hirdetés
hirdetés

InfoTech

Így működik az utastájékoztatás Budapesten

Az elmúlt hónapokban több infokommunikációs rendszert is üzembe helyeztek a Budapesti Közlekedési Központnál. Céljuk a korszerű forgalomirányítás, valamint a valós idejű utastájékoztatás az utcán és a járműveken elhelyezett táblákról, webes felületeken, valamint – mobilapplikációk segítségével – okostelefonokon.

hirdetés

Egészen a közelmúltig a fővárosi tömegközlekedés kellemetlen velejárója volt, hogy az utazóközönség nem kapott tájékoztatást a buszok és villamosok várható késéséről, kimaradásáról. Számtalanszor előfordult, hogy hatalmas tömegek gyűltek össze egy-egy megállóban, és senkinek még csak fogalma sem volt róla, vajon miért nem jön a jármű, és mikorra várható a begördülése.

A technológia fejlődése azonban lehetővé tette az átgondolt forgalomszervezést, továbbá azt, hogy az utasok akár otthonról, akár útközben – a megállókban vagy okostelefonjuk segítségével gyakorlatilag bárhol – pontos információt kaphassanak a járművek helyzetéről, mozgásáról, a várható késésekről, kimaradásokról, terelésekről stb. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) élt a lehetőséggel: új, valós idejű forgalomirányítási és utastájékoztató információs rendszert vezetett be (Futár), továbbá elindított egy olyan alkalmazást is, amely a tervezett és az operatív változásokról, illetve azok hatásáról tájékoztatja az utazóközönséget (BKK Info).

Az ilyen típusú tájékoztatási feladatok egyébként 2012 májusában kerültek át a BKV-tól a BKK-hoz. Jóllehet kevesen tudnak róla (hiszen soha nem hirdették), a BKV-nak már akkoriban volt egy nagyon egyszerű járatfigyelő szolgáltatása. Az ügyfél feliratkozott a szolgáltatásra, majd megadta, hogy melyik járat érdekli. Ezután e-mailben kapta meg a járattal kapcsolatos információt.

Szerkesztőfelület és publikus webes felület

A utastájékoztatásnak alapvetően két területre kell kiterjednie: a tervezett, valamint az operatív vagy azonnali változásokra. Magától értetődő, hogy ez utóbbi jelenti a nagyobb kihívást. A feladat megoldásához hatalmas segítséget ad az okostelefonok robbanásszerű terjedése. Ezzel párhuzamosan az sms-ek kezdenek kikopni az életből, sőt hirtelen az e-mailek is elavultak lettek.

– Amikor átvettük a tájékoztatási feladatot a BKV-tól, először teljes mértékben saját erőforrásainkból, hat szakértő munkatársunkkal kezdtünk el fejleszteni. Kitaláltuk a márkanevet – BKK Info –, majd új alapokra helyeztük és felépítettük a szolgáltatást. Az egyik legfőbb szempont az volt, hogy megkülönböztethetővé tegyük a tervezett és az operatív változások kommunikációját. Ezt meg is tettük. Elsőként a webes felületet készítettük el, ami mind a mai napig működik, tartalma percenként frissül – tájékoztat Nagy Levente, a BKK üzletfejlesztési és ügyfélkommunikációs igazgatója.

A fejlesztés következő lépései a háttérrendszer, a szerkesztőfelület kialakítását érintették. Óriási és rendkívül bonyolult munkáról volt szó, amit úgy oldottak meg, hogy a fejlesztő kolléga gyakorlatilag odaköltözött a diszpécserek mellé, és megpróbálta a menet közben felmerülő összes esetet beépíteni a szoftverbe. Az volt a cél, hogy néhány kattintással, tehát rendkívül gyorsan, nagyon pontos információkat lehessen bevinni a rendszerbe.

Szem előtt tartották a publikus webes felületek megfelelő vizualitását is. A forgalmi változásokat mutató felhasználói felületet egyrészt beillesztették az új arculatba, másrészt úgy alakították, hogy a zavarokat, a terelt útvonalakat stb. jól használható, interaktív térképen lehessen nyomon követni. A komplex, megjelenítésre alkalmatlan zavarok esetében maradt a szöveges tájékoztatás. Az egész rendszer gyakorlatilag az indulástól kezdve kétnyelvű: az információk magyarul és angolul érhetők el. Az angollal elsősorban nem a turistákra gondoltak, hanem arra a kiterjedt, Budapesten dolgozó és tanuló közösségre, amely rendszeresen utazik a fővárosi tömegközlekedési eszközökön.

Felhőszolgáltatókhoz kihelyezett feladatok

Miután elkészült a szerkesztőfelület és a publikus webes felület, rengeteg finomhangolást kellett elvégezni. Csak ezután lehetett belevágni a mobilapplikáció fejlesztésébe, először Android- és iOS-, majd Windows-alapokon. A munka elvégzésével egy külső céget bíztak meg. A BKK Info alapját fejlesztő kollégák eleve úgy építették fel az adatbázist, hogy a különféle események, forgalmi zavarok és riasztások megjelenítése, vagy egy adatbázis-bejegyzés formátuma megegyezzen a GTFS-sel, a Google által kitalált és népszerűvé tett adatformátummal.

A GTFS (general transit feed specification) kifejezetten a közösségi közlekedési adatbázisok egységesítésére szolgál; egyik alverziója – a BKK Info által is alkalmazott – GTFS RT (real time), amellyel valós idejű információkat lehet közölni. Ez a fejlesztés a későbbiekben rendkívül hasznosnak bizonyult. – Az volt az alapkoncepciónk, hogy a mobilalkalmazás a felhasználói oldalon nagyon egyszerű legyen. Ezért is volt fontos, hogy csak akkor induljon a fejlesztése, amikor az alaprendszer már készen volt.

Az okostelefonon semmiféle adat nem tárolódik, az applikáció semmiféle olyan műveletet nem végez, amely leterheli a processzort, erőteljesen fogyasztja a mobileszköz akkumulátorait. Alapvető célja, hogy az emberek azonnali értesítést kaphassanak az általuk bejelölt járatokról – mutat rá Nagy Levente. A mobilapplikációt a webes alkalmazáshoz képest számos kényelmi szolgáltatással egészítették ki.

Esztétikusabbá tették a feliratkozást, és itt vezették be elsőként, hogy egy adott járat esetén nem feltétlenül az egész vonalról lehet információt kapni, hanem – külön kérésre – annak bizonyos szakaszáról is. Azt is be lehet állítani, hogy melyik nap, melyik napszakban érdekli az embert a vonalinformáció.

– Nagyon alapos tesztelésnek vetettük alá a rendszert, hiszen az egyik legfontosabb követelmény a pontos, hibátlan működés, illetve a megbízhatóság. Fejlesztésünk hasznos tulajdonsága, hogy ha valaki bejelöli, hogy miről kér értesítést mobileszközére, az applikációnak nem is kell futnia, mégis időről időre megérkezik az okostelefonra az információ. Az Apple, a Google, illetve a Microsoft szerverei ugyanis gondoskodnak a push üzenetek kiküldéséről. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a tájékoztatási feladatok oroszlánrészét nagy felhőszolgáltatókhoz helyeztük ki. Ezzel megoldódott az egyik korábbi problémánk, nevezetesen az, hogy az üzenetek nagyon gyorsan eljussanak a felhasználókhoz. Ha a BKK alaprendszerében most megjelenik egy változás, az értesítés 15 másodpercen belül kimegy a végpontokra – hívja fel a figyelmet Nagy Levente. A BKK Info mobilapp nagyon népszerű, eddig 70 ezren töltötték le okostelefonjukra.

Privát Tetra az egész fővárosban

Az összes fővárosi felszíni tömegközlekedési eszköz GPS-egységgel van felszerelve, így a Futár forgalomirányítási és utastájékoztató rendszerrel minden jármű követhető. A jűrművek vezetői hangkapcsolatot is létesíthetnek a központtal, mégpedig egy önálló Tetra rendszer segítségével. A privát kommunikációs hálózat a Futár rendszerben épült ki, és független mindenfajta GSM- és egyéb rádióhálózattól. Hét bázisállomása lefedi az egész fővárost, sőt a külső területeket is, Gödöllőtől Nagykovácsiig, illetve Szentendrétől Ráckevéig. Architektúráját kifejezetten tömegközlekedési használatra tervezték.

Egyik fő jellemzője, hogy egyetlen gombnyomásra képes csoporthívásokat kezdeményezni. Jóllehet a régi trönkölt rádiórendszer is rendelkezett ezzel a tulajdonsággal, ám a Tetra kapacitása, biztonsága, megbízhatósága – ellentétben a korábbi rendszerrel – kiemelkedően jó. A Futár részét képező utcai kijelzőtáblák teljes mértékben a GSM-hálózaton tartják a kapcsolatot a központi rendszerrel.

Adatkommunikációjuk temészetesen virtuálisan le van választva a mobilszolgáltató minden egyéb internetforgalmától. A számítógéppel ellátott, távolról programozható egységek robosztusak, víz-, hő- és fagyállóak. Kialakításukkor elsődleges szempont volt a megbízhatóság. A helyszínen csak áramellátásukról kell gondoskodni.

Metró és hév: még vannak hiányosságok

A Futárral minden busz, villamos, troli és hajó mozgása követhető. A rendszernek már a mobilappikációja is elkészült. Mivel a műholdas jelek nem érnek el a föld alá, a metrót nem lehet a többi járműnél alkalmazott módszerrel integrálni a rendszerbe. A metrók követési ideje amúgy is nagyon szabályos, így beépítésük a Futárba nem prioritás. Úgyszintén nincs megoldva a hévszerelvények követése, ám ennek előkészítése már folyamatban van.

A problémát az okozza, hogy a tisztán műholdas követés nem jelent megoldást, ugyanis a szerelvények nem mindig az előre megadott vágányról indulnak vagy nem oda érékeznek, így a GPS-alapú helymeghatározás nem volna elég megbízható. Mivel a metrónál és a hévnél vasúti biztosítóberendezések működnek, azokat is be kell vonni a folyamatba. Azt kell megoldani, hogy a biztosítóberendezésekből, szigorúan egyirányban, adatokat kapjon a Futár központi szoftvere.

A BKK szakértői már dolgoznak az integráció előkészítésén, amivel nemcsak az előre programozott szövegeket, hanem a rendkívüli információkat is gyorsan és automatizáltan lehet majd eljuttatni a szerelvényekhez (ma temészetesen csak a fix szövegeket lehet betölteni, ráadásul azt is manuálisan végzik, szerelvényenként).

Készül a közúti modul

Jelenleg ott tartanak a rendszerek integrációjában, hogy a Futár megkapja az információkat a BKK Info adatbázisából. A kollégák most azon dolgoznak, hogy a két mobilapplikáció intelligensen meg tudja egymást hívni. Az utolsó simításokat végzik a BKK Info közúti modulján. Ennek lényege, hogy egy interaktív térképen tudja jelezni az autósoknak a lezárásokat. A tervek szerint a dugók figyelésére és megjelenítésére is kiterjed majd a rendszer.

Nemrégiben a BKK szerződést írt alá a Google tulajdonában lévő Waze nevű szoftverfejlesztő céggel. A Waze alkalmazásával össze lehet kapcsolni a közösségi médiát a forgalomfigyeléssel, azaz útközben bárki – jellemzően az, aki autóval utazik – beadhatja a rendszerbe, ha valahol útakadállyal, közműproblémával vagy bármilyen más zavarral találkozik.

A rendkívül megbízhatóan működő applikáció – amelynek felhasználói felülete egyszerűen kezelhető és nagyon látványos – gondoskodik róla, hogy mindenki csak a tartózkodási helyén fellépő problémát jelezhesse. A BKK munkatársai már kifejlesztették a BKK Info közúti modulját, ahonnan az információt – mint hiteles forrásból származó adatokat – automatikusan áttöltik majd a Waze-be.

Mi történik forgalmi zavar esetén?
Tételezzük fel, hogy baleset történt az 5-ös busz vonalán. Az illető járatért felelős, a Futár forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer központjában ülő diszpécser vagy automatikusan látja a zavart a rendszer vonali nézőjében, vagy értesítést kap a járművezetőtől a balesetről, majd elkezdi a zavart elhárítani. Eközben a diszpécserközpont tájékoztatja a zavar fő paramétereiről a BKK Info illetékes kollégáját, aki beírja az adatokat az Infóba. Az egészet a diszpécserközpont ügyeletes szakmai vezetője egy gombnyomással hagyja jóvá (vagy módosíttatja). A jóváhagyás pillanatában azonnal kiáradnak az e-mailek, illetve a push üzenetek. Az egész folyamat jellemzően 3-4 percet vesz igénybe.
Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[161078] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés