hirdetés
hirdetés

Karrier

Itt az Y generáció!

Nehéz helyzetben vannak a huszonévesek, hiszen képességeik és munkahelyi igényeik nem mindenben egyeznek meg a vállalatok elvárásaival. Ugyanakkor a munkaadóknak is van min változtatniuk, ha az értékes, nagy tudású fiatal szakembereket meg akarják szerezni és hosszú távon megtartani.

hirdetés

Jóllehet manapság a felsőfokú végzettségű fiatalok körében jellemzően kitolódik a munkába állás ideje, a többség 30 éves koráig belép a dolgozó népességbe. A mai 22–29 évesek létszáma tehát folyamatosan nő a munkaerőpiacon, így az úgynevezett Y generáció (azaz a nyolcvanas években, illetve a kilencvenes évek első felében születettek) képességei, igényei, munkához való hozzáállása, munkahelyi viselkedése egyre nagyobb hatást gyakorol a munkavégzés jövőbeni módjára.

Az Ericsson ConsumerLab friss, az Egyesült Államokban végzett kutatása szerint a digitális bennszülötteknek is nevezett nemzedék a munkaidőben folytatott személyes kommunikációra egyfajta jogként tekint. Munkahelyükön jellemzően naponta többször is felmennek Facebook oldalukra, csevegőszobákat látogatnak, szöveges üzeneteket küldenek és fogadnak mobilkészülékükön.

Nem használják ki kellőképpen az Y generáció különleges tehetségét, különösen a technológia és a kooperáció terén
Nem használják ki kellőképpen az Y generáció különleges tehetségét, különösen a technológia és a kooperáció terén

– A millenniumi nemzedék másképpen dolgozik, mint a korábbi generációk, eltérő igényei vannak a kommunikációs eszközökkel és általánosságban a munkahelyi élettel kapcsolatban. A munkaadóknak át kell gondolniuk a munkahelyi feszültség esetleges forrásait, hogy folyamatosan biztosítsák a fiatalok elkötelezettségét és motiváltságát. A fiatalok számára rendkívül fontos a személyes szolgáltatásaikhoz való hozzáférés engedélyezése a munkahelyi eszközökön és a magukkal hozott személyes mobileszközökön egyaránt – véli Ann-Charlotte Kornblad, a Consumer Insights vezető tanácsadója.

Kell a magánélet

Az ezredfordulós nemzedéknek is hívott korosztály tagjainak közel fele saját mobiltelefont használ a munkában, amelynek kommunikációs költségeit maga is állja. Ugyanakkor – az Ericsson ConsumerLab felmérése szerint – 23 százalékuknak a mobiltelefont (többnyire okostelefont) egészében a munkáltató fizeti. Ez az arány előreláthatólag emelkedik a jövőben, a munkáltatók ráébrednek ugyanis, hogy milyen előnyökkel járhat ez a konstrukció. A munkaadó által fizetett telefonhoz például az az elvárás is kapcsolódhat, hogy a munkavállaló a megszokott munkaidőn kívül is a vállalat rendelkezésére álljon.

Ezen elvárásból azonban egyre több konfliktus származhat, hiszen a digitális bennszülöttek – a tanulmány megállapítása szerint – nem feltétlen hívei a non-stop rendelkezésre állásnak. Egyre többen törekednek arra, hogy egyensúlyt teremtsenek a munka és a magánélet között, és időben is elválasszák egymástól a munkahelyi és a privát életüket. A millenniumi nemzedéket inkább az eredményorientált hozzáállás jellemzi, és nem hajlandó túlórázni pusztán azért, hogy fenntartsa a kemény munka látszatát. Számukra a munkával való elégedettség egyik fő tényezője a laza, rugalmas munkakörnyezet.

Az ezt felismerő és támogatni tudó vállalatoknak nagyobb esélyük van rá, hogy boldogabb és termelékenyebb fiatalokkal vegyék körül magukat. Mindez azt is jelenti, hogy nincs kifejezetten ideális vállalat e fiatalok számára. Azonban tény, hogy egyes szervezetek sikeresebben alkalmazkodtak az ezredforduló nemzedékének igényeihez, mint mások. – Napjainkban úgy tűnik, hogy a vállalatok nem használják ki kellőképpen az ezredfordulós generáció különleges tehetségét, különösen a technológia és a kooperáció terén. Ezen változtatni kell, mivel ez a nemzedék számos olyan képességgel rendelkezik, amely szükséges a jelenlegi és jövőbeni munkakörnyezetben egyaránt – mondja Ann-Charlotte Kornblad.

Online felületek aktív használata

A Siemens Magyarországon több mint 2000 embernek ad munkát. Ennek részeként a Siemens Zrt. Budapesten két gyárat, valamint egy értékesítési és projektmenedzsment tevékenységgel foglalkozó központot, Kecskeméten pedig egy szervizelést és karbantartást végző csapatot működtet. A négy telephelyen munkavállalóként 2013 februárjában az Y generáció 30, a 30–50 éveseket magában foglaló X generáció 45, az 50 év fölötti, úgynevezett baby boom generáció 25 százalékkal képviseltette magát.

– Noha az Y generáció munkába állása nem hoz közvetlen kultúraváltást az értékeihez ragaszkodó Siemensnél, a digitális bennszülöttek növekvő jelenléte feltétlenül érzékelhető. A mai huszonévesek például jellemzően nyitottabbak az újításokra, továbbá aktívabban használják az online felületeket, mint idősebb kollégáik. Leginkább az Y generáció tagjainak igényei alapján újítottuk meg az internetes, valamint az intranetes felületeinket.

Az online elérhető tartalmak, szolgáltatások folyamatosan bővülnek, továbbá a kommunikáció is egyre inkább az online felületekre tevődik át. A nemzetközi vállalatnak van Facebook, LinkdIn és Twitter oldala, valamint saját streamline-ja a YouTube-on. Folyamatban van egy belső, Facebook-jellegű közösségi oldal fejlesztése is. Az azonban nem cél – és biztonsági okokból kerülendő is –, hogy mindenki minden felületet elérjen – tájékoztat Jámbor Fruzsina, a Siemens Zrt. toborzási specialistája.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2013/5. számában.

Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[131740] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés