás tapasztalható a fejlett országokhoz képest, egyelőre még a drónok alkalmazása is kevéssé elterjedt a szektorban. Szélesebb rétegek számára a technológia majd csak további, drasztikus árcsökkenést követően válik igazán kifizetődővé.

A Kárpát-medencében ugyanakkor egyre többen nyújtanak térképészeti szolgáltatásokat a pilóta nélküli repülőgépekkel. A Polydesign Kft. például fotótérképeket készít, amelyekkel 3D-s modellt hoznak létre a terepről merőleges tengelyű felvételek alkalmazásával. A cég ezt a technológiát üzleti alapon mostanáig például bányaméréseknél vette igénybe, amelyek során a több repülés közötti változásból például a külszíni fejtések kitermelését is ki lehet számítani. Az eljárással csak lefele néző, nagy átfedésű felvételekből feldolgozószoftver segítségével színezett terepmodell létrehozására nyílik lehetőség.

Az UAV-kkal megvalósított ipari felülvizsgálatok ugyancsak egyre inkább bevett gyakorlatnak számítanak az országban, illetve az itthoni játékfilmek és reklámok forgatásánál is folyamatosan növekvő „szerepet kapnak” a pilóta nélküli repülőgépek. Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg éppen a filmiparban tűntek fel a horizonton a magyarországi drónok első fecskéi…

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés