hirdetés
hirdetés

CAM

Jó szoftvert, jó szelet!

A magyar Pauger Carbon Composites Kft. vitorláshajó-építő és árbocgyártó manufaktúra a vitorlázás nemzetközi világában elismert cégnek számít, ehhez a korszerű személettel fejlesztett gyártási rendszer is nagyban hozzájárul.

hirdetés

A manufaktúra alapítója, Paulovits Dénes kezdetben áttervezett, hosszított Balaton 18-as hajókat épített, majd üzlettársával, Gerlóczy Péterrel alapított műhelyt Gyúrón, ahol 1995-től 2002-ig a 70 lábas Pauger 70-esek (P70) készültek. Paulovits Dénes 2002-től egyedül folytatta vállalkozását, mert a hajóépítés mellett a szénszálas kompozitanyagokból épülő árbocok, valamint veretek gyártására kívánt összpontosítani. Vállalkozása, a napjainkban mintegy 50 munkatársat foglalkoztató, folyamatosan bővülő Pauger Carbon Composites Kft. a Velencei-tó közelében fekvő Kápolnásnyéken működik egy több gyártócsarnokot magában foglaló telephelyen.

Szénszál – a jövő anyaga

– Megéreztem, hogy a karbonszál a jövő hajóépítő anyaga. Minden erőmet és időmet a gyártási technológia kiépítésére fordítottam. 2002-re gyártottuk le az első, Cicciolina nevű, 7,8 méter hosszú, 270 kg összsúlyú karbonhajót, amellyel azonnal magyar bajnokságot nyert a legénysége. Két évvel később, 6 hét alatt készült el a következő ultrakönnyű hajó, a 9,4 m hosszú, 250 kg összsúlyú Samurai Jack, amely az adott évben rendezett balatoni Kékszalag tókerülő versenyen a 2. helyen ért célba – emlékezett vissza a kezdetekre a hajóépítő mester.

Paulovits Dénes, a manufaktúra alapítója
Paulovits Dénes, a manufaktúra alapítója

Újabb két év telt el a következő, RC44 nevet viselő, versenyzésre tervezett karbonhajó megépítéséig. A magyar műhely saját tervezésű hajóira is egyre több megrendelést kapott, a Pauger-féle karbonárboc pedig egyfajta legendává és keresett hajótartozékká vált a nemzetközi piacon. Olyannyira, hogy a magyar cég a világ több meghatározó vitorláshajó-gyártójának karbonkompozitárboc-beszállítójává vált. A kápolnásnyéki üzemben 2014-re készült el a neves magyar vitorlázó, Fa Nándor új „földkerülő” hajója, a Spirit of Hungary is.

Korszakváltás

A manufaktúra a fokozódó piaci igényeket érzékelve megkezdte gyártási rendszere korszerűsítését. A cél az volt, hogy olyan gyártási infrastruktúrát és folyamatokat alakítsanak ki, amelyekkel egyszerre lehetnek képesek a szériagyártásra és az egyedi igények kielégítésére.

– A szénszálas kompozittechnológia alkalmazását követően hamar kiderült, hogy a habanyagból készülő ősmintákat, valamint a szendvics habpaneleket jóval hatékonyabb CNC-marógéppel megmunkálni, ezért egy egyedi kialakítású háromtengelyes megmunkálóközpontot és egy Inventor-alapú Hypermill CAM-rendszert szereztünk be. A beruházás révén jelentős hatékonyságnövekedést értünk el. Ahogy azonban gyakorlatot szereztünk a karbonkompozit hajók építéséhez szükséges ősminták és szendvicshabpanelek gépi megmunkálásában, ráébredtünk, hogy e területen még messze nem értünk el a technológiai lehetőségeink végső határáig. A következő kitűzött célunk az öttengelyes formamarás bevezetése volt – utalt vissza a kezdetekre Kárpáti Balázs, a Pauger Carbon Composites Kft. mérnöke. Az alkatrészek, előgyártmányok megmunkálására is alkalmas háromtengelyes CNC-berendezést öttengelyesre alakíttatták át, és az öttengelyes megmunkálási feladatokat megfelelően kiszolgálni képes CAD/CAM rendszert is vásároltak.

Veretekkel felszerelt árboc (forrás: Pauger)
Veretekkel felszerelt árboc (forrás: Pauger)

Választásuk a Varinex Zrt.-re, vagyis arra a cégre esett, amelytől korábban az Autodesk Inventort, valamint az Inventor-alapú Hypermill szoftverlicencet vásárolták. Maradtak a Hypermillnél, de ezúttal a CAM-szoftver HyperCAD-alapú, az öttengelyes modult (5axis) tartalmazó változata mellett döntöttek, mert az indexált (pozicionált), valamint a szimultán öttengelyes megmunkálástervezésre ezt tartották leginkább megfelelőnek. A Varinex szakemberei a megmunkálási folyamat meglehetősen speciális dinamikai jellemzői miatt két körben végezték el a posztprocesszálását, amelynek végeredményeképpen egy célszoftvert fejlesztettek, valamint helyszíni képzést tartottak a káplonásnyéki szakemberek számára.

Szélsebesen dolgozhatnak

– Az indexált, illetve a szimultán (folyamatos) öttengelyes marást gyártási tevékenységünk számos területén alkalmazzuk. A hajókészítés esetében a legtöbbet talán a sablonkészítéshez szükséges habanyagősminták elkészítésénél profitálunk a folyamatos öttengelyes technológia bevezetéséből. A gépi megmunkálásnál a simítás idejét ötödére csökkentettük, az ősminták készítése pedig közel hétszeresére gyorsult. Ez azt jelenti, hogy azt a munkát, amelyet megelőzőleg 1 hét alatt végeztünk el, most 1 nap alatt teljesítjük. Ez óriási lehetőség számunkra, hiszen van olyan hajónk, amelyhez 40 ősmintát, majd gyártósablont kellett gyártanunk, ráadásul egyre gyakoribb igény, hogy a belső elemeket, így például a belső tárolórekeszeket is gyártósablonban készítsük. A megrendelők pedig mind rövidebb határidőket várnak el. Ezeket a megbízásokat az öttengelyes marókapacitás és a Hypermill szoftver alkalmazása nélkül nem vállalhatnák fel, illetve nem lennénk képesek az elvárt gyorsasággal teljesíteni – mondta Kárpáti Balázs.

A technológiaváltás tehát megsokszorozta a cég hajóépítő kapacitását, de az előnyöket nem csak e területen érezték. A Paulovits-műhely fő tevékenysége, az árbocgyártás esetében is nagy előrelépést jelentett, hogy a karbonárbocokra kerülő rozsdamentes acél, illetve alumíniumveretek helyét indexált öttengelyes marással alakítják ki.

Szabó Márton
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés