hirdetés
hirdetés

Autóipar

Jól állnak a német márkák

Innovációs versenyben a nagy autógyárak

Egy, a közelmúltban megjelent német felmérés szerint a világ vezető autógyárai az elmúlt évben rekordnagyságú összeget fordítottak kutatásra és fejlesztésre. A legjelentősebb német márkák – az egy évvel korábbihoz képest is sokat javítva pozícióikon - egyértelműen az élvonalban találhatóak.

hirdetés

A motorok szakadatlan teljesítmény-növekedését szolgáló kutatások ideje lejárt, ma – az alternatív üzemeltetés optimumának keresése mellett – a gépkocsik súlyának csökkentése, ugyanakkor a járművek komfortosabbá tétele, illetve az üzemanyag-felhasználás és ezzel párhuzamosan a széndioxid-kibocsátás csökkentése áll az autóipari kutatási és fejlesztési tevékenység középpontjában.

Tavaly ötven milliárd eurót fordítottak kutatás-fejlesztésre a legnagyobb autógyártók
Tavaly ötven milliárd eurót fordítottak kutatás-fejlesztésre a legnagyobb autógyártók

A Köln közelében, a Bergisch Gladbach-i gazdasági szakfőiskola keretében működő autóipari intézet számítása szerint a világ 55 legjelentősebb márkáját birtokló 20 nagy autóipari konszern 2010-ben kereken 50 milliárd eurót fordított kutatásra és fejlesztésre, csaknem 4 százalékkal többet az egy évvel korábbi 48,2, s több mint 13 százalékkal többet az öt évvel korábbi 44,2 milliárd eurónál.

Innovációban az autógyárak vezetnek

Egy, a Handelsblatt gazdasági-pénzügyi napilapban a vonatkozó tanulmányról megjelent recenzió idézi Stefan Bratzel professzort, az intézet vezetőjét, aki szerint ez az összeg az idén várhatóan tovább növekszik, s jóval meg fogja haladni a múlt évi fél száz milliárdot. A k+f kiadások emelkedése a globálisan tevékenykedő autó-konszernek innovációs erejének növekedésével párosul, állítja a német szakértő. A mennyiségi és a minőségi fejlődés együttes jelenlétére utal, hogy az elmúlt évben rekordszámú, számítása szerint 634 műszaki újítást dolgoztak ki a világ autógyáraiban, s ezek számottevő része, 138 valódi világújdonságnak számít.

A Chevrolet Volt az egyik legígéretesebb fejlesztés
A Chevrolet Volt az egyik legígéretesebb fejlesztés
Ahhoz, hogy egy szabadalom bejelentését nemzetközileg számottevő innovációs eredménynek tekintsék, „valódi többletértéket” kell elérni akár a már sorozatgyártásban levő, akár a csakhamar oda kerülő, akár pedig a koncepcionális kidolgozás szakaszában levő típusoknál. Ilyen újítás például egy motor esetében, hogy 10 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztása. Az intézet szakértői az élenjáró innovációs eredmények között tartják számon a General Motors tavaly bevezetett Chevrolet/Volt elektromos autóját, (melynél egy kisebb robbanómotor segíti az egy feltöltéssel megtehető távolság növelését); s ebbe a kategóriába sorolják a várhatóan az év végén piacra kerülő Opel Amperát is.

A nagy jelentőségű újdonságok között tartják számon a Volkswagen új, radarból és kamerából álló biztonsági rendszerét is, amely ha akadályt lát maga előtt, magától lefékezi a járművet. (A rendszer ugyan a Volvo találmánya, de a VW extra-felszerelésként ma már a középkategóriájú Passatba is ajánlja.) A Mercedes Benz olyan, az S-családba tartozó négyhengeres motorral ellátott csúcsmodellt fejlesztett ki, melynél az üzemanyag-fogyasztást sikerült 100 kilométerenként 6 liter alá szorítani. Általában elmondható, hogy a német autógyárak jól állnak az innovációs versenyben.

Az élen 2009-ben és 2010-ben is a Volkswagen végzett, a fentiekben bemutatott feltételek szerint 128 innovációs eredménnyel, megelőzve a tavaly a 4. helyről előlépett Daimlert, a magát a 6. helyről a 3. helyre feltornázó GM-t, valamint a 2010-ben egy hellyel előbbre rukkolt BMW-t. Az ötödik és a hatodik helyet két ázsiai márka, nevezetesen a 9. helyről három helyet előre lépett Hyundai és a 7. helyről a 6. helyre lépett Nissan foglalta el, megelőzve a 3. helyről a 7. helyre lecsúszott Fordot és a 2. helyről a 8. helyre zuhant Toyotát. A Bergisch Gladbachi-i kutatók a legnagyobb elismerés hangján szóltak a nagy autógyárak innovációs versenyében egyetlen év alatt a 6. helyről a 3. helyre előrukkoló General Motorsról, amely – mint Bratzel professzor fogalmazott – „a legnagyobb dinamikát mutatja”.

Már nem a teljesítmény növelése a cél

A GM-családhoz tartozó Opel a motorok fejlesztésével különösen eredményes volt az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében. Igen jó véleményt kapott a Hyundai is, hangsúlyozva, hogy „egy ázsiai tömeggyártótól különösen figyelemre méltó teljesítmény” a 9. helyről az 5. helyre való előrelépés.

A japán gyártók főleg a hibrid technológiát fejlesztik
A japán gyártók főleg a hibrid technológiát fejlesztik
A Bergisch Gladbachban készített elemzés legfőbb tanulsága, hogy a kutatásra és fejlesztésre fordított összegek mechanikus összehasonlítása önmagában nem elég a különböző autógyárak tényleges innovációs tevékenységének összehasonlítására, hanem abban fontos szerepet játszik az innovációra fordított kiadások felhasználásának hatékonysága is. Bár a Toyota a VW mögött a legnagyobb innovációs büdzsével rendelkezik, a kutatási-fejlesztési kiadások felhasználása tekintetében a visszahívások és legújabban a tavaszi földrengés következményeinek súlya alatt szenvedő japánok jóval hátrébb sorolódtak a nagy autógyárak sorrendjében.

Az általuk bejelentett műszaki újítások szerkezeti összetétele azt mutatja, hogy nagy autógyárak többsége ma még mindig elsősorban a hagyományos üzemmódú járművek üzemanyag-felhasználásának javításán fáradozik, jóval megelőzve a hibrid üzemeltetést szolgáló fejlesztéseket, míg az elektromobilitással kapcsolatos innovációs aktivitás egyelőre még attól is jóval szerényebb.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[93192] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés