hirdetés
hirdetés

K+F robbanás Kínában

Tévedés azt hinni, hogy a világgazdasági válság idején is csaknem töretlen gazdasági növekedést produkáló Kína csak az olcsó fogyasztási cikkekkel hódítja meg a világpiacot. 

hirdetés

Az U.S. National Science Boards (NSB) január közepén nyilvánosságra hozott, s a Német Mérnöki Szövetség (VDI) hírmagazinja által idézett jelentés szerint bár az Egyesült Államok továbbra is a világ vezető tudományos-technológiai hatalmának tekinti magát, de Kína – a sportból vett hasonlattal élve – ott liheg az éllovas nyakán.

Az NSB-jelentés szerint 1995 és 2008 között a magas technológiai színvonalat képviselő termékek világexportjában elért amerikai részesedés 21-ről 14 százalékra mérséklődött, miközben Kínáé több mint megháromszorozódott, 6 százalékról 20 százalékra emelkedett. 2008-ban Kína 92 milliárd dollár értékű magas technológiai színvonalat képviselő terméket exportált az Egyesült Államokba, miközben csupán 26 milliárd dollár értékű magas fejlettségű terméket importált onnan.

Az amerikai szakértők szerint Kína néhány éve óta a világ első számú fejlett technológiai exportőrének számít; 2008-ban magas fejlettségi színvonalat képviselő termékeivel 130 milliárd dollár exporttöbbletet ért el a világ többi országával szemben. A siker titka alighanem a kutatási infrastruktúra szisztematikus kiépítésében keresendő: a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások az elmúlt tíz évben évi átlagban 19 százalékkal emelkedtek, amely nemcsak a legmagasabb növekedési ráta a világban, hanem a gazdasági növekedés éves ütemét is meghaladja. A kutatás-fejlesztési kiadások csaknem 70 százalékát a vállalatok költik el, amit az állam masszív adókedvezményekkel támogat.

Nagyívű tervek állami támogatással

A világ országaiban 2008-ban kutatásra és fejlesztésre fordított 1100 milliárd dollár egyharmadát az Egyesült Államokban, 13 százalékát Japánban, 9 százalékát pedig Kínában használták fel. A k+f-re fordított kiadásoknak a bruttó társadalmi termék mennyiségéhez viszonyított aránya Kínában 1996 és 2007 között 0,6 százalékról 1,5 százalékra emelkedett, s az államtanács által 2006-ban elfogadott hosszú és középtávú tudományos és technikai fejlesztési terv szerint 2020-ra el kell érni a GDP 2,5 százalékát, leszorítva Japánt a k+f nagyhatalmak képzeletbeli dobogója második fokáról.

A kutatási és fejlesztési tevékenységgel kapcsolatos ambiciózus célok a szakemberképzésben is kifejezésre jutnak: míg 1998-ban 239 ezren végeztek a kínai felsőoktatási intézményekben természettudományi és mérnöki szakon, addig ez a szám 2006-ra 807 ezerre emelkedett. Az erőteljes kutatás-fejlesztési offenzíva jó példái az alternatív, elsősorban villamos meghajtású gépkocsik fejlesztésére és bevezetésére irányuló szándékok. A Kína déli részén, az ország talán leggyorsabb ütemben fejlődő városában, Sencsenben levő BYD, (azaz „Build Your Dreams Ltd.”) akkumulátor- és autógyár a közelmúltban megkapta a pekingi kormánytól az E6-os elektromos meghajtású modell gyártására és piaci bevezetésére vonatkozó engedélyt, s az új típusú jármű az idén várhatóan meg is jelenik Kínában, jövőre pedig az Egyesült Államokban.

A pekingi kormány nemcsak a szükséges engedélyek gyors kiadásával, hanem tízmilliárd jüan, azaz egymilliárd euró központi támogatással is segíti annak elérését, hogy Kína az elkövetkező évtizedben a világ elsőszámú gyártójává váljon alternatív meghajtású gépkocsikból. Ha pedig a kínai vásárlók nagy tömege számára egyelőre drága lenne az új típusú autó, ott van az ország tíz legnagyobb városa, amely első lépésként egyenként ezer, taxiként, kisbuszként vagy kommunális célú szállításra szolgáló, alternatív üzemeltetésű gépkocsit tervez vásárolni. Egyébként jellemző a fejlődés dinamikájára, hogy a BYD 2010-ben a korábban számítottnál 100 ezerrel több, összesen 800 ezer hagyományos és alternatív üzemeltetésű gépkocsit tervez értékesíteni; kétszer annyit, mint 2009-ben, amikor – szintén egyetlen év alatt – 160 százalékkal, 400 ezer darabra növelte az előállított és értékesített gépkocsik számát.  

 

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés